Вдъхновението може да се появи в екипната работа, в комуникацията с човека и в готовността да помагаш и да оставиш да ти помогнат! Вдъхновение в наши дни несъмнено ще откриеш в думите на всяка една от дамите на върха, които ще ви представим в специалното издание на She`s The One: Първите дами в бизнеса. В началото на есента започнахме поредица от разговори за успеха и женските тайни за привличането му. Всяка от историите на успешните Първи дами в бизнеса у нас и в чужбина ще откривате в портала Dir.bg до май 2023 година, когато нашето вдъхновяващо приключение ще завърши с фотоизложба на забележителните дами в бизнеса от нашата селекция.
Следващата история е от професионалния свят на трите дами на ръководни постове в dm България. Анна Драганова, Цонка Иванова-Терзиева и Евелина Великова са рамо до рамо повече от 14 години, но не залагат на единомислието, а на баланса в различните мнения за успеха на мениджърските решения. Общото между тях - идентифицирането с ценностите на dm като марка, която поставя в центъра си човека!
***
Анна Драганова - управител "Финанси и контролинг" и "Регион Продажби":
От първия момент досега dm е приключение
Нейният ментор в сферата на бизнеса, маркетинга и финансите е първият й работодател и тогавашен пряк ръководител. Той създава в нея работните навици, на които тя държи и до днес.
"От дистанцията на времето мога да кажа, че ученето по време на самия работен процес, т. нар. learning by doing, води след себе си може би най-добре усвоеното знание. Имах свободата и личния пример на няколко личности пред себе си, които ме мотивираха да ставам все по-добра в работата си".
През 2009 г. избира dm България, защото компанията тогава е нова, а марката стъпва за първи път на българския пазар.
"Цялата структура и работните процеси трябваше да се изградят от нулата, а за мен това бе толкова интересно и притегателно, защото дава цялостен поглед върху дейността на компанията. Мога да Ви споделя и нещо любопитно - във вътрешната ни система съм първият регистриран служител под номер 000001".
Почти петнадесет години по-късно тази динамика и възможности за изграждане на нови практики продължават да са налице и да мотивират Анна Драганова в ежедневната є работа.
"През есента на миналата година "отворихме" нашия онлайн магазин, веднага след него стартира и мобилното ни приложение за по-голямо удобство на клиентите, а в началото на пролетта стартирахме и на нашето онлайн списание ACTIVE BEAUTY".
Срещам Анна Драганова с колегите є Цонка Иванова-Терзиева, управител "Маркетинг и снабдяване" и Евелина Великова, управител "Обучение и развитие" и "Регион Продажби". Изглеждат в прекрасни отношения и разбиват клишето за това, че трудно се работи в екип от жени.
"За добрата екипна работа, полът няма никакво значение. За мен основна предпоставка за успеха на екипа е това, хората в него да се стремят към ново знание, да бъдат професионалисти в своята сфера и да носят съзидателна енергия. Видях в моите колеги точно това, което в последствие допринесе за естественото развитие на нашите отношения. Знам, че мога да разчитам на всички колеги в ръководния екип в личен и в професионален план и съм благодарна за тази подкрепа", казва Анна Драганова.
Вярва, че трябва да си истински отдаден и да се стремиш да свършиш своята част от работата по възможно най-добрия начин спрямо обстоятелствата. Това предполага и високо ниво на лична отговорност, както и готовност да помогнеш или да се оставиш да ти помогнат.
"Нашата работна общност в dm функционира като единен организъм, където постигнатите успехи са резултат от синергията и усилията на колегите от всички отдели", казва тя.
Вниманието на потребителите се печели с открита комуникация и с отлично качество на предлаганите услуги и продукти, смята Анна Драганова.
"От голямо значение за нас е да спазваме обещанията си към клиентите и да надграждаме вече спечеленото доверие. Например, в разгара на COVID пандемията през август 2020 г., dm България въведе за целия си асортимент във всички магазини в страната стратегията на трайно изгодните цени. Клиентите ни имат увереност, че каквото и да се случи, те могат да разчитат на нас и на това, че в dm магазините ще имат достъп до необходимите стоки на изгодни цени. Считам,че по същия начин се отнасяме и помежду си и с колегите си - открито и честно".
"За моята сфера на работа - финансите, ключово е отношението към детайла, включително спазването на срокове и точността на данните. От тях зависят стратегическите решения, които определят настоящето и бъдещето на компанията. Опитът от последните години затвърди разбирането ни, че е нужно да бъдем по-гъвкави като икономическа общност, че само заедно бихме могли да преодоляваме кризисните ситуации и че усилията на всеки един от нас са ценни за успеха на цялото. Светът е толкова бързо променящ се и изисква от лидерите достатъчно бърз ум и смелост при вземането на решения", добавя Анна Драганова.
Представя си образа на dm в следващите 50 години още по-симпатичен, приветлив и усмихнат.
"Ние искаме отговорно и осъзнато да създаваме бъдещето. Стремим се да вдъхновяваме и да служим за пример в сферата, в която се развиваме - без значение дали става дума за продуктовия ни асортимент, за социалните инициативи или за опазването на околната среда".
Влизайки в един dm магазин, трябва да знаем, че в центъра на работата на компанията винаги е човекът с неговите желания и потребности. Затова чрез продуктите и услугите, които се предлагат, в dm се опитват максимално да предвидят нуждите на своите клиенти и дори да им предложат решения, още преди у тях да се е породила нуждата от конкретен продукт.
"Добре е да сте наясно също така, че в един dm магазин ще прекарате значително повече време от предварително планираното, тъй като разнообразието е завладяващо. Винаги намирате нещо непознато и интересно".
Цонка Иванова-Терзиева, управител "Маркетинг и снабдяване":
Магазинът на бъдещето ще е навсякъде, където е и човекът
"Израснала съм с вярването, че няма невъзможни неща и че човек може да постигне всичко, но трябва да положи усилия за това. Да влагаш цялото си старание и енергия в нещото, което правиш и да бъдеш добър човек - това са ценностите, в които вярвам, казва Цонка Иванова-Терзиева, управител "Маркетинг и снабдяване" в dm България.
От 2009, когато е заела поста си в dm до сега, е променила най-вече начина, по който гледа на една ситуация.
"А именно, сега много по-стратегически и в по-голям мащаб анализирам развитието на събитията. Предизвикателното на работата в ритейл сектора е голямата динамика. Желанията и потребностите на хората непрекъснато се променят, а от нас се очаква да ги следваме."
За Цонка Иванова-Терзиева е важно, че работата й в dm България продължава да я вълнува, да я мотивира, да я развива като личност и като професионалист. Нови теми и работни проекти се редуват постоянно, годините - повече от 14 вече, преминават неусетно и израстването в личностен и професионален план се случва и без смяна на позициите. Настъпва и промяна в личната й нагласа, че е невъзможно човек да се задържи на едно и също работно място толкова дълго време.
Екипността е от изключително значение, като основополагащо е доверието, споделя Цонка Иванова-Терзиева. В ръководния екип на dm България, освен нея, Анна Драганова и Евелина Великова, влизат и двама мъже - Андрей Петров и Георги Търнев. Това, което винаги ги е обединявало, е била готовността да си помагат един на друг във всеки един момент.
Едно от изпитанията, през което преминаха и малките, и големи бизнеси в последните години, бе пандемията и тази сплотеност на екипа успява да помогне в преодоляването му.
"Пандемията засили значително една тенденция, която се наблюдаваше и преди това в поведението на потребителите - те се интересуват все повече от съдържанието на продуктите, които ползват и с които се хранят и какво влияние имат те върху околната среда. Тази грижа за здравето на духа и тялото намира отзвук в завишеното търсене на биопродукти - било то натурална козметика или биохрана, казва Цонка Иванова-Терзиева.
Друг ключово развитие за нея в ритейла е надграждането на физическата мрежа от магазини с онлайн канали и платформи за комуникация с клиента, която да обединява естествено всички предимства за съвременния човек. От есента на 2022г. dm България има онлайн магазин с близо 9 500 артикула и мобилно приложение за още по-удобно пазаруване.
Бързото развитие на технологиите безспорно показва, че начинът на пазаруване и преживяването по време на пазаруване ще се променят в близките години. Всички говорят за интегрирането на изкуствения интелект в услугите. Магазинът на бъдещето ще предлага силно персонализирани услуги, заедно с възможността човек да пазарува във всеки един момент. Или казано образно, магазинът ще е навсякъде там, където е и човекът, смята Цонка Иванова-Терзиева. За нас ще остане важна личната комуникация и общуване с клиента, защото човекът с неговите потребности и желания е в центъра на работата ни.
Що се касае до устойчивите практики в бизнеса, Цонка Иванова-Терзиева споделя, че идеята за опазването на околната среда присъства от ден първи в стратегията за развитие на dm - още от основането на марката през 1973 г. в Германия. Актуално в асортимента на dm България има близо 1500 биопродукта, като повече от 300 са климатично неутрални - като тези от серията Pro Climate например.
Освен разнообразния асортимент от биопродукти на достъпни цени в магазините си, dm активно подкрепя процеса на трансформация към зелена икономика и чрез цялостната си дейност. "Разполагайки с такава широка аудитория, бихме искали да информираме, да подкрепяме хората в това да пазаруват осъзнато и най-вече, да променят навиците си в това отношение. Актуалната ни кампания за събиране на празни пластмасови опаковки призовава потребителите да върнат във всеки един dm магазин опаковките от вече използваните козметични продукти и домакински препарати. Ние се ангажираме да ги сортираме и рециклираме, така че да получим високо качествен рециклат - ресурс, който отново да се използва в производството на опаковки на продукти от dm марките.
Цонка Иванова-Терзиева разказва с радост за най-новата онлайн платформа на dm България, която стартира в края на м. март 2023. Това е ACTIVE BEAUTY, онлайн списанието на dm за красота, здраве, семейство и балансиран начин на живот. Съвременният ритейл не е фокусиран единствено върху продажбата на стоки, но и върху това да изгражда и да задълбочава връзката с клиентите.
"В своята принт версия ACTIVE BEAUTY излиза за първи път точно преди 20 години в Австрия като към днешна дата е най-четеното женско списание в страната, разпространявайки се в тираж от 1 млн. В България списанието ще присъства само в онлайн вариант. Целим ACTIVE BEAUTY да се превърне в платформа, където клиентите ни да намерят полезни съвети и задълбочена информация по темите, които ги вълнуват".
Самото заглавие на списанието подсказва към каква група от читатели е ориентирано - това са жените, умело съчетаващи в ежедневието си работата, семейството и грижата за себе си, активно наслаждаващи се на живота и устремени към реализиране на мечтите си.
"ACTIVE BEAUTY е тук да вдъхновява, да вълнува, да разказва истории и да прави живота ни още по-красив. Всички статии, специално създадени за платформата, са посветени на актуалните в момента теми и тенденции в красотата, в храненето и в съвременния начин на живот. Важно е да отбележа, че в онлайн списанието ще съдържа и интервюта със специалисти от различни сфери. Чрез стартирането на онлайн списанието ACTIVE BEAUTY ние бихме искали да насърчим нашите клиенти да правят информиран и осъзнат избор, пазарувайки. Да откриват в dm не само продукти от ежедневна необходимост, но и да ни разпознават като тяхното място за винаги полезна информация или съвети онлайн. Повече за онлайн списанието ни може да научите на www.activebeauty.bg"
Евелина Великова, управител "Обучение и развитие" и "Регион Продажби":
Лидерът знае как да вдъхновява и да мотивира екипа си, така че да намери успешно пътя към целта
Вдъхновението за широката й усмивка са хората - работата и общуването с тях. Без значение дали срещу нея е млад човек, сега стартиращ професионалния си път или доказан експерт в дадена област, тя винаги намира какво да научи, казва Евелина Великова - управител "Обучение и развитие" и "Регион Продажби".
"Причина за усмивката ми може да бъде и удовлетворението от успеха на един проект, който съм започнала от нулата. В dm не работим с готови решения, а ги търсим спрямо конкретната ситуация и съответния екип. И когато доведеш един проект до успешен край и видиш резултата му на практика, това за мен е награда. Също така ми дава увереност, че мога да се справя с бъдещите предизвикателства".
Ставайки част от екипа на dm още при създаването на компанията през 2009г. в България, Евелина Великова определя себе си тогава като "добър специалист" в сферата си на дейност. Днес смята, че през всички тези години успешно е преминала пътя от експерт към ръководител и лидер.
"Друго ценно за мен е, че за този период от време съм се освободила от много прегради и модели, които са ме спирали да правя големите крачки в живота и работата. Мога да дам редица примери за проекти, които са изглеждали непостижими, но с малки стъпки и много смелост съм ги изпълнила, защото срещу себе си съм имала хора, които са ми вярвали".
Най-важно за всеки един нов служител на dm e, той да опознае философията на компанията. Марката dm има богата фирмена култура, водеща началото си от 1973г., в която са заложени ценности, поставящи човека в центъра.
Евелина Великова вярва, че човешкият елемент винаги ще има важна роля в корпоративния свят. Въпреки дигитализацията, навлизането на изкуствения интелект и развитието на онлайн търговията, човекът остава незаменим със своите знания, емоции и индивидуалност.
Новостите в технологичния свят са неизменна част от бъдещето, но те имат по-скоро допълваща, а не водеща роля. "Те допринасят за надграждането на комуникацията с клиентите ни. Офлайн дейностите допълват тези онлайн и обратното. Осъзнавайки това и развивайки каналите ни в тази насока, ние можем по най-добрия начин да обслужим клиента. Например, при консултирането на клиент, независимо дали е онлайн или във физически магазин, винаги е необходим някой, който лично да се поинтересува от твоя проблем и да потърси решения за него".
В унисон с работодателското мото "Живей работата си различно" в dm подкрепят тезата, че тъй като човек прекарва по-голямата част от деня си на работа, той трябва да може да я "живее" по един по-различен начин. Това включва преживяването на работния ден, в който не броим минутите до края му, а вършим нещо, което ни харесва, с хора, които ни обогатяват и от които се учим. И в края на деня сме удовлетворени. "Водени от човешкото отношение и осъзнавайки, че балансът е важен, ние се стараем да помогнем на колегите си да го намерят, грижим се за психичното здраве и им помагаме в тежките моменти от различните етапи от живота им", допълва Е. Великова.
Колегите в магазините на dm, независимо дали са служители, дрогеристи или бюти консултанти, са лицето на фирмата, казва още Евелина Великова.
"Все пак клиентите свързват dm не с ръководството, а с магазините и хората в тях. Ние като компания, която оперира на много пазари, се стремим към това да изградим една фирмена идентичност, една общност, без значение в коя страна от dm групата се намираме. Това означава и да спазваме единни високи стандарти за обслужване в магазините и да се стремим да надграждаме очакванията на потребителите. Когато дойде да пазарува при нас, клиентът може да си купи това, за което е дошъл, но за нас е важно и да му е приятно да пазарува, да получи експертна консултация, да му предложим приятна атмосфера и отношение, да може да открие нов и интересен продукт при нас, магазинът да е на удобна локация за него и така излизайки от dm, той да е получил едно цялостно клиентско преживяване"
Помни първото си посещение в dm магазин. С удивление разглежда колко много продукти и разнообразие има в сектора "Устна хигиена". "В нито един друг магазин няма толкова богата гама от тази категория. Тя е и моята любима. Харесва ми да пазарувам и продуктите от сектор "Грижа за лице". Там винаги откривам нови продукти, като например азиатска козметика. В последно време преоткривам и биоасортимента като интересна за мен сфера и по-конкретно нашата dmBio марка".
Като свои силни страни определя комуникативността, готовността за новото и това, че е отворена към различната гледна точка. Отчита, че съумява бързо да се възстанови след неуспехи, защото осъзнава, че те са неизменна част от живота.
"Мога да дам като пример въвеждането в България на професия "Консултант козметични, парфюмерийни, биологични продукти и битова химия", по-позната в немскоезичния свят като "дрогерист". Това беше труден процес, който продължи няколко години и включваше не малко откази от различни институции, но въпреки това устояхме в стремежа си да направим нещо положително за българското образование и бизнес и в края на 2019 г. получихме одобрение. Четири години по-късно, тази професия вече се преподава в три професионални гимназии в България".
Като най-ценно в съвместната работа с Ани Драганова и Цонка Иванова-Терзиева, определя това, че са различни. Далеч са от екип, в който всички мислят еднакво. По-скоро има баланс на гледни точки, допълват се.
Това, което ги сплотява, освен дългогодишната им работа в общ екип, е, че се идентифицират с ценностите на dm, вярват в хората и си помагат в трудните моменти - със съвет или просто изслушване.
Team:
Интервю: Кристина Димитрова
Снимки: Десислава Генкова - Елриша
Грим: Росина Георгиева
Локация: BenchMark Бизнес Център
НАЙ
Гледахте на живо в Dir.bg: Форум на жените предприемачи (видео)
Фантастични бизнес планове не се одобряват само защото са на жени. ЕС търси решение
Наталия Олсън: Дами, не се срамувайте да си поискате чека за свършената работа
Емпатията помага на жените да са добри ментори
Фантастични бизнес планове не се одобряват само защото са на жени. ЕС търси решение
Наталия Олсън: Дами, не се срамувайте да си поискате чека за свършената работа
Емпатията помага на жените да са добри ментори
Явор Гечев: Спирането на вноса от Украйна беше временно, но трябва да продължи