Суецкият канал редовно е разширяван и модернизиран след откриването си преди 150 години и днес през него преминават някои от най-големите супертанкери, отбелязва Франс прес, на която се позова БТА.

Първите кораби минават по 164-километровия канал на 17 ноември 1869 г. По повод на тази годишнина агенцията представа основни данни за канала и някои от основните етапи в разширяването на този воден път, който поема около 10 процента от международната търговия по вода.

Началото

При откриването си пред 1869 г. каналът е дълъг 164 километра и е дълбок осем метра.

През него са можели да минават кораби с водоизместимост 5000 тона и газене 6,7 метра, от каквито се е състояла голямата част от световния флот по онова време, според египетска държавна Администрация на Суецкия канал (Suez Canal Authority), която притежава и управлява канала.

През 1887 г. каналът е модернизиран, за да може да се минава през него и нощем, което е удвоило капацитета му.

Разрастване през 50-те години

Едва през 50-те години водният път съществено е разширен, направен е по-дълбок и дълъг след искания на корабните компании.

При национализирането си през 1956 г. от египетския президент Гамал Абдел Насър канал е дълъг 175 км и дълбок 14 м, и през него могат да минават танкери с водоизместимост 30 000 тона и газене 10,7 м.

21-ви век

С голямото разширение през 2015 г. дължината на водния път става 193,3 км, а дълбочината му - 24 м.

Целта е каналът да поема супертанкери с капацитет 240 000 тона, едни от най-големите в света, и газене до 20,1 м.

През 2019 г. 50 кораба дневно използват канала спрямо три през 1869 г. Очаква се до 2023 г. трафикът да се увеличи почни двойно като двупосочното движение намалява времето на чакане, посочва компанията, която го стопанисва.

Най-бързият маршрут

По-голяма част от петрола, транспортиран по вода, минава през Суецкия канал, който е най-бързата възможност за преминаване от Атлантическия океан в Индийския, но се взимат големи такси за преминаване.

Пътуването между пристанищата от Залива и Лондон например е почти наполовина по-кратко, като се мине през Суецкия канал спрямо алтернативния маршрут покрай южните части на Африка.

По-голяма част от товара, прекарван от Залива за Западна Европа, е петрол. В противоположната посока пътуват предимно промишлени стоки и зърно от Европа и Северна Америка за Далечния изток и Азия.