Годишната инфлация вече прехвърли 12%
През март спрямо февруари най-много е поскъпнал транспортът - с почти 8 на сто, следван от храните - с повече от 3 на сто
Индексът на потребителските цени за март 2022 г. спрямо февруари 2022 г. е 102.2%, т.е. месечната инфлация е 2.2%, съобщи Националният статистически институт (НСИ). Инфлацията от началото на годината (март 2022 г. спрямо декември 2021 г.) е 5.2%, а годишната инфлация за март 2022 г. спрямо март 2021 г. е 12.4%.
Средногодишната инфлация за периода април 2021 - март 2022 г. спрямо периода април 2020 - март 2021 г. е 6.0%.
Отчетената годишна инфлация за предходния месец - февруари 2022 г., беше 10 на сто.
НСИ представи месечното (през март 2022 г.) изменение в цените на различни групи стоки и услуги:
хранителни продукти и безалкохолни напитки - увеличение с 3.3%;
алкохолни напитки и тютюневи изделия - увеличение с 0.1%;
облекло и обувки - намаление с 0.5%;
жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - увеличение с 1.0%;
жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - увеличение с 0.9%;
здравеопазване - увеличение с 0.3%;
транспорт - увеличение със 7.9%;
съобщения - увеличение с 0.6%;
развлечения и култура - намаление с 0.6%;
образование - увеличение с 0.7%;
ресторанти и хотели - увеличение с 2.8%;
разнообразни стоки и услуги - увеличение с 1.1%.
През март 2022 г. са се увеличили цените на следните хранителни продукти: ориз - с 1.6%, брашно - с 5.9%, хляб - с 1.8%, макаронени изделия - с 2.6%, месо от едър рогат добитък - с 4.2%, свинско месо - с 5.2%, месо от домашни птици - с 8.2%, малотрайни и трайни колбаси - съответно с 3.5 и 1.6%, мляно месо (кайма) - с 5.3%, риба - с 1.8%, нискомаслено прясно мляко - с 1.8%, кисело мляко - с 1.9%, сирене - с 3.4%, кашкавал - с 3.0%, извара - с 4.6%, яйца - с 8.3%, млечни масла - с 2.5%, маргарин - с 1.9%, олио - с 23.3%, цитрусови и южни плодове - с 2.9%, зеле - със 7.3%, пипер - с 6.3%, зрял лук и чесън - с по 0.5%, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) - с 3.2%, маслини - с 3.5%, гъби - с 1.5%, леща - с 4.4%, картофи - с 5.9%, захар - с 3.1%, шоколад и шоколадови изделия - с 2.8%, оцет - с 1.0%, сол - с 1.9%, кафе и чай - с по 2.3%, минерална вода - с 1.8%, газирани напитки - с 1.6%, плодови сокове - с 4.2%, вина - с 2.3%, и други.
Обратно, намалели са цените на пълномаслено прясно мляко - с 0.1%, домати - с 1.5%, краставици - със 7.1%, зелен лук и праз - с 4.7%, листни зеленчуци - с 5.9%, зрял боб - с 0.7%, ракии - с 0.2%, бира - с 1.3%, и други.
През разглеждания месец НСИ регистрира поскъпване и на различни нехранителните стоки: облекло - 0.1%, материали за ремонт и поддържане на жилище - с 3.0%, въглища - с 5.8%, дърва за отопление - с 1.4%, пелети - с 3.0%, хладилници - с 1.6%, готварски печки - с 2.3%, прахосмукачки - с 4.4%, препарати за почистване на съдове - с 4.4%, прахове за пране - с 0.2%, дизелово гориво - с 12.9%, автомобилен бензин А95Н - с 13.0%, автомобилен бензин А100Н - с 11.5%, газ пропан-бутан за ЛТС - с 12.0%, метан за ЛТС - с 2.5%, моторни и смазочни масла - с 2.0%, цветарство - с 3.6%, услуги по обществено хранене - с 3.1%, бръснаро-фризьорски услуги - с 2.1%, продукти за лична хигиена - с 2.3%, козметични продукти - с 1.5%, и други.
През отчетния месец т.г. са поевтинели обувките - с 1.9%, мебелите - с 0.9%, отоплителните уреди - с 0.3%, гумите за автомобили и велосипеди - с 0.3%, телевизорите - с 1.4%, настолните персонални компютри и лаптопи - с по 0.1%, таблетите - с 0.3%, пакетните услуги за почивка и туристически пътувания - с 2.9%, автомобилните застраховки - с 5.1%, и други.
Увеличили са се цените на лекарствените продукти - с 0.3%, лекарските и стоматологичните услуги - съответно с 1.2 и 0.6%.
Хармонизираният индекс на потребителските цени (ХИПЦ) за март 2022 г. спрямо февруари 2022 г. е 102.1%, т.е. месечната инфлация е 2.1%. Инфлацията от началото на годината (март 2022 г. спрямо декември 2021 г.) е 4.5%, а годишната инфлация за март 2022 г. спрямо март 2021 г. е 10.5%.
Средногодишната инфлация за периода април 2021 - март 2022 г. спрямо периода април 2020 - март 2021 г. е 5.0%.
Какво показва Индекс на цените за малката кошница
Индексът на цените за малката кошница за март 2022 г. спрямо февруари 2022 г. е 102.1%, а от началото на годината (март 2022 г. спрямо декември 2021 г.) е 106.0%. Това са 100 жизненоважни стоки и услуги за най-бедната част от населението.
През март 2022 г. цените на хранителните продукти са се увеличили с 3.4%; на нехранителните с 0.9%. Услугите са поскъпнали с 0.3%.
НСИ пояснява, че Индексът на потребителските цени е официален измерител на инфлацията в България. Той оценява общото относително изменение на цените на стоките и услугите, използвани от домакинствата за лично (непроизводствено) потребление, и се изчислява, като се прилага структурата на крайните парични потребителски разходи на българските домакинства.
ХИПЦ един от критериите за ценовата стабилност и за присъединяването на България към еврозоната. ХИПЦ, както и ИПЦ, измерва общото относително изменение в равнището на цените на стоките и услугите. Двата индекса се изчисляват от една и съща кошница от стоки и услуги и от едни и същи цени, но се различават по използваните тегла. ХИПЦ се изчислява с тегла, представляващи относителните дялове по групи стоки на индивидуалното и колективното потребление на всички домакинства (включително институционалните и чуждестранните) на икономическата територия на страната.
Индексът на цените за малката кошница е измерител на средното относително изменение на цените на 100 социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги. Теглата за изчисляване на този индекс представляват относителните дялове на паричните разходи на най-нискодоходните 20% от домакинствата.