През далечната 1935 г. във Виненден, Германия, един инженер със страст към устройството и механиката на машините изобретява пароструйката. Този инженер на име Алфред Керхер едва ли си е представял, че семейната компания, която основава тогава, днес ще бъде световен бранд с лидерски позиции в професионалните почистващи машини и системи с присъствие в 85 държави със 150 представителства.

Роботизирани системи с грижа към околната среда и пестенето на ресурси - така изглеждат последните разработки на Kärcher в областта на професионалната почистваща техника. За своето развитие в 90-годишната история на компанията и за предизвикателствата на иновациите в сектора разговаряме с управителя за България Мартин Василев.

Снимка: Karcher

90 години история. Как изглежда това от бизнес гледна точка? Какви уроци можем да изведем от това пътуване на Kärcher?

Това е един изключително бурен период в технологичното развитие, който човечеството едва ли е могло да си представи в началото. Лично аз, който също съм инженер по образование и имам страст към технологиите, дори в най-смелите си мечти не съм предполагал, че ще бъда свидетел на такова развитие в рамките на един човешки живот. Само допреди 30 години телефоните бяха с жица и шайба, а сега управляваме уредите вкъщи и живота си през смартфона в джоба.

Керхер е международен бранд, но в ДНК-то си е все още семейна компания и това си личи, тъй като има фокус върху хората. Ние вярваме, че напредъкът и успехите ни са възможни благодарение на най-ценния ни актив - колегите, с които работим ежедневно. Предвид глобализацията, развиващия се свят, границите между култури се размиват, детайлите се променят, но голямата картина е една и съща навсякъде във всяко едно от дружествата на компанията. Немското наследство обаче си личи в мисията и ценностите на Керхер. Продължаваме да планираме внимателно дългосрочните и краткосрочни цели, държим много на качеството в производството, в консултацията и обслужването на клиентите.

Кой момент от развитието на компанията бихте определили като сериозно предизвикателство?

Голямо предизвикателство пред нас беше пандемията от коронавирус, която наложи много бързо да се промени краткосрочният план и да се вземат бързи решения. Гъвкавостта и бързината, с които действахме тогава, ни помогна да променяме стратегията според ситуацията и да действаме, без да правим подробни планове. Това ни помогна да задържим в България всички служители, дори да наемем нови. Ускорихме дигитализацията на дружеството и се фокусирахме върху експанзията на онлайн бизнеса ни. Към този канал пренасочихме служителите, работещи във физическите ни магазини, които тогава трябваше временно да затворим. Стратегията ни се оказа повече от печеливша и успяхме не само да задържим екипа, но и да развием новите процеси, да увеличим продуктивността и ефективността и не на последно място - да увеличим значително бизнеса.

Дигиталната трансформация е гореща тема за почти всички сектори. Какво означава тя в стратегията на Kärcher?

Дигиталната трансформация при нас изиграва ключова роля - от развитието на онлайн бизнеса, управлението на наличностите и доставките, до клиентското изживяване и очаквания към нас. Що се отнася до внедряването на изкуствен интелект, приложението е на всяко ниво - проучвания, управление, маркетинг, мениджмънт, обслужване на клиенти, сервиз. Керхер е една от малкото глобално опериращи компании, в която използването на AI не е просто проект, а част от процеса на работа.

Какви иновации планирате при почистващите решения?

Разработвайки машини, нашите инженери залагат на висока ефективност. Това включва работа с по-малко ресурси като разход на ток, вода, алтернативна енергия, по-малко количество препарат, но със същите отлични резултати. Фокус е роботизирането и използването на изкуствен интелект, така че да можем да виждаме данни за представянето на машините, при някои модели и в реално време. Това ни помага да анализираме информацията, да разработваме по-ефективни методологии за почистване, да правим нужните промени в настройките за почистване, а и да планираме обучение на персонала, който работи с нашите машини.

В областта на роботизираните решения, например, мога да спомена KIRA (Kärcher Intelligent Robotic Application). Това е нова продуктова категория с непрекъснато нарастващ брой професионални роботи, които могат да облекчат почистващия персонал от монотонни и отнемащи време задачи - като почистването на подове, да речем. Така хората могат да бъдат пренасочени към изпълнението паралелно на други по-сложни задачи. Интуитивни за работа, почистващите роботи на Керхер навигират и почистват безопасно и надеждно в голямо разнообразие от среди благодарение на мощна сензорна технология и усъвършенстван софтуер.

Снимка: Karcher

Има ли конкретни индустрии, към които фокусирате продуктите и системите, които Kärcher разработва?

В Керхер предлагаме методология и решения за почистване във всяка една индустрия. За нас предизвикателството не е да продадем машина на клиента, нашата цел е да го чуем, да го консултираме и да намерим правилната машина и метод на почистване на конкретната задача. Често клиентите се изненадват, че имаме решение на техен специфичен казус. Но ние затова сме тук - за да помагаме на бизнеса на нашите клиенти да расте, защото ние имаме решенията за почистване, а на тях остава да се фокусират върху развитието на тяхното предприятие.

Устойчивостта е нарастващ приоритет. Как виждате индустрията за почистване да се развива, за да отговори на опасенията за околната среда?

Като всяка голяма глобална компания, имаща и сериозни производствени мощи - вече в 17 завода по света, Керхер използва алтернативни източници за енергия в част от производството. Наред с това произвеждаме високоефективни машини, които ползват много по-малко ресурси в сравнение с машините от близкото минало, дори съпоставимо с преди 5 години. Препаратите, които произвеждаме в собствена фабрика в Германия, дават отлични резултати при ползване с машини Керхер. В същото време всички препарати от серията "Дом и градина" и повечето от професионалната гама са 100% био разградими. Можем да се похвалим и с иновация в разработването на опаковки. Намаляваме значително транспортните опаковки, като използваме контейнери за многократна употреба.

През последните 2 години в Керхер разработихме и пуснахме на пазара аксесоари за нашите водоструйки и перящи смукачки, които намаляват разхода на вода и времето на почистване с 50%, но в същото време са и много по-ефективни при резултатите.

Не на последно място - в бизнес подразделението Wash Systems, където са нашите автомивки, Керхер разработи специална система, която събира използваната вода в автомивката, рециклира я и тя се връща обратно, така че да може да се използва отново и отново за миене на автомобили или камиони.

Опазването на водата и намаляването на отпадъците е тема, с която се ангажирате и извън продуктовите предложения?

Да, в Керхер в продължение на десетилетия разработваме системи за пречистване на водата. Там, където питейните източници са компроментирани, ние помагаме с решения за пречистване на вода, която да е годна за пиене. На останалите места клиентите ни могат да ползват системите ни с ултрафилтрация, които подобряват значително качеството на водата.

Преди 2 години с екипа ни в България стартирахме информационна кампания за важността от намаляване на пластмасата за еднократната употреба. За целта поставихме диспенсъри за пречистване на вода на публични места и информация, че хората могат да подкрепят кампанията ни, като се откажат от платмасата за еднократна употреба. В замяна на всеки 1000 отказа, регистрирани на нашия сайт, ние се ангажирахме да почистим по една обществена чешма в България. Такава система хората могат да видят във всеки един Керхер център, както и да се възползват да си напълнят безплатно вода в София Ринг Мол и Декатлон Витоша. Към момента в рамките на тази кампания сме почистили 2 чешми в София и 1 в Плевен, а през тази година предстоят още поне 2 подобни проекта.

Друга социална тема за Kärcher в глобален мащаб е опазването на културно наследство. Компанията има ли проекти за почистване и възстановяване на културни обекти в България?

По глобалната ни програма за опазване на културно-историческото наследство имаме почистени вече 5 обекта в страната - Докторския паметник в София, паметника на Съединението в Пловдив, Пантеона в Бургас, паметника на Незнайния войн в Хасково, Земеделската чешма в Плевен.

В България подкрепяме също инициативата за възстановяването на хижите. Нашият екип разработи и предостави безплатно методология за почистване и справяне със специфичните особености във функционирането на хижите. Това са запушени канали, улуци, липса на вода, отсъствие на електричество. Методологията включва също поддържането на хигиената и запазването на хижите като място за социализация на хората, почивка и свързване с природата. България е на първо място в Европа по брой хижи и се радвам, че можем да сме полезни на стопаните им.

Екипът на Керхер в България се включва и в изграждането и поддържането на екопътеки, като изградихме и веломивки на две от най-големите трасета на планинско колоездене на Балканите - Витоша и Пампорово, където всички запалянковци могат да измият велосипедите си напълно безплатно с нашите ефективни машини.

Подкрепяме проекти, свързани с почистване на болници, като само през изминалата година се включихме в почистването на 3 педиатрични отделения на многопрофилни болници и дарихме машини Керхер на 4 болници. И не на последно място - нашият екип е на първа линия, когато настъпят природни бедствия. Ние разчистваме, за да осигурим условия за приемане на помощи. Отделно правим и дарения на засегнатите от бедствията семейства.

Кое е най-голямото предизвикателство, пред което се изправяте като управител на компанията в България?

Първото ми предизвикателство беше да изградя екипа на Керхер в България. Започнах съвсем сам през 2011 г., а през 2015 г. вече бяхме самостоятелно дружество със собствена структура. Хората, с които се обградих през годините, са най-ценният актив. Те са различни, темпераментни, всеки специалист в неговата област. Моята роля е тези професионалисти да работят заедно като екип и за момента успяваме. Ние сме едно от дружествата с най-стабилна мениджърска структура, ценяща и развиваща специалистите си.

Следващото предизвикателство е да запазя интереса на хората, пламъка за работа, да имат предизвикателство на ежедневните задачи, да имат движещата сила и да продължават да идват с кеф на работа. Насърчавам екипа ми да не лежим на старите лаври, да се развиваме всеки ден. Не ми се иска да преповтаряме примера на Nokia, които от глобален лидер забравиха да се развиват и да се отворят към иновациите и просто изчезнаха.

Какъв съвет бихте дали на бизнес лидери, които развиват глобален бранд?

На първо място да търсят семейни фирми. Това са компании, които имат ценности и за тях хората са най-големият актив. На второ място - да са готови да бъдат гъвкави, да слушат и чуват околните, да приемат съвети. В бизнеса е важно и да имаш близък контакт и добра комуникация с хората, които взимат решения (decision makers), за да си бърз и гъвкав. И накрая, но не на последно място - глобалната корпорация да дава възможност локалната компания да се развива по свой начин спрямо културата и спецификите на пазара.

Къде виждате най-големите възможности за  през следващите 10 години?

Ако успеем да сме близо до клиента, то ние ще продължим да се развиваме. За да се развие компания в посока, която да обслужва клиента, това не трябва да е проект, а процес на работа. Да продължим да предлагаме комплексна услуга на клиента, поставяйки в основата неговите нужди, мнение и специфики, да запазим клиентската база и да затвърдим фирмата като комплексен партньор и доставчик към бизнес клиентите и към крайните клиенти - това е визията, която имам. И с екипа ми съм сигурен, че ще успеем.

С подкрепата на: Kärcher