Трите дами на dm България: За успешния екип е важен балансът!
Следващата история е от професионалния свят на жените на ръководни постове в dm България: Анна Драганова, Цонка Иванова-Терзиева и Евелина Великова
Вдъхновението може да се появи в екипната работа, в комуникацията с човека и в готовността да помагаш и да оставиш да ти помогнат! Вдъхновение в наши дни несъмнено ще откриеш в думите на всяка една от дамите на върха, които ще ви представим в специалното издание на She`s The One: Първите дами в бизнеса. В началото на есента започнахме поредица от разговори за успеха и женските тайни за привличането му. Всяка от историите на успешните Първи дами в бизнеса у нас и в чужбина ще откривате в портала Dir.bg до май 2023 година, когато нашето вдъхновяващо приключение ще завърши с фотоизложба на забележителните дами в бизнеса от нашата селекция.
Следващата история е от професионалния свят на трите дами на ръководни постове в dm България. Анна Драганова, Цонка Иванова-Терзиева и Евелина Великова са рамо до рамо повече от 14 години, но не залагат на единомислието, а на баланса в различните мнения за успеха на мениджърските решения. Общото между тях - идентифицирането с ценностите на dm като марка, която поставя в центъра си човека!
***
Анна Драганова - управител "Финанси и контролинг" и "Регион Продажби":
От първия момент досега dm е приключение
Нейният ментор в сферата на бизнеса, маркетинга и финансите е първият й работодател и тогавашен пряк ръководител. Той създава в нея работните навици, на които тя държи и до днес.
"От дистанцията на времето мога да кажа, че ученето по време на самия работен процес, т. нар. learning by doing, води след себе си може би най-добре усвоеното знание. Имах свободата и личния пример на няколко личности пред себе си, които ме мотивираха да ставам все по-добра в работата си".
През 2009 г. избира dm България, защото компанията тогава е нова, а марката стъпва за първи път на българския пазар.
"Цялата структура и работните процеси трябваше да се изградят от нулата, а за мен това бе толкова интересно и притегателно, защото дава цялостен поглед върху дейността на компанията. Мога да Ви споделя и нещо любопитно - във вътрешната ни система съм първият регистриран служител под номер 000001".
Почти петнадесет години по-късно тази динамика и възможности за изграждане на нови практики продължават да са налице и да мотивират Анна Драганова в ежедневната є работа.
"През есента на миналата година "отворихме" нашия онлайн магазин, веднага след него стартира и мобилното ни приложение за по-голямо удобство на клиентите, а в началото на пролетта стартирахме и на нашето онлайн списание ACTIVE BEAUTY".
Срещам Анна Драганова с колегите є Цонка Иванова-Терзиева, управител "Маркетинг и снабдяване" и Евелина Великова, управител "Обучение и развитие" и "Регион Продажби". Изглеждат в прекрасни отношения и разбиват клишето за това, че трудно се работи в екип от жени.
"За добрата екипна работа, полът няма никакво значение. За мен основна предпоставка за успеха на екипа е това, хората в него да се стремят към ново знание, да бъдат професионалисти в своята сфера и да носят съзидателна енергия. Видях в моите колеги точно това, което в последствие допринесе за естественото развитие на нашите отношения. Знам, че мога да разчитам на всички колеги в ръководния екип в личен и в професионален план и съм благодарна за тази подкрепа", казва Анна Драганова.
Вярва, че трябва да си истински отдаден и да се стремиш да свършиш своята част от работата по възможно най-добрия начин спрямо обстоятелствата. Това предполага и високо ниво на лична отговорност, както и готовност да помогнеш или да се оставиш да ти помогнат.
"Нашата работна общност в dm функционира като единен организъм, където постигнатите успехи са резултат от синергията и усилията на колегите от всички отдели", казва тя.
Вниманието на потребителите се печели с открита комуникация и с отлично качество на предлаганите услуги и продукти, смята Анна Драганова.
"От голямо значение за нас е да спазваме обещанията си към клиентите и да надграждаме вече спечеленото доверие. Например, в разгара на COVID пандемията през август 2020 г., dm България въведе за целия си асортимент във всички магазини в страната стратегията на трайно изгодните цени. Клиентите ни имат увереност, че каквото и да се случи, те могат да разчитат на нас и на това, че в dm магазините ще имат достъп до необходимите стоки на изгодни цени. Считам,че по същия начин се отнасяме и помежду си и с колегите си - открито и честно".
"За моята сфера на работа - финансите, ключово е отношението към детайла, включително спазването на срокове и точността на данните. От тях зависят стратегическите решения, които определят настоящето и бъдещето на компанията. Опитът от последните години затвърди разбирането ни, че е нужно да бъдем по-гъвкави като икономическа общност, че само заедно бихме могли да преодоляваме кризисните ситуации и че усилията на всеки един от нас са ценни за успеха на цялото. Светът е толкова бързо променящ се и изисква от лидерите достатъчно бърз ум и смелост при вземането на решения", добавя Анна Драганова.
Представя си образа на dm в следващите 50 години още по-симпатичен, приветлив и усмихнат.
"Ние искаме отговорно и осъзнато да създаваме бъдещето. Стремим се да вдъхновяваме и да служим за пример в сферата, в която се развиваме - без значение дали става дума за продуктовия ни асортимент, за социалните инициативи или за опазването на околната среда".
Влизайки в един dm магазин, трябва да знаем, че в центъра на работата на компанията винаги е човекът с неговите желания и потребности. Затова чрез продуктите и услугите, които се предлагат, в dm се опитват максимално да предвидят нуждите на своите клиенти и дори да им предложат решения, още преди у тях да се е породила нуждата от конкретен продукт.
"Добре е да сте наясно също така, че в един dm магазин ще прекарате значително повече време от предварително планираното, тъй като разнообразието е завладяващо. Винаги намирате нещо непознато и интересно".
Цонка Иванова-Терзиева, управител "Маркетинг и снабдяване":
Магазинът на бъдещето ще е навсякъде, където е и човекът
"Израснала съм с вярването, че няма невъзможни неща и че човек може да постигне всичко, но трябва да положи усилия за това. Да влагаш цялото си старание и енергия в нещото, което правиш и да бъдеш добър човек - това са ценностите, в които вярвам, казва Цонка Иванова-Терзиева, управител "Маркетинг и снабдяване" в dm България.
От 2009, когато е заела поста си в dm до сега, е променила най-вече начина, по който гледа на една ситуация.
"А именно, сега много по-стратегически и в по-голям мащаб анализирам развитието на събитията. Предизвикателното на работата в ритейл сектора е голямата динамика. Желанията и потребностите на хората непрекъснато се променят, а от нас се очаква да ги следваме."
За Цонка Иванова-Терзиева е важно, че работата й в dm България продължава да я вълнува, да я мотивира, да я развива като личност и като професионалист. Нови теми и работни проекти се редуват постоянно, годините - повече от 14 вече, преминават неусетно и израстването в личностен и професионален план се случва и без смяна на позициите. Настъпва и промяна в личната й нагласа, че е невъзможно човек да се задържи на едно и също работно място толкова дълго време.
Екипността е от изключително значение, като основополагащо е доверието, споделя Цонка Иванова-Терзиева. В ръководния екип на dm България, освен нея, Анна Драганова и Евелина Великова, влизат и двама мъже - Андрей Петров и Георги Търнев. Това, което винаги ги е обединявало, е била готовността да си помагат един на друг във всеки един момент.
Едно от изпитанията, през което преминаха и малките, и големи бизнеси в последните години, бе пандемията и тази сплотеност на екипа успява да помогне в преодоляването му.
"Пандемията засили значително една тенденция, която се наблюдаваше и преди това в поведението на потребителите - те се интересуват все повече от съдържанието на продуктите, които ползват и с които се хранят и какво влияние имат те върху околната среда. Тази грижа за здравето на духа и тялото намира отзвук в завишеното търсене на биопродукти - било то натурална козметика или биохрана, казва Цонка Иванова-Терзиева.
Друг ключово развитие за нея в ритейла е надграждането на физическата мрежа от магазини с онлайн канали и платформи за комуникация с клиента, която да обединява естествено всички предимства за съвременния човек. От есента на 2022г. dm България има онлайн магазин с близо 9 500 артикула и мобилно приложение за още по-удобно пазаруване.
Бързото развитие на технологиите безспорно показва, че начинът на пазаруване и преживяването по време на пазаруване ще се променят в близките години. Всички говорят за интегрирането на изкуствения интелект в услугите. Магазинът на бъдещето ще предлага силно персонализирани услуги, заедно с възможността човек да пазарува във всеки един момент. Или казано образно, магазинът ще е навсякъде там, където е и човекът, смята Цонка Иванова-Терзиева. За нас ще остане важна личната комуникация и общуване с клиента, защото човекът с неговите потребности и желания е в центъра на работата ни.
Що се касае до устойчивите практики в бизнеса, Цонка Иванова-Терзиева споделя, че идеята за опазването на околната среда присъства от ден първи в стратегията за развитие на dm - още от основането на марката през 1973 г. в Германия. Актуално в асортимента на dm България има близо 1500 биопродукта, като повече от 300 са климатично неутрални - като тези от серията Pro Climate например.
Освен разнообразния асортимент от биопродукти на достъпни цени в магазините си, dm активно подкрепя процеса на трансформация към зелена икономика и чрез цялостната си дейност. "Разполагайки с такава широка аудитория, бихме искали да информираме, да подкрепяме хората в това да пазаруват осъзнато и най-вече, да променят навиците си в това отношение. Актуалната ни кампания за събиране на празни пластмасови опаковки призовава потребителите да върнат във всеки един dm магазин опаковките от вече използваните козметични продукти и домакински препарати. Ние се ангажираме да ги сортираме и рециклираме, така че да получим високо качествен рециклат - ресурс, който отново да се използва в производството на опаковки на продукти от dm марките.
Цонка Иванова-Терзиева разказва с радост за най-новата онлайн платформа на dm България, която стартира в края на м. март 2023. Това е ACTIVE BEAUTY, онлайн списанието на dm за красота, здраве, семейство и балансиран начин на живот. Съвременният ритейл не е фокусиран единствено върху продажбата на стоки, но и върху това да изгражда и да задълбочава връзката с клиентите.
"В своята принт версия ACTIVE BEAUTY излиза за първи път точно преди 20 години в Австрия като към днешна дата е най-четеното женско списание в страната, разпространявайки се в тираж от 1 млн. В България списанието ще присъства само в онлайн вариант. Целим ACTIVE BEAUTY да се превърне в платформа, където клиентите ни да намерят полезни съвети и задълбочена информация по темите, които ги вълнуват".
Самото заглавие на списанието подсказва към каква група от читатели е ориентирано - това са жените, умело съчетаващи в ежедневието си работата, семейството и грижата за себе си, активно наслаждаващи се на живота и устремени към реализиране на мечтите си.
"ACTIVE BEAUTY е тук да вдъхновява, да вълнува, да разказва истории и да прави живота ни още по-красив. Всички статии, специално създадени за платформата, са посветени на актуалните в момента теми и тенденции в красотата, в храненето и в съвременния начин на живот. Важно е да отбележа, че в онлайн списанието ще съдържа и интервюта със специалисти от различни сфери. Чрез стартирането на онлайн списанието ACTIVE BEAUTY ние бихме искали да насърчим нашите клиенти да правят информиран и осъзнат избор, пазарувайки. Да откриват в dm не само продукти от ежедневна необходимост, но и да ни разпознават като тяхното място за винаги полезна информация или съвети онлайн. Повече за онлайн списанието ни може да научите на www.activebeauty.bg"
Евелина Великова, управител "Обучение и развитие" и "Регион Продажби":
Лидерът знае как да вдъхновява и да мотивира екипа си, така че да намери успешно пътя към целта
Вдъхновението за широката й усмивка са хората - работата и общуването с тях. Без значение дали срещу нея е млад човек, сега стартиращ професионалния си път или доказан експерт в дадена област, тя винаги намира какво да научи, казва Евелина Великова - управител "Обучение и развитие" и "Регион Продажби".
"Причина за усмивката ми може да бъде и удовлетворението от успеха на един проект, който съм започнала от нулата. В dm не работим с готови решения, а ги търсим спрямо конкретната ситуация и съответния екип. И когато доведеш един проект до успешен край и видиш резултата му на практика, това за мен е награда. Също така ми дава увереност, че мога да се справя с бъдещите предизвикателства".
Ставайки част от екипа на dm още при създаването на компанията през 2009г. в България, Евелина Великова определя себе си тогава като "добър специалист" в сферата си на дейност. Днес смята, че през всички тези години успешно е преминала пътя от експерт към ръководител и лидер.
"Друго ценно за мен е, че за този период от време съм се освободила от много прегради и модели, които са ме спирали да правя големите крачки в живота и работата. Мога да дам редица примери за проекти, които са изглеждали непостижими, но с малки стъпки и много смелост съм ги изпълнила, защото срещу себе си съм имала хора, които са ми вярвали".
Най-важно за всеки един нов служител на dm e, той да опознае философията на компанията. Марката dm има богата фирмена култура, водеща началото си от 1973г., в която са заложени ценности, поставящи човека в центъра.
Евелина Великова вярва, че човешкият елемент винаги ще има важна роля в корпоративния свят. Въпреки дигитализацията, навлизането на изкуствения интелект и развитието на онлайн търговията, човекът остава незаменим със своите знания, емоции и индивидуалност.
Новостите в технологичния свят са неизменна част от бъдещето, но те имат по-скоро допълваща, а не водеща роля. "Те допринасят за надграждането на комуникацията с клиентите ни. Офлайн дейностите допълват тези онлайн и обратното. Осъзнавайки това и развивайки каналите ни в тази насока, ние можем по най-добрия начин да обслужим клиента. Например, при консултирането на клиент, независимо дали е онлайн или във физически магазин, винаги е необходим някой, който лично да се поинтересува от твоя проблем и да потърси решения за него".
В унисон с работодателското мото "Живей работата си различно" в dm подкрепят тезата, че тъй като човек прекарва по-голямата част от деня си на работа, той трябва да може да я "живее" по един по-различен начин. Това включва преживяването на работния ден, в който не броим минутите до края му, а вършим нещо, което ни харесва, с хора, които ни обогатяват и от които се учим. И в края на деня сме удовлетворени. "Водени от човешкото отношение и осъзнавайки, че балансът е важен, ние се стараем да помогнем на колегите си да го намерят, грижим се за психичното здраве и им помагаме в тежките моменти от различните етапи от живота им", допълва Е. Великова.
Колегите в магазините на dm, независимо дали са служители, дрогеристи или бюти консултанти, са лицето на фирмата, казва още Евелина Великова.
"Все пак клиентите свързват dm не с ръководството, а с магазините и хората в тях. Ние като компания, която оперира на много пазари, се стремим към това да изградим една фирмена идентичност, една общност, без значение в коя страна от dm групата се намираме. Това означава и да спазваме единни високи стандарти за обслужване в магазините и да се стремим да надграждаме очакванията на потребителите. Когато дойде да пазарува при нас, клиентът може да си купи това, за което е дошъл, но за нас е важно и да му е приятно да пазарува, да получи експертна консултация, да му предложим приятна атмосфера и отношение, да може да открие нов и интересен продукт при нас, магазинът да е на удобна локация за него и така излизайки от dm, той да е получил едно цялостно клиентско преживяване"
Помни първото си посещение в dm магазин. С удивление разглежда колко много продукти и разнообразие има в сектора "Устна хигиена". "В нито един друг магазин няма толкова богата гама от тази категория. Тя е и моята любима. Харесва ми да пазарувам и продуктите от сектор "Грижа за лице". Там винаги откривам нови продукти, като например азиатска козметика. В последно време преоткривам и биоасортимента като интересна за мен сфера и по-конкретно нашата dmBio марка".
Като свои силни страни определя комуникативността, готовността за новото и това, че е отворена към различната гледна точка. Отчита, че съумява бързо да се възстанови след неуспехи, защото осъзнава, че те са неизменна част от живота.
"Мога да дам като пример въвеждането в България на професия "Консултант козметични, парфюмерийни, биологични продукти и битова химия", по-позната в немскоезичния свят като "дрогерист". Това беше труден процес, който продължи няколко години и включваше не малко откази от различни институции, но въпреки това устояхме в стремежа си да направим нещо положително за българското образование и бизнес и в края на 2019 г. получихме одобрение. Четири години по-късно, тази професия вече се преподава в три професионални гимназии в България".
Като най-ценно в съвместната работа с Ани Драганова и Цонка Иванова-Терзиева, определя това, че са различни. Далеч са от екип, в който всички мислят еднакво. По-скоро има баланс на гледни точки, допълват се.
Това, което ги сплотява, освен дългогодишната им работа в общ екип, е, че се идентифицират с ценностите на dm, вярват в хората и си помагат в трудните моменти - със съвет или просто изслушване.
Team:
Интервю: Кристина Димитрова
Снимки: Десислава Генкова - Елриша
Грим: Росина Георгиева
Локация: BenchMark Бизнес Център
НАЙ
Шенген се отвори и за България насред засилен граничен контрол на хора и стоки в Европа
Малинов предупреди, че токът ще поскъпне, въпросът е с колко
Финансовото министерство се отказва от въвеждането на данък "подземни богатства"
Бюджетната лавина – 2025
Малинов предупреди, че токът ще поскъпне, въпросът е с колко
Шенген се отвори и за България насред засилен граничен контрол на хора и стоки в Европа
Финансовото министерство се отказва от въвеждането на данък "подземни богатства"
Бюджетната лавина – 2025