Пуснаха насоки за туроператорите: как ще кандидатсват за помощ
Наскоро нова система за електронно кандидатстване за Covid помощи изненада туристическите агенти
Министерство на туризма публикува "Насоки за кандидатстване за предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, за компенсиране на загуби в резултат на епидемичния взрив от COVID-19", съобщиха от ведомството.
Припомняме, че наскоро нова система за електронно кандидатстване за Covid помощи изненада туроператорите. Те ще трябва да използват съвсем нова платформа, а не позната досега ИСУН - информационна система за управление и наблюдение на средствата от еврофондовете.
Мярката представлява държавна помощ под формата на преки безвъзмездни средства, с общ прогнозен бюджет от 51 милиона лева, които ще бъдат предоставяни на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност съгласно чл.26а от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците.
Размерът на еднократно предоставяните безвъзмездни средства е 4 на сто от оборота им без ДДС през 2019 г., оповестен във финансовия отчет съгласно Закона за счетоводството, като предоставената помощ е за компенсиране на загуби на туроператорите и туристическите агенти за периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г.
Помощта трябва да се използва приоритетно за възстановяване на суми на пътници, чиито пакети са анулирани поради COVID-19 за същия период.
Допустими кандидати са предприятия, опериращи като туроператори или туристически агенти, регистрирани в съответствие с Раздел I, Глава седма от Закона за туризма и вписани в Националния туристически регистър, които към момента на подаване на заявлението за помощта имат сключена валидна застраховка "Отговорност на туроператора" в съответствие с чл.97 от Закона за туризма.
Тази мярка е част от цялостен пакет от мерки и има за цел да противодейства на недостига на ликвидност, пред който са изправени предприятията поради COVID-19, посочват от министерството, което е администратор на мярката.
Как ще става кандидатстването за помощ?
Подаването на заявленията за държавна помощ се извършва по електронен път.
Ще се прилага схема за предоставяне на финансова помощ с един краен срок за кандидатстване, посочват от министерството. С оглед своевременно изплащане на помощта за приоритетно компенсиране на разходи, произтичащи от отказали се от ваучери клиенти, както и за покриване на извършените през периода разходи за основната дейност, се препоръчва заявленията да бъдат подавани в рамките на 14 дни от датата на отваряне на процедурата.
В рамките на тази схема кандидатите могат да подадат само едно заявление за подкрепа, уточняват от министерството. В случай че един кандидат е подал повече от едно заявление за подкрепа, се разглежда само първото постъпило заявление.
Министерството на туризма откри и информационна телефонна линия, на която туроператорите и туристическите агенти могат да задават своите въпроси относно схемите за финансиране, прилагани от ведомството.