Дефицитът във външнотърговския обмен на САЩ с Китай се превръща във все по-чувствителна тема във Вашингтон. През 2023 г. Съединените щати са внесли от Китай стоки за 427 милиарда долара, а са изнесли за 148 милиарда долара към икономика №2 в света, според официалната търговска статистика на САЩ.

В опит да разхлаби хватката Вашингтон взе нови ограниччителни вноса мерки, които ще засегнат стоки за около 18 милиарда долара, сред които стомана и алуминий, полупроводници, електрически превозни средства, критични минерали, слънчеви панели и кранове. Мярката спрямо електромобилите, макар и да успява да генерира по-провокативни заглавия, може да има повече политическо, отколкото практическо въздействие в САЩ, които внасят много малко китайски електромобили, отбеляза Ройтерс, цитирана от БТА.

Президентът Джо Байдън ще запази митата, въведени от предшественика му Доналд Тръмп, като същевременно ще увеличи други, включително четирикратно ще вдигне тарифите за електромобили до над 100 на сто и ще удвои митата за полупроводниците до 50 на сто.

Търговският представител на САЩ Катрин Тай каза, че ревизираните тарифи са оправдани, защото "Китай краде интелектуалната собственост на САЩ".

Службата на Тай обяви, че увеличенията на тарифите за китайски стоки, включително батерии за електрически превозни средства, компютърни чипове и медицински продукти, ще влязат в сила на 1 август след изтичане на 30-дневния период за коментари.

Същевременно Тай препоръча тарифни изключения за стотици категории внос на машини за индустрията от Китай, включително оборудване за производство на соларни панели.

Китай осъди тарифния план на САЩ и обеща "решителни мерки" за защита на своите интереси.

Пекин заяви, че тарифните мерки са контрапродуктивни и нанасят вреди както на икономиката на САЩ, така и на световната икономика.