На сайта на Столична община е публикувана за обществено обсъждане нова Наредба за рекламата и премествяемите обекти в град София. Тя е изготвена от главния архитект Здравко Здравков и предстои да бъде гласувана в Столичния общински съвет.

Текстовете в наредбата са скандални и ще ударят сериозно бизнеса в града, смятат бизнесмени от столицата, подписали Открито писмо до медиите. Сред имената са Николай Серафимов, Димо Николов, Анелия Стоименова, Симеон Николов и Радослав Пенчев.

"Наредбата засяга търговските обекти - забранява се поставянето на всякакви материали, вкл. стикери и всякакво фирмено брандиране по витрините на търговските обекти (офиси, магазини, банки, телекоми и други) на повече от 20% от площта на витрините. На практика търговците (и всички с обекти/офиси на партерен етаж) ще бъдат лишени от правото си да се възползват от витрините на своите обекти, за които плащат наем", пишат предприемачите.

Според тях, документът е изготвен единствено в полза на фирми, занимаващи се с външна реклама и билбордове. Новите правила ще принудят търговците да плащат на тези фирми, тъй като намаляват възможностите им за собствена реклама по собствените им витрини и терени.

Елиминират се и билбордовете в частни терени Така в София ще останат само общински места за билбордове, което облагодетелствува няколко близки до общината фирми, смятат бизнесмените.

Промяна има и при регистрацията на фирмените тотеми - пилоните с лога на фирмите на територията на собствените им земи (каквито имат бензиностанциите, ИКЕА, Фантастико, Била, Кауфланд и т.н.).

"С промените се ограничава рекламната площ на тези фирми до максимум 6 квадратни метра, което е наполовина спрямо сегашните условия. Целта на тази промяна е големите вериги да бъдат принудени да наемат билбордове, защото ще са лишени от правото си да ползват адекватно собствените си имоти за това. Това е директен удар против частните фирми и частната собственост в България", категорични са подателите на сигнала.

Те негодуват и от елиминирането на LED екраните. Забранява се излъчването на видео и каквато и да е анимация, всички изображения трябва да са статични. Предприемачите отново виждат в това защита интересите на фирмите за външна реклама, които нямат интерес да развиват нови и модерни технологии за привличане на клиенти.

"Самите вносители казват в Мотивите към на Проекта за Наредба: "Една от целите, които си поставя изменението, е подобряване на естетическото въздействие на градската среда чрез намаляване на наситеността с преместваеми и рекламни елементи..." - Въпросът е това ли са начините? Защо за сметка най-вече на малкия и среден бизнес? В чий интерес? Кой ще допусне този лобизъм? Г-жа Фандъкова наясно ли е с проблема? Защо главният архитект го предлага и ще го приеме ли Столичният общински съвет? Защо на срещите за обсъждане на текстовете на Наредбата, проведени в сградата на НАГ, ул. Сердика 5, през м. октомври и м. ноември 2017 г. с арх. Здравков, общинският съветник Зафир Зарков и експерти от Общината, бяха канени единствено фирмите, които имат бизнес с билбордове? Все въпроси, на които апелираме да се потърсят отговори и се надяваме вашата медия да не остане безучастна и да коментира тази тема!А надяваме се да зададе и своите въпроси към съответните лица, за да се изясни проблемът", пишат още предприемачите.