Каравана, мобилна къща на колела или както специалистите я наричат " нулевоенергийна мобилна къща" е вече факт в България. Тази футуристична машина се оценява на 40 000 лева, но не се продава масово в момента, обясни Драгомир Цанев, изпълнителен директор на Центъра за енергийна ефективност "ЕнЕфект". Той и неговият екип са част от идеята за подобни мобилни къщи, които спокойно могат да се нарекат и "караваната на бъдещето".

Първата пасивна къща на колела у нас беше представена на изложението Архитектурно-строителна седмица от "ЕнЕфект" и е част от инициативата The NZEB Roadshow, в която участва общо пет страни България, Румъния, Хърватия, Гърция и Италия.

Самата машина си е своеобразно зелено строително чудо. Тази пасивна къща на колела или каравана е проходима по пътищата ни и може да бъде ваш дом навсякъде. Висока е 4, 20 м в най-високата си част, в най-ниската е 2,50 м, широка е 2,50 м и е дълга 4 метра. Но какво е по-важното? Мобилната къща отговаря на златния стандарт за нулевоенергийна сграда и пасивна къща. Конструкцията й е от метал и дърво, в който има 20 см изолация и троен стъклопакет. От вътрешната страна има мембрана, която осигурява идеална пароизолация и въздухоплътност. Пасивната къща има вентилационна система с рекуперация, която е изключително компактна и безшумна. Когато сградата има голяма въздухоплътност трябва да си осигуряваме по-голям въздухообмен постоянно. Движението и пречистването на въздуха, което осигурява вентилационната система, е здравословно за нас и трябва да го има във всички сгради, коментираха специалистите.

Според проучвания на "ЕнЕфект" в българските спални сутринта насищането на въглероден диоксид е четири пъти над нормите, което е опасно за здравето. Това е бил резултатът във всички изследвани домове. "Няма как да станем в 3 часа да си отворим прозорците, по-добре да имаме умна система, която да се грижи за това", коментира Драгомир Цанев.

Снимка: ЕнЕфект

99% от времето няма да има нужда от отопление

Още една важна подробност - отопление на тази сграда реално не й трябва. 99% от времето няма да има нужда от отопление, топлината в нея е напълно достатъчна да си осигурим нормална температура на обитаване. Проблемът е по-скоро през лятото, защото всички топли притоци повишават температурата. Затова имаме високоефективна термопомпа, която да ни помогне за охлаждането. Тази термопомпа пък през лятото се захранва от фотоволтаична инсталация, която е около 3 kWp и ще е напълно достатъчна за нуждите от енергия, каза Александър Станков от "ЕнЕфект".

Снимка: Рая Лечева

Обикновените старите климатици нямат такава ефективност, а вече има решения, които ни дават четири пъти повече енергия от единица електричество, която използваме, допълни Цанев.

Снимка: Рая Лечева

Всички тези елементи са част от стандарта за нулевоенергийна сграда и изпълняват стандарта за пасивна къща. Очаква се в недалечно бъдеще в ЕС всички сгради да бъдат такива. Плановете на Европа са пасивни (или без изпускане на вредни емисии) да бъдат всички основни домове на хората след 2030 г. За вилите и някой други къщи има изключения от директивите.

Интересното е, че когато оставите една пасивна сграда за седмица дори и отидете на почивка и се върнете и я оставите на 20 градуса, температурата ще е паднала до 17-18 градуса. Ще имате нужда от много малко енергия да я върнете към 20-21 градуса. Докато при стандартното строителство не е така. Ще се върнете, но ако сградата ви не е изолирана, ще я намерите на 11-13 градуса и няма да е приятно и ще се наложи да усилите всички уреди до максимум. В пасивната сграда няма течения, няма неприятен студ, когато доближиш прозореца, има постоянна вентилация с чист въздух. Днес си мислим, че това са неща, които не са важни, но в крайна сметка струват пари, защото ефектите върху здравето от лошите условия на живот могат да ни бъдат прекалено скъпи, сподели Цанев.

Снимка: ЕнЕфект

Не само това - мобилната къща на колела с такава конструкция е устойчива на земетресение.

Пасивната къща може да доближи цените на стандартна сграда

Мобилната къща е направена с цел да покаже, че нулево енергийните сгради не са научна фантастика, случват се в България при това на много достъпни цени С достатъчно знание не е толкова по-скъпо да се направи в сравнение с конвенционалното строителство.

Тази мобилна къща е направена с материали, които са в масово производство в България в момента. Нашата работа беше да оптимизираме енергийните параметри и да подобрим проекта, така че да отговаря на най-високите енергийни характеристики. Така че има кой да го направи и се надявам с тази реализация хората да видят, че това е възможно, коментира Драгомир Цанев. Не толкова да повлияем на пазара на каравани, колкото това да навлезе и в стандартното строителство. Независимо дали правим каравана или друга сграда принципите са същите.

Снимка: ЕнЕфект

Все пак е по-лесно да направим една стандартна сграда отколкото каравана. Когато има добра топлоизолация, трислойни дограми с топъл дистанционер, монтирани правилно, когато имаме въздухоплътност, когато имаме вентилационна система и естествено термопомпа с възобновяема енергия, тогава сме защитени от нарастване цените на енергията, защото и в най-студената зима имаме нужда от много малко количество енергия. Инвестицията в подобни системи обаче все още си остава предизвикателство за по-голямата част от българите.

Първата пасивна сграда в България, която построихме беше Габрово през 2015 г., сертифицирана от Института Пасивна къща в Германия, припомни Цанев. Оскъпяването беше 7,2% спрямо тогавашните норми като се очакваше да се откупи за 7,5 години при тогавашните цени на енергията, а тогава имахме проблем с много материали и компоненти. Но въпреки това за детска градина, която се ползва най-малко 50 години, първоначалната инвестиция се откупува за седем години и оттам нататък е на печалба постоянно. Освен това тогава цените на енергията бяха ниски, сега са по-високи.

Той даде пример и с направените измервания на първите 1000 сгради в Брюксел след като стандарта пасивна къща беше обявен и през 2014 г. разликата в цената със стандартното строителство беше нула.

Енергийната ефективност да бъде приоритет, а не лукс

Най-важното е енергийната ефективност да бъде на първо място за хората, за проектантите, за изпълнителите. Когато се проектира една сграда, важно е върху какво ще се даде приоритет. Дали искаме да е енергийно ефективна или да има мрамор на стълбищата или да имаме златни кранчета. Може да кажем на проектанта да спести от кранчетата, балконът да е по-малък, но да сложи 5 см повече изолация.

Когато се даде приоритет на енергийната ефективност, тогава цените се изравняват с цените на стандартното строителство, категоричен е Драгомир Цанев.

Доста време ни отне, защото няма в България много кадри, които могат да монтират подобен тип материали и се наложи представители на фирмите, които представят материалите да дойдат лично да монтират материалите, за да постигнем това качество, което искаме, каза Цанев. Затова заедно с Българската строителна камара и Националната гимназия по професионално образование и обучение, Агенцията за устойчиво енергийно развитие работим по създаване на пътна карта за обучения за енергийна ефективност и възобновяеми източници. Тя ще бъде готова до края на тази година, когато ще са готови правилата какво трябва да знаят работещите в строителния сектор, за да осъществяват такива проекти, допълни още Цанев.

Като част от инициативата The NZEB Roadshow в България вече са проведени 7 събития с цел обучение на тема енергийна ефективност, а ще бъдат общо 30. Въз основа на успешно функционираща мрежа от учебни центрове партньори от 5 държави в Югоизточна Европа - България, Румъния, Хърватия, Италия и Гърция, изграждат активни професионални и потребителски общности. Целта е професионалистите, но и хората да се запознаят с по-качествени и по-красиви енергийно ефективни сгради, които не само спестяват разходи, но издигат комфорта и здравословните условия на живот. Българската каравана има най-високи показатели по въздухоплътност. Хърватската каравана е спечелила наградата на National Geographic за най-добър образователен проект. Румънската нулевоенергийната каравана привлича интереса на над 4000 човека в Клуж.

Къде още може да видите нулево енергийната каравана?

Нулевоенергийната каравана може да се види на Архитектурно-строителната седмица от 29 март до 1 април (събота). На 22 и 23 април ще бъде част от интерактивно образователно събитие в София Ринг Мол. В навечерието на Денят на Земята организаторите искат да запознаят и вдъхновят децата, младежите и техните родители за постигането на едно по-зелено бъдеще чрез използване на основните принципи на енергийната ефективност. В края на май подобно събитие ще се проведе и в Бургас. Макетите на караваната ще бъдат представени 20-22 юни в Брюксел на Европейска седмица на устойчивата енергия, което е най-голямото събитие на Европейската комисия. Основна цел е също да работим все по-тясно с българските университети, за да разширим разбирането за енергийната ефективност, коментира Драгомир Цанев. Това отговаря на въпроса защо тя не се продава. Тя е образователен проект, който да ни запознае с предимствата на нулевоенергийните сгради. Може би не знаете, че сградите ни отделят 40% от вредните емисии, а целта на Европа и всеки от нас е да живее по-здравословно и по-дълго, нали? Караваната може да пътува и да достигне до всяко кътче на страната, стига да има интерес. А и е перфектно допълнение за свободомислещи и интелигентни хора, които искат да имат свободата да работят и пътуват из цяла Европа.