25% от издадените у нас фактури към фирми се плащат със закъснение или въобще не се плащат
Колекторските агенции връщат 11% от неиздължените кредити на бизнеса
Навиците на плащане се подобряват трайно в Европа и България. Това показват данните от представителното проучване на EOS "Навици на плащане в Европа" 2018, което тази година се провежда за 11-ти пореден път съвместно с независимия институт за пазарни проучвания Kantar TNS и обхваща 3 400 компании в 17 европейски държави.
В България тенденцията е сходна - 76% от издадените фактури се плащат в уговорения срок (при средно 78% за Източна Европа и 74% за България през 2017 г.), 20% се плащат със закъснение (при 22% година по-рано), а 4% се отписват поради невъзможността да бъдат събрани изобщо (показателят не отчита промяна спрямо 2017 г.).
В унисон с общоевропейската тенденция за подобряване на навиците на плащане, през 2018 г. българските компании отчитат най-добрите си показатели по редовност на плащанията за последните 5 години. Въпреки подобрението, българският бизнес отново се нарежда в групата с лоша дисциплина - 25% от фактурите, издадени към фирми-контрагенти, се плащат със закъснение или изобщо не се погасяват при средно за Европа ниво от 22%.
Другите страни със сходен дял нередовни плащания са: Обединеното кралство (25%), Гърция (27%) и Румъния (27%), а Словения (30%) се нарежда в дъното на класацията. Гражданите са по-дисциплинирани от бизнеса в това отношение - средно 19% от фактурите се плащат със закъснение или остават неплатени (при 18% за Източна Европа). Като положителен факт за България проучването отчита дни забавяне под средните нива за Европа.