НАП въвежда нов режим за превозите на стоки с висок фискален риск
Условията включват задължително предварително деклариране на данните съгласно ДОПК
НАП съобщи, че от 3 януари 2024 г. въвежда режим за задължително предварително деклариране на данни, съгласно чл. 127и от ДОПК, за превозите на стоки с висок фискален риск, извършвани с транспортни средства над 3,5 т, които:
- започват от територията на трета страна и завършват на територията на страната, след приключване на митническия режим и вдигане на стоката;
- започват и завършват на територията на страната.
Приходната агенция припомня, че от 1 октомври 2023 г. е въвела режима за предварително деклариране на данни по отношение на превозите, които:
- започват от територията на друга държава-членка на ЕС и завършват на територията на страната;
- започват от територията на страната и завършват на територията на друга държава-членка на ЕС.
Данните се декларират чрез електронна услуга, достъпна с квалифициран електронен подпис в Портала за електронни услуги на НАП.
Чрез електронната услуга потребителите подават данни за първоначално деклариране на превоз на стоки, за изпращач/доставчик, получател/купувач, превозвач, транспортно средство, вид, количество и договорена стойност на стоката, място, дата, очакван час на натоварване/ изпращане/ претоварване/ получаване. Тя дава възможност за преглед и търсене на подадени данни, за потвърждаване на получаването на стоки с висок фискален риск (СВФР) или пък за корекция и анулиране на подадените вече данни.
При подаването на данните за превози на СВФР, системата на НАП генерира и предоставя уникален номер на превоз (УНП). Той задължително трябва да се съобщи на водача на транспортното средство или на лицето, придружаващо стоката, превозвача или на този, който организира превоза. Валидността на УНП е 14 дни. При осъществяване на фискален контрол, заедно с документите по чл. 13, ал. 2 от ДОПК, водачът на транспортното средство следва да предостави и УНП.
За удобство на бизнеса, Приходната агенция предоставя XSD-схеми и описание на формата и структурата на данните за ползване на електронната услуга чрез публичен приложно-програмен интерфейс (API) или чрез комуникация на ниво система-система.
Обратна връзка и допълнителна информация за услугата дружествата могат да получат от Информационния център на НАП на 0700 18 700/ меню 7, както и от звеното по фискален контрол на (+359 2) 9859 6809 или на [email protected].
НАП съветва при възникнал технически проблем с електронната услуга, потребителят да опише проблема и/или да снима екрана и заедно със системно генерирания УНП (относим към ЕИК), да изпрати на адрес: [email protected].