"Справедливо ли е българските граждани да продължават да плащат за пътища втори и трети клас, а превозвачите - не" - тои въпрос постави вицепремиерът и регионален министър Гроздан Караджов на дискусия с браншовите организации и представители на малките и средните превозвачи в България за тол системата, излъчена във Фейсбук. Той попита и дали е справедливо гражданите с леките си автомобили да плащат два пъти повече от превозвачите с тежкотоварните автомобили.

По думите му републиканската пътна мрежа, която се стопанисва и за която се харчат пари от бюджета, е малко над 20 000 километра, а тежкотоварният трафик плаща едва 15% за ползването на тази мрежа. Сравнение с тол таксуването, например на автобус над 12 тона, спрямо съседни на България страни, показва между 10 и 20 пъти по-ниски цени спрямо съседните държави, цитира министъра БТА.

По думите му основната причина за отчитаните в България резултати е взетото още на старта на тол система решение за намаляване на тарифните ставки и въвеждането на нулева ставка за пътищата от втори клас. Той напомни, че това е била временна мярка заради пандемията и допълни, че разговорът по темата трябва да бъде продължен.

Тол системата в страната е въведена за заплащане на мрежа с дължина от 6050 километра, но реално е изключена второкласната мрежа и се таксуват само 3115 километра, допълни Караджов. През 2020 г. са събрани 267 млн. лева от винетни такси и 111 млн. лева от тол такси, през 2021 г. - 271 млн. лева от винетни такси срещу 158 млн. лева от тол такси, каза министърът.

Всички автобуси, преминали през държавата ни миналата година, са генерирали 1,6 млн. лева, каза министърът и посочи, че текущата тарифа в България е 12 стотинки на километър или три-четири пъти по-ниска от най-близките до нашите тарифи в Европа.

Вицепремиерът подчерта, че актуалният обхват на системата за тол такси създава прекомерно голямо натоварване на републиканската пътна мрежа, която остава извън обхвата от тол таксуването, защото, по думите на министъра, е икономически много изгодно да се заобикалят маршрутите с платена тол такса и да се преминава по второкласните пътища, за което нищо не се плаща. Караджов напомни, че тази мрежа никога не е била проектирана и не може да издържи на толкова интензивен и тежък трафик. "Както ми пишат част от гражданите, по определени маршрути пътищата станаха на юфка", каза вицепремиерът. Той изброи подобни пътни участъци, като изтъкна, че има и претоварени третокласни пътища.

"Ние бихме подкрепили едно ваше предложение за увеличаване на цената на тол таксите и за обхвата на тол системата, когато България започне да прилага регламент 1370 в неговата цялост, за всички транспортни фирми, когато започнем да получаваме компенсации. Тогава нямаме нищо против да плащаме и 5 лева на километър, защото държавата ще си е свършила работата и ще бъде справедлива към нас", коментира председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова.

Много лесно е да даваме пример със съседните държави, но въпросът е дали те работят на 50 евроцента цена на билет за градски превоз, допълни Милтенова и заяви, че браншът работи под себестойността на транспортна услуга. По думите ѝ няма община в страната, която да разреши на превозвача да завиши цената на билета, а метанът е увеличен с 200 процента. Милтенова каза и че регламентираната от закона печалба за фирмите от бранша е 5%, а за миналата година изплатените загуби на превозвачите са над 84 процента. Вие в момента ни предлагате върху тези загуби да трупаме още и отговорността на държавата я няма, заяви Милтенова.

Тя напомни, че практически браншът от две години не работи. Как да съберете повече приходи от превозвачи, когато ние не работим, попита Милтенова министър Караджов.

В края на дискусията, която продължи около два часа, вицепремиерът заяви, че ще назначи детайлна ревизия, одит на тол звеното от създаването му до 31 декември миналата година.

"Днешната ни среща е само началото на един диалог, преди да се прави каквото и да било", обърна се министърът към представителите на бранша. Той изтъкна, че на срещата не е дошъл с готови решения, които да налага, а целта е била да се чуят различните мнения. Няма по-здравословно от това да знаем кой на каква позиция е принципно", допълни вицепремиерът.

Снимка: Булфото

По темата за лошото качеството на пътищата, поставена също днес от бранша, министърът каза, че споделя тяхното мнение. Той изтъкна, че правителството предлага в новия бюджет над 50 процента повече средства за ремонти, ще има и нов механизъм за контрол на качеството на ремонтите, както и нов механизъм за цялостен контрол на провеждането на процедури по Закона за обществените пръчки. Министърът изрази надежда това да даде резултати и след една година да чуе от бранша, че там, където пътищата са ремонтирани, вече е съвсем различна картината. Ако не стане, значи съм се провалил, заяви вицепремиерът.

По темата с автобусните превози министърът отбеляза, че там ситуацията е много специфична. Има много сериозни аргументи за притеснение как ще се отрази бъдещо адаптиране, било на обхвата, било на цените върху автобусните превози, допълни министърът.

За транзитния трафик министърът каза, че трябва да се прецени според европейските директиви и регламенти дали е възможно да бъде канализиран само по магистралните и първокласните пътища и да не засяга второкласната пътна мрежа.

Караджов посочи, че на днешната среща не е участвал транспортният министър, както поискаха по време на дискусията представителите на бранша, защото е искал тя да се фокусира върху ползването, ремонтите и привеждането на пътната мрежа в прилично състояние, като елемент от това е и системата на плащане на винетките и толуването. Той изрази готовност да участва в подобна съвместна среща, инициирана от бранша или от транспортния министър, за да се обсъдят и въпросите за републиканската транспортна схема, защото тя не е прерогатив на МРРБ.