Настроението сред пътуващите с президента Еманюел Макрон френски бизнесмени е предпазливо оптимистично относно постпандемичното размразяване на търговските перспективи с Китай, предаде Ройтерс, цитирана от БТА. Някои от тях отхвърлят призивите на отделни страни, начело със САЩ, за "отделяне" от Пекин.

Макрон пътува за Китай с 50-членна делегация от водещи бизнес лидери начело с главните изпълнителни директори на "Еърбъс" (Airbus), "Алстом" (Alstom) и Е Де Еф (EDF). И още "Данон" (Danone), "Л"Ореал" (L"Oreal), "Веолия" (Veolia), "Бе Ен Пе Париба" (BNP Parisbas)... Това предизвика съмнения у някои дипломати, че визитата може да подкопае посланието за твърдост, което Западът иска да изпрати на фона на все по-голямото напрежение между Пекин и Вашингтон.

В градините на френското посолство, където Макрон се срещна вчера вечерта с френската общност, отхвърлянето от страна на френския президент на така наречената "неизбежна спирала" на напрежение, която би могла да доведе до прекъсване на връзките с Китай, бе широко приветствано.

"Много добре е, че президентът дойде. Това показва пред китайските власти, че бизнес общността е подкрепена от него", заяви пред Ройтерс Тиери дьо ла Тур д""Артез, председател на френската група за битова техника Ес Е Бе (SEB).

"Хората не познават добре страната и много от нещата, които се говорят, не са истина", заяви той. "Не мисля, че американците искат мнението ни, когато пътуват за Китай, така че е много добре за Франция да се занимава със своите дела и да носи отговорност за тях", добави той.

Компанията му, която продава уок тигани, блендери и уреди за готвене на ориз с името "Супор" (Supor), е лидер в сегмента на малките кухненски уреди в Китай, каза още той.

Някои коментатори критикуваха мащаба на бизнес делегацията, която придружава Макрон при посещението му в Китай.

"Три четвърти от делегацията са бизнес лидери: първата и основна цел е да се подпишат договори", написа в "Туитър" Рафаел Глюксман, евродепутат от Прогресивния алианс на социалистите и демократите преди посещението на Макрон.

"Сега, когато дебатът в Европа се фокусира върху самоубийствената зависимост от Китай и китайската намеса подобно послание е неуместно", каза той.

На въпрос на Ройтерс дали има противоречие между призива на европейските лидери да се избегне риска в отношенията с Китай и мащабната му бизнес офанзива, самият Макрон отхвърли този аргумент.

"Стратегическата автономност не означава икономическа зависимост", заяви Макрон след речта си в посолството.

Франция бе предпазлива и не позволи стратегическите й телекомуникационни оператори и доставчици на електроенергия да попаднат под неевропейска собственост, но все още има бизнес оператори в сектори, където националната сигурност не е поставена под риск, като селското стопанство, коментира Макрон.

"Има разлика между премахване на риска и отделяне", обясни той.

Да се работи в Китай все още представлява предизвикателство за френския бизнес, заявиха френски емигранти в Китай.

"Те ни притискат за трансфер на технологии, а ние отказваме. Това е игра на котки и мишки, но все още успяваме да направим големи неща", каза пред Ройтерс инженер работещ в Пекин по аерокосмическата компания "Сафран" (Safran).

Миналия ноември, по време на посещението на германския канцлер Олаф Шолц в Пекин,  Държавната агенция за покупки на Китай съобщи, че е подписала споразумение за 140 самолета "Еърбъс". Самолетостроителят обаче уточни, че те покриват предишни заявки, включително част от сделката през юли. 

През юли миналата година трите големи китайски авиокомпании се ангажираха да закупят общо 292 самолета "Еърбъс". Това е най-голямата заявка от китайски авиокомпании от началото на пандемията от COVID-19.

"Преговорите са в ход", заяви високопоставено лице от администрацията на Макрон, добавяйки, че евентуалните нови споразумения от страна на френски фирми няма да се изразяват в актуализация на по-ранни договорености. Източник от промишления сектор предупреди, че има още някои въпроси в разговорите, които трябва да бъдат уточнени, като подробностите още не са финализирани. "Еърбъс" има и промишлено присъствие в Китай, включително завод за асемблиране.