Да запазим спокойствие и потребителско хладнокръвие, да пестим, да пазаруваме по предварително изготвен списък, за да не се задържаме дълго в магазините. Такива съвети дадоха в съобщение от Комисията за защита на потребителите /КЗП/.

Относно сигналите за спекулативно поскъпване на някои стоки от първа необходимост, председателят на КЗП Димитър Маргаритов коментира, че това е морално укоримо, но не и юридически, защото се намираме в условията на свободно ценообразуване.

"Това не е масова практика. Това е практика на някои, които смятат, че могат да извлекат печалба от ситуацията, и никога не са работили съвестно и не са се ползвали с потребителското доверие", посочва Маргаритов.

От КЗП определят, че като цяло ситуацията е спокойна, няма и информация за изчерпани хранителни продукти, получават се най-вече оплаквания от потребители, които не могат да намерят лични предпазни средства.

"Вземат се бързи мерки, за да бъде решен проблемът", коментира още Маргаритов.

Що се отнася до планирани и платени резервации за пътувания, председателят на КЗП съветва да се търсят варианти за отлагане. Той посочва, че няма предвид набелязване на нови дати и безразсъдно тръгване на път, когато тези дати настъпят, а отлагане във времето на решаването на проблема. Ако това продължи по-дълго време, да се търсят форми на компенсация, чрез ваучери за 24-месечен период. Целта е и туроператорите да бъдат предпазени от фалит, казва Маргаритов. За да върнат парите, туроператорите трябва да обявят фалит, но и застраховките няма да са достатъчни, за да се изплатят парите на потребителите в пълен размер, обясняват от КЗП.