От вчера таксите в железопътната инфраструктура, за която плащат всички превозвачи, ползващи железопътния път, са в няколко пъти повече - това обяви на пресконференция председателят на Асоциацията на предприятията в железопътния транспорт Пенко Несторов. От асоциацията казаха и че са искали диалог с транспортния министър, но не получили отговор на поканите за срещи. Министър Георги Гвоздейков овърна, че обвинението е "търсене на сензация" и че не е отказвал среща на нито един бранш досега.

Увеличението на таксите за достъп до железопътната инфраструктура е 2,7-2,8 пъти в зависимост от видовете влакове и условията за превоз, обясни проблема Несторов. "Това е фрапиращо, това браншът не може да го понесе. Решението трябва да бъде мотивирано и обсъдено с бранша, да бъде направен анализ какво въздействие би оказало такова увеличение на тарифата от страна на НКЖИ", посочи той. По думите му това не е направено и са нарушени редица закони.

Пенко Несторов отбеляза, че за да тръгне всеки един влак, трябва да бъдат платени пет такси, сред които такса за инфраструктура и такса за разписание, която в момента стига до 8 лева на километър.

Всички превозвачи в Германия плащат 3,14 евро на километър, ние плащаме 7,85 евро на километър, това е след вчерашната промяна, коментира Пенко Несторов. До вчера този същият влак би струвал 4,79 евро на километър, посочи той и изчисли, че в рамките на един ден това е два пъти повече. Кое налага тази драстична промяна - ние не знаем, коментира Несторов.

Тази такса, която е вдигната в пъти, е незаконна, коментира той и уточни, че според Регламент 2015/909 превозвачите не могат да бъдат таксувани за това, че искат да получат разписание за движението на влака. Разписанието за движение на влака е лист хартия, който показва в колко часа ще тръгне влакът и в колко ще пристигне, този лист от вчера за транзитно преминаване на един контейнерен влак от Турция за Сърбия струва на превозвача - 400 км по 8 лева на километър - 3200 лева, посочи Несторов.

Снимка: БТА

На въпрос за планираното от началото на 2024 г. намаляване на таксата за преминаване и увеличаване на тарифите за непланирани товарни превози, Несторов каза, че влак, за който към днешна дата плащат 7,95 евро на км, след намаляване на таксите на 1 януари ще струва 8,09 евро на км. Това имам предвид под шикалкавене, коментира той.

От Асоциацията посочиха, че 98-99% от транзитните влакове, преминаващи през България, са непланирани, защото закъсняват с повече от 24 часа. Превозвачите изразиха опасения, че ще изпуснат клиенти, които не са готови да плащат, и ще отидат към превози или на камиони, или по море.

Даниел Неделков от "Булмаркет Рейл Карго" разясни, че с решение на УС на НКЖИ се въвеждат такси, като първите за изготвяне на различни разписания се променят от 1 ноември т.г., а от 1 януари се намалява инфраструктурната такса. НКЖИ могат да се хвалят, че намаляват инфраструктурната такса, но сборът от такси, които плаща 60% от товарния трафик от България, ще бъде негативен за нас, коментира той. Според него намаляването на инфраструктурната такса е изключително опасно, защото това са приходите, които трябва да бъдат влагани в поддръжка на жп път и съоръжения следващата година.

Снимка: БТА

Пенко Несторов посочи още, че има девет депозирани жалби в Изпълнителна агенция "Железопътна администрация". При всички случаи ще обжалваме в съда и ще търсим контакт с комисията по транспорт в парламента, каза той по отношение на таксите. Най-крайната мярка, след като се изчерпа всичко, е форма на протест, коментира той. Ще уведомим и еврокомисаря по транспорт какво се случва в България, каза още Несторов.

Възможно е да сезираме и Комисията за защита на конкуренцията. От НКЖИ вдигат една от таксите с 222% към днешна дата, а с тази добавка от 1 януари 2024 г. общият ръст става около 400%, каза Тодор Тодоров от "Българска железопътна компания".

"Не съм отказвал среща с нито един бранш, от железопътните превозвачи търсят единствено сензация", обясни малко по-късно, също на брифинг, министърът на транспорта Георги Гвоздейков.

Снимка: БТА

"Абсолютни внушения бяха направени от тяхна страна. Едно от тях е, че са се опитвали да осъществят контакт с министъра, но никой не им е обърнал внимание. Председателят на асоциацията Пенко Несторов е поискал среща с представител на министерството, като е разговарял с един от ресорните заместник-министри на 10 октомври. Днес е имало насрочена среща между представители на асоциацията с представители на Националната компания "Железопътна инфраструктура", на която от бранша не са се явили", обясни Гвоздейков, цитиран от БТА.

Той каза и че не става въпрос за увеличение на такси, а за услуги и за промяна в цената за експресно заявяване на график, уточни Гвоздейков. Министърът даде пример с изваждането на лични документи, където се заплащат различни такси за обикновена, бърза и експресна услуга.

Министърът подчерта, че е планирано от началото на 2024 г. таксата за преминаване, наречена инфраструктурна такса, да бъде намалена (от НКЖИ твърдят, че планираното намаление е с около 35%). След предвидената промяна таксата за влак с тегло 1000 тона, например, ще намалее от 2,50 лв/км на 1,66 лв/км.

От министерството уточниха, че се увеличават единствено тарифите за непланирани товарни превози извън годишното разписание. Актуализацията на тези услуги се прави за пръв път от 2008 г. насам и касае тарифите за допълнително предоставяните от компанията експресни услуги, стана известно още от думите на министъра.

"За същия този период - 2008-2023 г. - цената на железопътните товарни услуги се е увеличила с 223%. За какви скандали и протести става въпрос? Какви внушения се опитаха днес да направят колегите към българското общество и бранша?", попита Гвоздейков.

Снимка: БТА

Тезата на министерството потвърди и генералният директор на НКЖИ инж. Мария Генова. "Категорично искам да заявя, че се касае за увеличаване на цени на допълнителни услуги, а не за допълнителни такси. Важно е това да е ясно. Тези услуги не са задължителни, а са допълнителни, които всеки един от превозвачите може да пожелае. В зависимост от това дали услугата ще бъде стандартна или експресна, да заплати съответните цени, предвидени в нова методика, одобрена в лабораторния орган. Тези услуги дават възможност за много гъвкаво разпределени на капацитета по железопътната инфраструктура. Тъй като години назад във времето те са били с едни и същи стойности, считаме за необходимо да бъдат актуализирани", заяви тя.

По данни на НКЖИ, в зависимост от времето на подаване на заявка за капацитет са определени три вида заявки:

  • Стандартна - получена минимум 48 часа преди желания начален час на тръгване на влак. Цената се променя от 0,50 лв/км на 1,61 лв/км;
  • Нормална - получена по-малко от 48 часа преди желания начален час на тръгване на влака и не по-късно от 10:00 часа на предишния ден. Цената се променя от 0,75 лв/км на 2,42 лв/км;
  • Експресна - получена след 10:00 часа в деня на тръгване на влака. Цената се променя от 1,00 лв/км на 3,22 лв/км. При експресната заявка необходимостта на превозвачите от осъществяване на допълнително възникнал непланиран превоз се удовлетворява за 2 часа, каквато възможност няма в другите страни.