Овесеното мляко все още има малка тежест на пазара на растителните млека, но се разраства безпрецедентно и може един ден да изпревари соевите и бадемовите млечни продукти благодарение на своя вкус, хранителните и природощадящите си качества, както и цената, информира Франс прес, цитирана от БТА.

Американският гигант в производството на кисело мляко Чобани (Chobani), кафенетата Старбъкс (Starbucks) и кафетата Нескуик (Nesquik), веригата за бързо хранене Дънкин (Dunkin) - всички те само за няколко месеца се втурнаха към овесеното млеко.

Има голямо раздвижване около овесеното мляко, особено в САЩ, каквото не се наблюдава при другите растителни млека, изтъква Анди Койн, консултант по храните към аналитичната компания ГлоубълДейта (GlobalData).

Преди пет години този пазар почти не съществуваше.

За 12-те месеца до април 2019 година продажбите на овесено млеко възлизаха само на 15 милиона долара в САЩ или само малко над 1 процент от оборота на бадемово мляко.

Увеличението на приходите от тези продажби обаче е впечатляващо, тъй като те са нараснали над три пъти за този период (+222 процента).

В началото шведската компания Оутли (Oatly), най-голямата в сектора, появила се на американския пазар, реши да се установи в страната чрез кафетата - като съставка на капучиното или лате.

Според Анди Койн това е била много хитра маркетингова стратегия, тъй като новината се е разпространила от уста на уста от професионалистите в сектора.

"Това позволи да се промени виждането на хората за продуктите на растителна основа и да се отворят нови хоризонти за тях", обяснява Майк Месърсмит, ръководител на Оутли в Северна Америка.

След кафенетата, овесеното млеко се появи и в супермаркетите и вече се предлага повсеместно.

Освен вкусовите си качества, овесеното мляко има още две преимущества с разрастването на веганската мода. Овесът е с ниско съдържание на калории, няма захар, има много фибри и повече протеини от другите зърнени култури. Богат е на желязо, фосфор, магнезий и витамин В1 и предизвиква малко алергии, за разлика от соята и бадемите.

Освен това отглеждането му е с минимално отражение върху природните ресурси, подчертава Месърсмит.

При равни количества производството на краве и бадемово мляко изискват съответно 15 и 8 пъти повече вода, отколкото за получаване на овесено мляко. Освен това благодарение на иновативни технологии то не произвежда почти никакви отпадни продукти.

И накрая голямото му предимство е че производствената му цена е с една трета по-ниска, отколкото при бадемите.