Болното състояние на германската икономика е следващото голямо предизвикателство за зависещите от износа страни от Централна и Източна Европа (ЦИЕ), които все още се възстановяват от някои от най-лошите пикове на инфлацията в света след пандемията COVID-19.

Тесните търговски връзки с Германия и нейния някога могъщ автомобилен сектор бяха от години източник за развитие на региона след падането на комунизма. Но сега тези връзки рискуват да се превърнат препятствие за икономиките на Унгария, Чехия и Словакия, обобщава в обзора си Ройтерс.

Търсене на алтернативни пазари

Вече някои местни компании, разчитащи на връзки с Германия, се опитват да навлязат по-дълбоко в други задгранични пазари и да се разклонят в индустрии като отбраната, за да смекчат слабостта на големия си западен съсед, където се очертава още една година на почти рецесия.

Подобни усилия обаче идват във време на голяма геополитическа несигурност, с войната в Украйна, конфликта в Близкия изток и нарастващия протекционизъм. Въпреки натиска към отбранителния сектор, всички тези фактори могат да попречат на усилията на компаниите в региона.

"Икономическите сътресения в най-важния търговски партньор на региона и постоянната слабост в автомобилния сектор създават допълнителни рискове от икономически спад за страните от ЦИЕ", каза Доун Холанд, директор "Икономически изследвания" в Moody's Analytics.

Ръстът на инфлацията в Централна и Източна Европа, воден от смущаващите нива от 25% в Унгария през миналата година, накара централните банки да повишат разходите по заеми до най-високите им стойности от две десетилетия, а чехите претърпяха най-устойчивия спад на реалните заплати, който вече обхваща осем последователни тримесечия.

Годишният оборот на германските компании

Германските компании имаха годишен оборот от около 250 милиарда евро (270 милиарда долара) в Централна Европа през 2021 г., като наеха около 1 милион души директно и много повече чрез доставчици, според германската Бундесбанк.

Чешката република и Унгария разчитат съответно на Германия за една трета и една четвърт от износа си, като Словакия изпраща една пета от износа си там въз основа на данни на S&P Global. Полша се смята за по-малко изложена на риск поради силата на по-диверсифицираната си вътрешна икономика, като износът й е по-малко зависим от производството на автомобили.

Най-добрият сценарий за повечето компании, интервюирани от Ройтерс, би бил стагнация в оборота през тази година, въпреки че някои не изключват пълен спад на приходите и възможни съкращения на работни места.

Въз основа на обратната връзка от клиентите, унгарската DGA Gepgyarto es Automatizalasi Kft, която произвежда стоманени конструкции, заварени компоненти и машини, произведени по поръчка, планираше 50% разширяване на капацитета, за да отговори на очаквания растеж на търсенето за три години от 2023 до 2025 г.

"Това (по-голямо) търсене се изпари", каза пред Ройтерс Тамаш Торнай, изпълнителен директор на холдинговата компания, която контролира DGA. Въпреки това, DGA продължава със своята експанзия от 2.5 милиарда форинта (6.95 милиона долара), за да обслужва процъфтяващата отбранителна индустрия.

Битката на автомобилния сектор

Германският автомобилен сектор не само се бори със слабите продажби на пазарите в САЩ и Европа, но и с препятствия, вариращи от високите цени на енергията до глобалното преминаване към електронна мобилност, което налага преосмисляне на бъдещето на двигателите с вътрешно горене.

В Централна Европа Унгария е водеща в привличането на инвестиции в производството на батерии и електрически автомобили от Китай, позиционирайки се като място за среща на източни и западни инвеститори.

"Има много силен спад в търсенето в автомобилния сектор, причинен от инфлацията, лихвените проценти и икономическата несигурност, които почти изтриха частните купувачи от пазара", каза Тамаш Могиороши, мениджър бизнес развитие в Alap Group.

Той каза, че компанията, която предоставя управление на качеството и други услуги за клиенти от автомобилния сектор, аерокосмическата и електронната индустрия, се е опитала да компенсира спада на западноевропейските пазари, като увеличи поръчките от азиатски клиенти.

Ото Данек, заместник-председател на Асоциацията на чешките износители, каза, че секторът е видял рязко охлаждане от втората половина на 2023 г. поради слабостта в Германия

"Сравнително малък спад в търсенето от тази територия има значително въздействие върху целия експортен сегмент", каза Данек, който е собственик на Atas Elektromotory Nachod, компания, произвеждаща малки електрически двигатели.

"Ние търсим нови пазари, особено в Европа... но такъв недостиг не може да бъде заменен за половин година."

Agrikon KAM, която произвежда компоненти за селскостопански машини, обслужвайки предимно германски клиенти, прогнозира 10% спад на приходите през 2024 г., което може да доведе от 5% до 10% спад в броя на персонала до средата на годината. В него се казва, че евентуален ръст на продажбите в САЩ няма да компенсира напълно слабостта в Европа.

Рейтинговите агенции казват, че слабостта може да усложни усилията за овладяване на бюджетните дефицити, които според S&P Global ще останат "изключително големи" в историческо отношение за региона тази година.

"По-продължителната икономическа слабост в Германия е един от основните рискове, които виждаме за ЦИЕ", каза Карен Вартапетов, директор, водещ анализатор за суверенни рейтинги за ЦИЕ и ОНД в S&P Global.

"Това може да натежи върху средносрочния растеж в ЦИЕ и допълнително да подкопае това, което вече изглежда като предизвикателство за плановете за фискална консолидация."

*Обзорът не е препоръка за сделки с борсови инструменти, източници: Ройтерс и германската информационна агенция DPA.

3e-news.net