Министърът на икономиката и индустрията Богдан Богданов посети най-голямото предприятие за преработка на царевица у нас "АДМ Разград" ЕАД (Archer Daniels Midland - Разград). Министърът бе придружен от Иван Михайлов - главен изпълнителен директор на Американската търговска камара (АТК) в България, Даниел Киряков - комуникационен мениджър на АТК и от генералния директор на Българската телеграфна агенция (БТА) Кирил Вълчев.

В срещата участваха Стийв Матушак, мениджър завод, и Найден Цветков, мениджър производство в предприятието.

Преди обиколката из производствените мощности, министърът представи България като добро място за развитие на бизнес и изрази готовност за съдействие и подкрепа при осъществяването на бъдещите планове на инвеститора, чиято основна дейност е извличането на първични продукти за хранителната промишленост чрез дълбочинна преработка на царевица.

Министър Богданов предложи компанията да премести развоен център и у нас. Той посочи и възможността за приемането на България в Шенген. Подчертано бе и това, че в страната има достатъчно добре обучени кадри и специалисти.

Пред БТА Найден Цветков каза, че в дружеството към днешна дата работят над 380 души, предимно от Разград и Лудогорието. Последната инвестиция по разширяването, приключила през 2021 г., е за близо 200 млн. долара. Благодарение на нея е удвоен капацитетът на завода. Капацитетът за производство е 2500 тона царевица на ден, уточни мениджърът производство. Основните продукти, произвеждани в завода в Разград, са царевично нишесте, глюкозен сироп, кристална и течна декстроза, високо-фруктозен сироп от царевица (HFCS) и малтодекстрини. Странични продукти на технологията са царевичен зародиш, царевичен глутен и царевични фуражи. Заводът е лидер в производството на подсладители от царевица в Югоизточна Европа. Отскоро компанията разполага с техника и съоръжения за производство на промишлен алкохол. Основните пазари на "АДМ Разград" ЕАД са на Балканите, но и по целия свят, като произведените продукти достигат до пет континента по вода и суша.

Инвестицията в устойчиво производство е сред целите на компанията, по думите на Стийв Матушак. На този етап ръководният екип се фокусира към енергийната ефективност, не толкова към увеличаване на капацитета на производство.

В експлоатация са нови мощности с капацитет 25 мегавата на час, за производство на електрическа енергия за собствени нужди. В процес на разглеждане е възможността за инсталиране на собствени мощности за производство на енергия. Газовите турбини на пара отделят горещи газове, като значителна част от тях се използват за сушене на вторичните продукти, обясни Найден Цветков. За да намалят консумацията на електроенергия, в процес на одобрение са проекти за доставка на горещ газ и до сушилните за нишесте.

От историята на завода и настоящият собственик

Изграждането на завода започва по американска технология през 1985 година, когато е учредено държавното предприятие "Царевични продукти". След срива на социалистическата икономика в края на 80-те години строителството е спряно и заводът остава незавършен.

На 12 май 1993 година предприятието е продадено на белгийската компания "Амилум", като това става първата голяма сделка на започналата през 90-те години широка приватизация в страната. Предприятието е довършено и започва работа на следващата година. През същата година то е преименувано на "Царамил", а през 1996 година - на "Амилум България". През 2000 година, заедно с компанията "Амилум", става част от британската група "Тейт енд Лайл".

В момента българският завод е собственост на европейското поделение на американския гигант, производител на хранителни съставки "Арчър Даниелс Мидланд" - Archer Daniels Midland Europe BV).

На страницата на Американската търговска камара Archer Daniels Midland Company е представена като един от най-големите в света селскостопански преработватели и доставчици на хранителни съставки, с повече от 32 300 служители, обслужващи клиенти в повече от 160 държави. С глобална верига за стойност, която включва 428 места за доставка на реколта, 280 съоръжения за производство на съставки, 39 центъра за иновации и водещата в света мрежа за транспортиране на реколтата, компанията свързва реколтата с дома, произвеждайки хранители продукти за хора и животни, изделия за  промишлена и енергийна употреба.