Внушително количество сладолед е произвел Европейският съюз през миналата година - 3,3 милиарда литра, отбелязвайки ръст от 2% спрямо предходната година. На този фон България изпъква със забележителен резултат - увеличение от 19% в производството на сладолед, достигайки 13,5 милиона литра, спрямо 11,4 милиона литра през 2023 г., сочат нови данни на Евростат.

Докато водещите икономики в ЕС отчитат колебания или дори спад, България демонстрира стабилен възход. Това поставя страната сред най-добре представилите се в съюза, заедно с Полша (ръст от 29%), Белгия (35%) и Чехия (15%). Ръстът у нас може да се дължи както на нарастващото вътрешно търсене, така и на подобрения в производствения капацитет и разнообразието от продукти.

Въпреки че Германия запазва лидерството си с 607 милиона литра, следвана от Франция (501 млн.) и Италия (492 млн.), производството в тези страни е отбелязало спад. Спадът във Франция е най-значителен - 12%, докато в Германия той е едва 1%. Това контрастира с цялостната положителна тенденция в рамките на ЕС.

Когато става въпрос за международен пазар, Франция е безспорният шампион - 55,9 милиона килограма сладолед, изнесени извън ЕС, което представлява 21% от целия експорт на съюза. Следват Италия (16%), Нидерландия (12%), Германия (11%) и Белгия (10%).

България има далеч по-скромно присъствие извън съюза - 395 хиляди килограма изнесен сладолед, но на фона на скромното производство това не е за подценяване. Вносът на сладолед у нас обаче е значителен - 8,83 милиона килограма, което предполага силно вътрешно търсене и все по-голямо търсене на вносни марки.

ЕС остава глобален лидер в производството и търговията със сладолед, въпреки спада в някои големи икономики. През 2024 г. държавите членки на ЕС са изнесли 265,3 милиона килограма сладолед извън съюза - с едва 1% повече спрямо 2023 г. В същото време вносът се е повишил значително - с 24%, достигайки 69,3 милиона килограма. Това показва, че въпреки силния вътрешен капацитет, вносът играе важна роля в разнообразието на пазара.

 

ИЗБРАНО