Повишаването размера на осигурителната вноска с 1 на сто от 1 януари 2025 г. би довело до нарастване на приходите в ДОО от 6,4% на 6,7% от БВП още през същата 2025 г. Размерът на трансфера от държавния бюджет за покриване на недостига от средства, който до 2027 г. се очаква да надхвърли 48% от общите разходи, при посоченото увеличение намалява с 2,4 пр.п. още през 2025 г. Това се казва в анализ на Министерството на труда и социалната политика (МТСП). 

Служебният вицепремиер и финансов министър Людмила Петкова съобщи по-рано днес, че бюджетът за следващата година не предвижда увеличение на осигурителните вноски, премахване на Ковид добавките към пенсиите и увеличение на данъци като корпоративен данък и данък върху доходитете на физическите лица.

А анализа на МТСП се отбелязва, че от началото на 2018 г. осигурителната вноска за фонд "Пенсии" за работещите при условията на трета категория труд е 19,8% за родените преди 1960 г., а за родените след 1959 г. - 14,8%.

Ефективната вноска за фонд "Пенсии" за работещите при условията на трета категория труд още преди края на това десетилетие ще бъде 14,8 на сто. Това е така, тъй като на пазара на труда остават лицата, родени след 31 декември 1959 г., които подлежат на осигуряване в универсалните пенсионни фондове и за тях осигурителната вноска в размер 5 на сто се внася в тези фондове, ако те не са променили избора си на осигуряване.

За работещите при условията на първа и втора категория труд осигурителната вноска е с 3 пр. п. повисока, а за служителите в сектор "Отбрана и сигурност" осигурителната вноска за пенсия е 60,8% за родените преди 1960 г. и 55,8% за родените след 1959 г.

По данни от Актюерския доклад за 2024 г. на НОИ, за 2023 г. необходимият размер на вноската за пенсия, е бил 37,5%, а средният действителен размер, изчислен като средно претеглена величина на осигурителната вноска за родените преди 1 януари 1960 г. и за родените след 31 декември 1959 г., е бил 16,3% или с повече от 20 процентни пункта по-ниска от необходимата за покриване на разходите за пенсии.

В средносрочен план се очаква необходимият размер на вноската за пенсия да се задържи около 37-38% поради относително постоянните нива както на коефициента на зависимост, така и на коефициента на заместване на дохода. След 2027 г. при възходяща тенденция в коефициента на зависимост и низходяща тенденция в коефициента на заместване на дохода, необходимият размер на вноската за пенсия постепенно намалява до около 32% през 2040 г., като до края на прогнозния период слабо нараства до 34-35%, според анализа на МТСП.

Средният действителен размер на вноската за пенсия постепенно намалява от 16,3% в 2023 г. до 15,9% в 2029 г., когато осигурените лица, родени преди 1960 г., ще излязат от пазара на труда, след което остава постоянен до края на прогнозния период.

Експертите на МТСП посочват, че докладът на мисията на Международния валутен фонд от консултациите за 2024 г. с българските власти подчертава, че въпреки, че пенсиите са ниски, размерите им са щедри в сравнение с вноските.

Това налага необходимостта да се обсъдят възможностите за повишаване размера на осигурителната вноска за този фонд.

Ефектът от увеличаването на осигурителната вноска за фонд "Пенсии" върху приходите на ДОО е значителен, изтъкват от министерството. 

Сред предлаганите от МТСП мерки - за всички пенсии за трудова дейност, е нарастване на тежестта на стажа без превръщане - стажът с увеличената продължителност - например на 1,4%, при запазване на процента 1,2 за превърнатия стаж, включително за отпуснатите до датата на изменението трудови пенсии. В анализа се припомня, че за всички трудови пенсии, отпуснати преди 25.12.2021 г., беше извършено преизчисляване от тази дата, като размерът им се определи със същата по-висока тежест на стажа без превръщане (1,35), приложима за новоотпусканите пенсии. 

Анализът разглежда въпроса и за осъвременяването на пенсиите. Прелага се подобряване на механизма за ежегодно осъвременяване на пенсиите по чл. 100 от КСО от 1 юли. МТСП допуска промяна на "тежестта" на двата елемента, които се вземат предвид при определяне процента на нарастване размера на пенсиите - ръстът на средния осигурителен доход и хармонизираният индекс на потребителските цени. Може и да предвиди осъвременяването да се провежда не от средата на годината, а например от началото на второто тримесечие на годината. Във всички случаи обаче, не бива да се изземват финансовите възможности за подобряване адекватността на пенсиите чрез повишаване приноса на всяка година осигурителен стаж, което държи сметка за спазване на основния осигурителен принцип - принос-права.

Както е известно, съгласно разпоредбата на чл. 100, ал. 1 от КСО пенсиите, отпуснати до 31 декември на предходната година, се осъвременяват ежегодно от 1 юли с решение на Надзорния съвет на Националния осигурителен институт с процент, равен на сбора от 50 на сто от нарастването на осигурителния доход и 50 на сто от индекса на потребителските цени през предходната календарна година. - т.нар. швейцарско правило.