ЕС наложи днес глоба от 502 милиона евро на германския автомобилостроител Фолксваген (Volkswagen) и от 373 милиона евро на Бе Ем Ве (BMW) за споразумение за ограничаване на конкуренцията при системите за пречистване на отработените газове на дизеловите автомобили, предаде Франс прес.

Другият голям германски автомобилостроител - Даймлер (Daimler), който също е участвал в споразумението, но съобщил за съществуването му, не бе санкциониран.

Тези три групи са нарушили правилата на ЕС за антикорупционните практики, като са се споразумели за техническото развитие в областта на пречистването на емисиите азотен оксид, обясни в комюнике ЕК.

Скандалът засяга и двете марки от високия клас Ауди (Audi) и Порше (Porsche), филиали на Фолксваген. Той не е обвързан с Дизлегейт, избухнал през 2015 година, който принуди водещият европейски автомобилостроител Фолксваген да признае за манипулиращия софтуер на тестовете за вредни емисии.

Фолксваген, BMW и Даймлер редовно са провеждали технически срещи, за да обсъждат разработката на технологията за избирателно каталитично намаляване (SCR), която отстранява вредните емисии азотен оксид от отработените газове на дизеловите автомобили чрез инжектиране на урея (наричана също ЕдБлу - AdBlue), отбеляза изпълнителният орган на ЕС.

По време на тези срещи, в продължение на над 5 години, автомобилостроителите са се споразумявали да не пречистват повече отработени газове, отколкото изискват разпоредбите, уточни същият източник

"Тези групи разполагат с необходимата технология, за да намалят вредните емисии над равнището, което изискват нормите на ЕС. Но те са избегнали конкуренцията помежду си, като не са използвали целия потенциал на тази технология, за да надвишат законово установеното равнище за пречистване на отработени газове", заяви на пресконференция еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер.

Избирайки да разкрие картелното споразумение Дайлмер получи цялостен имунитет, избягвайки глоба от около 727 милиона евро.