Въглеродният данък в ЕС навлиза в тестова фаза в началото на октомври
Без облагане с данъци на този етап, ще се съберат много данни от индустриалците, за да се "направи оценка на справедливата цена" на вносните емисии
Механизмът за корекция на въглеродните емисии на границите (MACF), създаден, за да защити усилията за озеленяване на европейските икономики, ще навлезе в неделя (1 октомври) в тестова фаза без данъчно облагане, преди да влезе реално в сила през 2026 г. Това съобщи френското правителство, цитирано от Франс прес и БТА.
"На 1 октомври 2023 г. механизмът навлиза в тестова фаза до края на 2025 г., която ще позволи, без облагане с данъци на този етап, да се съберат много данни от индустриалците, за да се "направи оценка на справедливата цена" на вносните емисии. Това обяви правителството на кратка пресконференция , в която участваха и министрите на икономиката и енергийния преход.
"Механизмът ще разшири впоследствие обхвата си за срок от 9 години, от 2026 година до 2034 година, паралелно с реформата на пазара на въглеродни квоти", уточни правителството.
Механизмът за корекция на въглеродните емисии на границите, за който Европейският парламент даде зелена светлина на 18 април, задължава компаниите, които внасят в ЕС "въглеродоемки стоки" в секторите на желязото, стоманата, алуминия, цимента, торовете и електроенергията, да плащат данък върху въглеродните емисии, които се отделят при производството им в чужбина.
Целта на този механизъм е да поддържа равнопоставени конкурентни условия между европейските производители на тези продукти, които вече спазват правилата на европейския въглероден пазар - и другите страни, след като се реализира програмираното премахване на безплатните квоти в Европа.
По-конкретно китайският вносител на стомана или турският вносител на цимент трябва да декларират емисии, свързани с процеса на производство, ако те превишават европейския стандарт, да се сдобият с емисионен сертификат на цената на въглеродните емисии в ЕС. Ако в страната на производство има въглероден пазар, но с по-ниска цена, отколкото в Европа, какъвто е случаят с Китай в момента и в някои американски щати, то вносителят ще плати разликата.
Тази такса може да донесе на ЕС около "3 милиарда евро през 2030 година, както и след това", когато влезе в сила", съобщи правителството.