Австралийската компания Куонтас (Qantas) обяви, че е постигнала принципно споразумение с европейския самолетостроител Еърбъс (Airbus) за закупуването на до 134 самолета А320 и А220, предаде Франс прес, цитирана от БТА. Сделката е част от процеса на подновяване на флотилията от самолети за средни разстояния и по този начин авиопревозвачът замества Боинг 737 (Boeing 737).

След като бъде финализиран до края на 2022 година, договорът ще стане най-значимият в историята на австралийската авиация, се посочва в комюнике на Куонтас.

Доставките ще започнат от началото на 2024 година.

Първата поръчка ще бъде за 40 самолета 20 А321ЕксЕлАр (A32XLR) и 20 машини А220, според текста на споразумението.

Впоследствие Куонтас ще има възможността да упражни 94 допълнителни опции за закупуване с доставка в рамките на идните 10 години, с оглед на постепенното изваждане от флотилията на авиопревозвача на моделите Боинг 737-800 и Боинг717 (B717).

Тази поръчка се прибавя към направената заявка от Джетстар (Jetstar), нискотарифния филиал на Куонтас, за над 100 самолета от семейството на А320нео (A320neo) - подобрената версия на А320 (бел.ред). Така трите компании от групата - Куонтас, КуонтасЛинк (QantasLink) и Джетстар ще имат възможността за над 299 самолета през идното десетилетие.

Стойността на сделката не бе оповестена нито от самолетостроителя, нито от авиопревозвача. Куонтас се ограничи с това да подчертае, че има значителна отстъпка от каталожната цена.

Авиопревозвачът отбеляза, че А320 ЕксЕлАр може да превозва с 15 процента повече пътници при всеки полет от машините Боинг 737-800, които използва в момента. Това прави модела особено подходящ за авиовръзките между основните градове на континента - Мелбърн, Сидни и Бризбейн.

Всички самолети ще бъдат оборудвани с модела двигатели Джи Ти Еф (GTF) на американската компания Прат енд Уитни (Pratt and Whitney), което предполага намаляване с 15 до 20 процента на потреблението на гориво.

За нас е чест, че сме избрани от Куонтас за смяната на гамата му от тяснофюзелажни самолети, каза търговският директор на Еърбъс Кристиан Шерер.

Новината за сделката идва на фона на влошените от есента търговски и дипломатически отношения между Австралия и Франция.