Производителят на играчки Lego обяви, че е на път да замени изкопаемите горива, използвани при производството на неговите емблематични блокчета с по-скъпа възобновяема и рециклирана пластмаса до 2032 г. Това се случва след като компанията е договорила сделки с производители за осигуряването на дългосрочни доставки, пише Ройтерс (Reuters), цитирана от Yahoo Finance.

Lego, която продава милиарди пластмасови блокчета годишно, е тествала над 600 различни материала за разработването на нов материал, който би заменил напълно петролните продукти в играчките до 2030 г., но с ограничен успех.

Сега Lego се стреми постепенно да намали съдържанието на петролни продукти в своите блокчета, като плаща до 70% повече за сертифицирана възобновяема смола. Тя е суровият материал, използван за направата на блокчетата, в опит да насърчи увеличаването производството.

"Това означава значително увеличение в разходите за производство на всяко Lego блокче", казва изпълнителният директор Нилс Кристиансен пред Reuters.

По думите му компанията е напът да гарантира, че повече от половината от смолата, от която има нужда през 2026 г., е сертифицирана по метода на масовия баланс, подлежащ на одит начин за проследяване на устойчиви материали през веригата за доставки. За сравнение този дял е бил 30% през първата половина на 2024 г.

"Със семеен собственик, отдаден на устойчивостта, за нас е привилегия, че можем да плащаме допълнително за суровините, без да се налага да таксуваме допълнително клиентите", отбелязва Кристиансен.

Този ход идва на фона на излишъка от евтина, чиста пластмаса, в основата на който са инвестициите на големите петролни компании в нефтохимическата промишленост. Очаква се пластмасата да стимулира търсенето на петрол в следващите няколко десетилетия.

Доставчиците на Lego използват био отпадъци като олио за готвене или отпадъчни мазнини от хранителната индустрия, както и рециклирани материали, за да заменят изкопаемите горива в производството на пластмаса.

Пазарът за рециклирана или възобновяема пластмаса още е в начален стадий, отчасти защото повечето налични суровини се използват за субсидиран биодизел, който се смесва с транспортни горива.

Според Neste, най-големият производител в света на възобновяеми суровини, базираната на изкопаеми горива пластмаса представлява около половината или 1/3 от цената на устойчивите опции.

"Усещаме повече активност и желание за инвестиции в това сега, отколкото само преди година", посочва Кристиансен. Той отказа да назове имената на доставчиците или да предостави подробности за цени или количества.

Конкурентният производител на играчки Hasbro започна да включва растителни или рециклирани материали в някои играчки, но без да задава твърди цели за използването на пластмаса. Mattel пък планира да използва само рециклирана, рециклируема или биологична пластмаса във всички продукти до 2030 г.

Снимка: iStock by Getty Images

Междувременно датската компания Lego отчете скок на приходите си с 13% през първата половина на 2024 г., пише Ройтерс (Reuters), цитирана от БТА.

С продажби, чиято обща стойност достига 31 млрд. датски крони (около 4,65 млрд. долара), Lego изпреварва основните си конкуренти. Сред тях е и фирмата Mattel, известна като създател на куклата Барби. Компанията отчита спад на приходите си с 21% през първата половина на годината, посочва Си Ен Би Си.

"Представяме се значително по-добре на фона на общия пазар на играчки и увеличаваме пазарния си дял с много високи темпове", посочва пред Ройтерс Нилс Кристиансен.

Корпорацията е постигнала оперативна печалба в размер на 8,1 млрд. датски крони (1,21 млрд. долара) през първата половина на годината. Това е повишение с 26% на фона на стагнацията на общия пазар на играчки.

Lego смята да открие 100 нови магазина през тази година и общият им брой да достигне до над 1100 търговски обекта в целия свят.

Компанията посочва, че сред най-търсените ѝ продукти са тематично насочените конструктори с цветни пластмасови детски кубчета, като Lego Star Wars и Lego City.