С парите на работещите ще се вдигат шоково заплати в силовите ведомства
Също така ще се амнистират данъци - данъкоплатците на практика ще финансират данъчната амнистия
Проектът на държавен бюджет за 2025 г. предизвика вълна от негативни коментари. Екипът на ИПИ ясно посочи, че този проект поставя икономиката под натиск и заплашва финансовата устойчивост на държавата. Безпрецедентно, БНБ също изрази силно критично становище и в прав текст написа, че е против приемането на бюджета в този вид. Тепърва предложеният бюджет ще се обсъжда в парламента, като остава много спорно дали въобще има достатъчно време до края на годината новата фискална рамка да се приеме в срок. Сега обаче си струва да насочим вниманието към две големи теми, който са в основата на новата философия на бюджета.
Големият ръст на разходите за заплати
Общият разход за заплати в публичния сектор ще достигне 15,8 млрд. лв. през 2025 г., като се залага ръст от 2,9 млрд. лв. Това е 22% ръст на разходите за възнаграждения, на фона на очаквана инфлация от 2,4% и реален ръст на икономиката от 2,8%. В периода 2022-2025 г. ръста на разходите за заплати в бюджета ще достигне 64%. Ако разходите за заплати са представлявали 5,7% от БВП през 2022 г., то през 2025 г. ще достигнат 7,3%. Подобна структурна промяна в полза на заплатите в публичния сектор, на фона на намаляващо население и липса на кадри в частния сектор, е не просто необяснимо, а недопустимо, ако се придържаме към основите на икономическата логика.
Големият ръст на заплатите в обществения сектор през 2025 г. се дължи основно на новите правила за възнагражденията в сферата на отбраната и сигурността. Близо 2,2 млрд. лв. струва нарастването на заплатите само в отбраната и сигурността, докато други 800 млн. лв. са за увеличение на заплатите в останалите бюджетни сфери. Разходите за персонал в Министерство на вътрешните работи се увеличават от 2,5 млрд. лв. до 3,8 млрд. лв. (51% ръст на заплатите), а в Министерство на отбраната от 1,7 млрд. лв. до 2,5 млрд. лв. (47% ръст). В по-малките агенции също има огромен ръст - в Държавна агенция "Национална сигурност" - от 163 млн. лв. за персонал до 262 млн. лв. (61% ръст), а в Държавната агенция "Технически операции" - от 81 млн. лв. за персонал до 142 млн. лв. (75% ръст). Подобен ръст на възнагражденията, направен на една стъпка, е просто немислим.
Данъчната амнистия и ролята на ББР
Втората голяма тема е заложената данъчна амнистия, която предвижда приходи в размер на над 5 млрд. лв. Рамката на бюджета всъщност казва, че през 2025 г. огромният ръст на разходите ще бъде посрещнат от приходите от данъчната амнистия, а през 2026 и 2027 г. това раздуване на разходите ще доведе до вдигане на осигурителната тежест с 5 процентни пункта. В този смисъл, темата с данъчната амнистия е централна за бюджета - без тези приходи, цялата рамка се срива и бюджетният дефицит отива далеч извън границата от 3% от БВП.
В чл. 107 от предложения проект на бюджета е записано, че "средства от централния бюджет в размер до 2 млрд. лв. може да се депозират в Българската банка за развитие за финансиране чрез банката по програми и мерки, приети от Министерския съвет". Това, заедно с някои изказвания на финансовия министър, потвърждава, че ББР ще участва в процеса на данъчна амнистия. Казано просто, държавна банка ще отпусне кредити на компании, които ще си платят дължимите данъци, държавата ще им опрости лихвите (по неплатените данъци), а фирмите вече ще имат задължение към банката. Това е мечтана сделка за всяка компания, която е длъжник на хазната. Не и за данъкоплатците, които на практика ще финансират данъчната амнистия - още повече, ако има "надежда", че кредитът към държавната банка никога няма да бъде реално изплатен.
*Петър Ганев е старши изследовател в Институт за пазарна икономика (ИПИ). Ганев е част от екипа на ИПИ от над 15 години. Интересите му са в областта на развитието и икономическия цикъл, публичните финанси и ролята на държавата, регионалното развитие, свободните пазари и неравенството. Изучава и историята на Австрийската икономическа школа. Ганев е председател на УС на Българската макроикономическа асоциация (БМА) в периода 2016-2017 г. От 2020 г. е член на Надзорния съвет на "ПФК Левски". Автор на множество статии с икономическа тематика. Отговаря за студентските инициативи на ИПИ.
Статията от бюлетина на ИПИ е публикувана ТУК>>