САЩ налагат 25-процентни мита върху целия внос на автомобили
Реакциите на най-потърпевшите не закъсняха: Канада, Япония, ЕС
Правителството на САЩ налага вносни мита в размер на 25% за всички автомобили, произведени в чужбина. Намерението е да бъде подпомогната американската автомобилна индустрия. Това обяви пред журналисти американският президент Доналд Тръмп, цитиран от агенциите и БТА.
"На практика ще взимаме мита в размер на 25%. Но ако произвеждате автомобилите си в САЩ, мита няма да има", каза той от Овалния кабинет.
Президентът добави, че мярката, която по думите му ще влезе в сила от 2 април и ще започне да бъде събирана от 3-ти, ще допринесе за небивал икономически растеж в САЩ, като тя ще засегне и моделите, произвеждани от американски марки зад граница.
"Този ход ще продължи да стимулира икономическия ни растеж, както никога досега", посочи републиканецът.
Реакциите от потърпевшите партньори на САЩ не закъсняха. Половината от автомобилния внос идва в САЩ от Канада и Мексико, останалото от Южна Корея, Япония, Германия. Европейската комисия заяви, че ще защити компаниите и потребителите си. Канада определи американските ограничения като директна атака. Япония обмисля отговора си, но се чуди защо и тя е в списъка.
"Мярката е постоянна": Тръмп
Митата са поредните от серия тарифи, с които американският президент обложи чуждестранния внос, откакто встъпи в длъжност. Преди това Тръмп наложи 20-процентни мита за всички стоки от Китай и 25-процентни мита за целия внос от чужбина на продути от стомана и алуминий.
През февруари Тръмп обяви 25-процентни мита за целия внос на стоки от Канада и Мексико. Впоследствие той отложи влизането в сила на мярката за някои продукти и услуги, които попадат в обхвата на Споразумението за свободна търговия САЩ-Мексико-Канада (USMCA, новия вариант на бившето Северноамериканско споразумение за свободна търговия, НАФТА).
Белият дом очаква да събира по 100 милиарда долара годишно благодарение на мярката. Възможно е тя да затрудни и американските автомобилни производители, тъй като те внасят части от целия свят, а също и да доведе до увеличение на цените и понижаване на продажбите.
Според Тръмп така ще бъдат отворени повече заводи в САЩ и ще бъде сложен край на сегашната "смехотворна" по думите му производствена верига, при която автомобилните части и готовите автомобили се сглобяват из цялата територия на САЩ, Канада и Мексико.
За да подчертае сериозността си, Тръмп каза: "Мярката е постоянна".
Дяловете на General Motors на борсата спаднаха с близо 3% във вчерашната търговия. Тези на Ford се покачиха леко. Stellantis, компанията собственик на марките Jeep и Chrysler, отбеляза близо 3,6-процентен спад.
При обявяването на решението си президентът поясни, че Илон Мъск не му е давал никакви съвети относно митата за автомобилите, и добави, че ефектът от тях може да е неутрален и дори положителен за притежаваната от Мъск марка електромобили Tesla.
"Той никога не ми е искал услуга", каза Тръмп за Мъск.
Лошо за бизнеса, лошо за потребителите: Фон дер Лайен
ЕС изрази "дълбоко" съжаление за решението на САЩ да наложат 25-процентни мита върху вноса на автомобили, в това число и на тези от Европа. Това обяви председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, цитирана от агенциите.
"Изразявам дълбокото си съжаление за това американско решение", посочи Фон дер Лайен в официално съобщение. Тя допълни, че ЕС ще продължи да търси решение чрез преговори със САЩ, но при гарантиране на икономическите си интереси.
"Както съм казвала и преди, митата са вид данък - което е лошо за бизнеса и е еднакво лошо за американските и европейските потребители", отбеляза председателят на Еврокомисията.
Фон дер Лайен допълни в становището си, че ЕС ще анализира решението на САЩ, а също и други мерки, които Вашингтон обмисля да обяви в идните дни. "Като една от водещите търговски сили и като силна общност от 27 държави Европейският съюз ще продължи да защитава работниците, компаниите и потребителите си", посочи председателят на ЕК.
Миналия четвъртък ЕК обяви, че ще отложи с две седмици, до средата на април, влизането в сила на контрамерките срещу американските стоки в отговор на наложените от Доналд Тръмп 25-процентни мита върху стоманата и алуминия, за да даде повече време за намиране на решение чрез преговори.
Директна атака срещу страната ми: Марк Карни
Канадският министър-председател Марк Карни каза, че наложените от президента на САЩ Доналд Тръмп 25-процентни мита върху автомобилния внос от чужбина са "директна атака" срещу страната му, и добави, че от търговската война страдат американците, а потвъждение за това по думите му е рекордно ниското доверие на потребителите в САЩ, предаде Асошиейтед прес, цитирана от БТА.
"Това е много директна атака", каза Карни пред журналисти. "Ще защитим нашите работници. Ще защитим нашите компании. Ще защитим страната си."
Колите са на второ място в общия обем на канадския износ и, както отбеляза Карни, този отрасъл дава работа на 125 000 канадци и на още около 500 000, заети в съпътстващи производства.
По-рано Карни обяви създаването на "стратегически фонд за реакция" на стойност 2 милиарда канадски долара (1,4 млрд. щатски долара), който да предпази работните места в канадския автомобилен сектор от въздействието на митата на Тръмп.
"Ще направим така, че да причиним възможно най-много болка на американския народ, без да причиняваме болка на канадския". Думите са на премиера на провинция Онтарио Дъг Форд.
"Имаме две възможности - да се предадем като страна и той (Тръмп) да ни прегази 15 пъти и да получи това, което иска, или да понесем малко болка и да се борим, както никога досега. Аз предпочитам втората - вярвам в борбата", заяви Форд.
Онтарио е най-голямата по население канадска провинция и в нея е съсредоточена цялата местна автомобилна промишленост, отбелязва Ройтерс.
Защо и нас? Ние сме най-големият инвеститор в САЩ: премиерът Ишиба
Японският премиер Шигеру Ишиба каза, че "всички опции са на масата", що се отнася до решението на Вашингтон да обложи с 25-процентни мита автомобилния внос, предаде Ройтерс.
"Япония прави значителни инвестици в САЩ. Наред с това тя създава и работни места", каза Ишиба пред парламента. "Япония е страната, която е на първо място по инвестиции в САЩ, затова се питаме дали има резон САЩ да налагат еднакви мита за всички страни. Това е аргумент, който няма да спрем да привеждаме."
Анализатори смятат, че митата може да нанесат тежък удар на японската икономика предвид зависимостта ѝ от автомобилния износ за САЩ. Той заема 28,3% от общия обем на експорта на Япония за 2024 г. и това го поставя на първо място като дял от него, сочат данни на Финансовото министерство в Токио.
"Трябва да помислим кое е най-доброто за японския национален интерес. При анализа на това кой би бил най-ефективният отговор, ще поставим всички опции на масата", каза Ишиба, без да уточни кои са стъпките, които страната му би могла да предприеме.