Хаосът на летище Хийтроу е "очевидна грешка в планирането"
Как е възможно тази критична инфраструктура от национална и световна важност да е изцяло зависима от един единствен източник на енергия, се пита шефът на ИАТА
Прекъсването на електрозахранването, което доведе до пълното затваряне на лондонското летище Хийтроу, беше "очевидна грешка в планирането", допусната от служителите на летището, каза ръководителят на Международна асоциация за въздушен транспорт, ИАТА (International Air Transport Association, IATA) Уили Уолш, цитиран от Франс прес и БТА.
"Как е възможно тази критична инфраструктура от национална и световна важност да е изцяло зависима от един единствен източник на енергия, без алтернатива. Ако това е така, както изглежда, то това е очевидна грешка в планирането, допусната от служителите на летището", написа в "Екс" той.
Летище Хийтроу - най-голямото във Великобритания - ще остане затворено през целия ден заради пожар в близка електрическа подстанция, отбелязва Ройтерс.
Очаква се това да се отрази сериозно на въздушния трафик. Хийтроу е било второто най-натоварено летище в света миналата година след това в Дубай.
Димът все още се издига, докато пожарникарите инспектират мястото на пожара в електрическата подстанция, която се запали в четвъртък вечерта и доведе до затварянето на летище Хийтроу в Лондон, петък, 21 март 2025 г.
Хийтроу обработва по около 1300 полета дневно, посочва Европейската организация за безопасност на въздухоплаването "Евроконтрол".
Какво се случи и ...кой ще плати сметката
Щетите от извънредната ситуация може да достигнат стойност от около 20 милиона бр. лири (26 милиона долара) дневно, каза Пол Чарлз, консултант по пътуванията, без да има гаранция, че Хийтроу ще заработи отново утре предвид уязвимостта на електрозахранването на летището.
"Трябва да има осигурен резервен вариант и той да е защитен от неизправност, в случай че основната система бъде засегната. Хийтроу е толкова жизненоважна част от инфраструктурата на Великобритания, че трябва да има аварийна система за сигурност", заяви Чарлз пред Ройтерс, цитиран и от БТА.
Пожарът е попречил на системата за резервно захранване да задейства и инженерите работят за внедряването на трети резервен механизъм, заяви министърът на енергетиката Ед Милибанд.
Очаква се затварянето на летището да има последствия в световен мащаб, оставяйки пътниците на авиокомпаниите блокирани, като въздушните превозвачи трябва бързо да се преорганизират, за да придвижат своите самолети и екипажи.
"Даже летището да отвори до края на деня, това ще даде отражение в следващите дни, защото след като самолетите бъдат приземени някъде, те остават там с екипажите си, които изпълняват полетите", каза независимият консултант по въздушния транспорт Джон Стрикланд.
"Ако самолетите не се върнат, те не могат да извършат следващите полети, което означава, че ще има анулирания и в следващите дни", допълни той.
Дори няколко минути закъснение може да наруши целия график за деня и да причини закъснения в други части на системата за полети, предупреждава Ройтерс.
В този случай експертите се питат защо Хийтроу не разполага с повече резервни захранващи блокове, които да могат да бъдат докарани на място, за да рестартират електричеството по-бързо.
"Не мога да си спомня част от критична инфраструктура да е била напълно затворена за поне един ден поради пожар. Не мога да се сетя за нещо подобно", заяви Тони Кокс, международен консултант по управление на риска.
Това не е първото нарушение в дейността на авиационния сектор във Великобритания, което предизвиква безпокойство в индустрията и сред политиците.
Прекъсването на дейността на Британската национална компания за обслужване на въздушния трафик (Nats) през 2023 г. е струвало над 100 милиона брит. лири (129 милиона долара), по данни на Службата за гражданска авиация (САА) на страната, което поражда опасения за стабилността на системата.
Затварянето на Хийтроу, особено ако се проточи, вероятно ще доведе до широк обществен контрол, особено като се има предвид, че съгласно закона за правата на потребителите засегнатите клиенти няма да могат да търсят обезщетение от авиокомпаниите, тъй като закъсненията не са по тяхна вина.
"Кой всъщност ще плати сметката... предстои да видим, защото това ще бъде сложна и тежка дискусия между летището, авиокомпаниите, доставчиците на електроенергия, застрахователните компании и разбира се, никой няма да иска да поеме отговорност", добави Стрикланд.