Франция все още има резерви относно социалните последици от разширяването на пазара на въглерод при сградите и транспортния сектор, въпреки че споделя амбицията на Европейската комисия "да постави Европа в челните редици на борбата с климата". Изразената позиция е по повод предложението, представено от Европейската комисия в сряда, за разширяване на пазара на въглеродни емисии в ЕС, което е част от плана за действие на Комисията "Адаптиране към 55". Неговата задача е да помогне на ЕС да постигне новата си цел за намаляване на емисиите на CO2 с 55% до 2030 година.

Тази "социално рискова" реформа на пазара на въглерод, според асоциацията на неправителствените организации Climate Action Network, може да увеличи сметките за газ и енергия на най-бедните домакинства във Франция и в Европа, съобщава Euractiv France.

"Франция има резерви относно значимостта на тази мярка и нейните последици за домакинствата и малкия бизнес. Дискусиите ще продължат, за да се гарантира, че социалната справедливост и солидарност остават в основата на действията по климата", предупредиха от Министерството на екологичния преход на Франция.

Същата позиция изрази и консервативната група на Европейската народна партия (ЕНП) в Европейския парламент: "Въпреки че предложението за създаване на Социален фонд за борба с климата е похвално, така че най-уязвимите да не понесат тежестта на екологичния преход, Европейската комисия изглежда забравя, че средната класа, която във Франция, както и в Европа, ще понесе тежестта на повишаването на цените на горивата ", предупреди евродепутатът Агнес Еврен.

Завръщане на жълтите жилетки

Радикалната лява партия Бунтовна Франция (La France Insoumise -LFI) следва подобна линия, изразявайки опасения, че разходите за замърсяване ще се поемат от физически лица, а не от замърсяващите компании. "Гражданите плащат, а замърсителите ще прибират в джоба. Някои се опасяват, че реформата на въглеродния пазар в ЕС може да доведе до връщане на движението "Жълти жилетки" от 2018 г. във Франция, при което имаше протести срещу увеличаването на данъците върху цените на горивата", пише в съобщението на партията Бунтовна Франция.

"Не правете грешката да разширите пазара на въглеродни емисии към отоплението на сградите и горивата. Преживяхме го във Франция, то ни даде жълтите жилетки ", предупреди Паскал Канфин, председателят на комисията по околна среда на Европейския парламент, който нарече предложената реформа" политическо самоубийство".

"Съществува реален риск от политическа мобилизация в няколко държави от ЕС, особено във Франция, където е възможно този въпрос да бъде политизиран девет месеца преди президентските избори", преупреди Томас Пелерин-Карлин, директор на енергийния център на института "Жак Делор". Според Нийл Макаров от мрежата за климатични действия, реформата е още по-несправедлива, тъй като "тежката промишленост ще бъде освободена от принципа замърсителят плаща на европейския пазар на въглерод до 2035 година".

Европейски климатичен социален фонд

От своя страна Европейската комисия се опитва да успокои и обяви намерението си да създаде фонд със 72 милиарда евро за социален климат в подкрепа на най-тежко засегнатите от реформата. Субсидиите ще се използват, например, за закупуване на електрически превозни средства, инсталиране на зарядни станции или обновяване на сгради.

Този фонд трябва да бъде създаден една година преди новия европейски пазар на въглерод, през 2025 г. "Това е правилната логика. Първо помагаме на хората и след това вдигаме цените ", предложи Томас Пелерин-Карлин.

Но за евродепутата Филип Ламбертс от групата на Зелените в ЕП размерът на социалния фонд "остава ограничен и основните проблеми за създаването му не са разгледани". Ламбертс се страхува от "социалния дисбаланс" и призова за "специфична подкрепа за уязвимите граждани и хората в бедност, за да се запази достъпното отопление и гориво за тях".

3e-news.net