Еколози в Полша предупреждават за негативното отражение върху околната среда на новия канал между Балтийско море и залива на река Висла, даващ възможност корабите да заобикалят руските териториални води. Други се чудят дали този скъп проект изобщо е бил необходим, предаде ДПА, цитирана от БТА.

Хидротехническото съоръжение, дълго един километър, ще бъде открито днес. Планира се и прокопаване на плавателен канал през брега на лагуната.

Според Кшищоф Чибор от "Гринпийс Полска" на дъното на лагуната са отложени азотни съединения и фосфати, използвани в земеделието. "В момента, когато започне прокопаването на канала, тези субстанции ще се смесят. Това може да предизвика цъфтеж на водораслите, а ние видяхме трагичните последици с умрялата риба в река Одер", каза той.

С прокопаването на канала Полша се стреми да осигури свободен достъп до Балтийско море от пристанището на град Елблонг. Досега корабите, които искаха да отплават от Елблонг, трябваше да преминат през руски териториални води, защото северната част на лагуната е под юрисдикцията на руския ексклав Калининград.

Правителството във Варшава реши да открие канала на дата, наситена със символика - на 17 септември 1939 г. съветската Червена армия нахлува в Източна Полша по силата на тайно споразумение с нацистка Германия, която на 1 септември същата година вече е нахлула в Полша.

До момента за изграждането на канала са изразходвани 2,2 милиарда злоти (около 464 млн. долара). Транспортният експерт от Гданския университет Влоджимеж Риджковски обаче не вижда смисъл от инвестицията. Според него през канала ще могат да минават кораби с дължина до 100 м, широчина 20 м и с газене не повече от 4,5 м., тоест с товароподемност до 3500 тона. "В Балтийско море не плават толкова малки кораби. Те плават по Рейн", казва експертът и добавя, че плавателното съоръжение е приумица на лидера на управляващата партия "Право и справедливост" Ярослав Качински.