Мрежата на обществения транспорт в Германия страда от хронично недофинансиране, сочи ново проучване на консултантската компания "ЕмКюб" MCube, изследваща иновации в сектора на мобилността и координирана от Техническия университет в Мюнхен. Проучването, което е поръчано от железопътния оператор "Дойче бан" (Deutsche Bahn), показва, че всяко инвестирано евро в сектора води до многократна възвръщаемост, предава БТА.

По данни от анализа общественият транспорт в страната генерира около 75 милиарда евро годишно - три пъти повече от разходите му. Авторите посочват, че реалната стойност може да е още по-висока, тъй като не всички ефекти могат да бъдат изчислени пълноценно по методологични причини.

Проучването разглежда както пряката, така и непряката икономическа стойност от обществения транспорт. Например, една общинска автобусна компания създава приходи и работни места чрез редовни транспортни услуги.

Косвени ефекти се наблюдават в сектори "нагоре по веригата" - като производителите на влакове, енергийните доставчици и фирмите за ИТ услуги.

Изтъкнати са и външните ползи - добре развита транспортна мрежа повишава туристическата привлекателност на регионите и улеснява достъпа до работни места.

Само ефектът от ежедневното пътуване до работа формира над една четвърт от общата добавена стойност в сектора, сочат данните.

Финансирането на обществения транспорт се осигурява приблизително поравно от федералното правителство и от приходите от пътници. Въпреки ръста на средствата, участници в сектора предупреждават, че те вече не покриват напълно оперативните разходи. Някои провинции обмислят свиване на транспортните услуги поради липса на финансиране.

От 2023 г. насам гражданите в Германия могат да закупят субсидирана месечна карта "Дойчландтикет" (Deutschlandticket) на цена от 58 евро, даваща достъп до обществения транспорт в цялата страна.