Европейският съюз ще разкрие следващата седмица своята стратегия за повече от 40 милиарда евро разходи за технологии и инфраструктура, които са ключова част от отговора на Запада на китайската програма "Един пояс, един път" (Belt and Road Initiative (BRI)). Стратегията на ЕС "Световен път'' ("Global Gateway") ще се фокусира върху цифрови, транспортни, енергийни и търговски проекти, според проекта, за който съобщи Bloomberg преди няколко дни. Планът е насочен към насърчаване на конкурентоспособността на Европа по света, като същевременно насърчава утвърждаването на устойчиви екологични стандарти и ценности като демокрация, права на човека и върховенство на закона.

Bloomberg отбелязва, че стратегията на ЕС следва споразумението, предложено от САЩ и постигнато от Групата на седемте през юли. Тогава лидерите на седемте най-развити страни се съгласиха да стартират глобална инфраструктурна инициатива, наречена "Изградете отново по-добър свят" (Build Back Better World), за да помогне за решаване на инфраструктурните проблеми в развиващия се свят и да осигури зелен конкурент на амбициозните инициативи на Китай.

Усилията на САЩ или ЕС да се противопоставят на мащабния проект на Пекин за трилион долара за финансиране на инфраструктурни проекти в развиващия се свят вече закъсняват и стремежът трябва да е насочен към прекъсването му. Администрацията на президента Байдън изрази надежда, че като настоява за прозрачност и предлага алтернативи на обременителното дългово финансиране, изисквано от китайците, САЩ и съюзниците могат да предложат алтернатива.

Планът Global Gateway ще "предостави обща марка (бранд) за вече сериозните инвестиции на ЕС в инфраструктура в световен мащаб", се казва в документа, като намерението е да се осъществи по-добра координация между държавите-членки, разширяване на сътрудничеството с международни и регионални партньори и да направи възможно по-нататъшното финансиране.

Европейският отговор

Стартирана през 2013 г., китайската инициатива "Един пояс, един път" е стратегия, която има за цел да свърже Азия с Африка и Европа по море и суша с намерението да укрепва търговията, координацията на политики, инфраструктурната свързаност, икономическия растеж и регионалната интеграция. Към март 2020 г. 138 държави са подписали Меморандум за разбирателство (MoR) с Китай относно инициативата.

Стойността на китайската кампания се оценява на 1 трилион долара, като според мнозина наблюдатели, тя ще промени (променя) архитектурата на глобалната търговия.

Всъщност идеята за Глобалния европейски път беше представена на 15 септември от председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен. В своята годишна реч за състоянието на Съюза пред Европейския парламент в Страсбург Фон дер Лайен заяви, че новата стратегия на ЕС за Индийския и Тихия океан e ключов етап, отражение на растящото значение на региона за нашето благоденствие и сигурност, но и на факта, че авторитарни режими го използват, за да се опитат да разширят своето влияние.

Европа трябва да има по-силно и по-активно присъствие в региона. Затова ще работим заедно за задълбочаване на търговските връзки, укрепване на световните вериги на доставки и разработване на нови инвестиционни проекти за екологични и цифрови технологии, подчерта пред евродепутатите Фон дер Лайен.

Ние сме добри във финансирането на пътища, но за Европа няма смисъл да изгради идеален път между медна мина и пристанище, които са собственост на Китай. Трябва да подхождаме по-интелигентно към този вид инвестиции, отбеляза председателят на ЕК, обявявайки, че скоро ще бъде представена новата стратегия за свързаност Global Gateway.

Ще изградим партньорства по тази стратегия с държави по цял свят. Ние желаем да инвестираме в качествена инфраструктура, свързваща стоки, хора и услуги по целия свят. Ще възприемем основан на ценности подход, който предоставя прозрачност и добро управление на нашите партньори, изтъкна Фон дер Лайен.

И подобно на американския президент, ръководителят на ЕК отсича: "Искаме да създаваме връзки, а не зависимости!" И е категорична, че "знаем как се прави това".

Фон дер Лайен набляга на конкретни проекти и идеи:

  • от това лято нов подводен оптичен кабел свързва Бразилия с Португалия;
  • заедно с Африка ще се инвестира в пазар за чист водород, който свързва двата бряга на Средиземно море;
  • ще свържем институциите и инвестициите, банките и бизнес общността.

Приоритети ще бъдат поставени на масата още на следващата среща на върха между ЕС и Африка през февруари.

В изложението си Фон дер Лайен предупреди: "ЕС няма да приеме факта, че има продукти, произведени чрез принудителен труд, нито да допусне те да се продават в магазини в Европа".

Без да споменава страна (и) и етноси, председателят на ЕК имаше предвид принудителния труд на уйгурите в китайския регион Синцзян. Уйгури са задържани в лагери, където, както се твърди, са подложени на изтезания, принудителен труд и сексуално насилие. Китай отрича тези твърдения, като казва, че лагерите са съоръжения за "превъзпитание", целящи изваждането на уйгурите от бедността. В конкретния регион се произвежда 85% от памука в Китай и дава около една пета от глобалните доставки на суровината.

Извършването на бизнес по света и глобалната търговия са нещо добро и необходимо, но това никога не може да бъде за сметка на достойнството и свободата на хората, бе категоричното послание на Фон дер Лайен. "По света има 25 милиона души, които са заплашвани или принуждавани да работят насила. Затова ще предложим забрана за продукти, произведени чрез принудителен труд, на нашия пазар. Правата на човека не са за продан - на каквато и да е цена."

Редица европейски фирми, модни марки, влязоха в полезрението на медии и политици заради това, че печелят от използването на принудителен труд.

Дали порталът Global Gateway ще се превърне в запазена марка, вдъхваща доверие по цял свят (по думите на председателя), каквато е амбицията, ще покажат идните години. Но едва ли Китай ще се "предаде" толкова лесно.

Какви са шансовете на европейската стратегия, конкретно в Африка

Ключът към гарантирането, че Европа ще стане водещ партньор за растеж на Африка, е да се съчетае Глобалният портал със Зелената сделка и така да ги обедини в едно съгласувано цяло, пише Итцихиот Кебрет в статията си "Световният портал: отговор на Китай или решение на европейски проблем? в The Diplomat от 30 септември.

Авторът дава алтернативна интерпретация за европейската инициатива. Много страни, особено африканските, но също и в Азия, имат силно зависими икономически отношения с ЕС. През 2019 г. 35 африкански държави са отчели търговски дефицит с ЕС, като над 65 процента от износа от африканските страни за ЕС представляват суровини. От друга страна над 70 процента от вноса от ЕС за африканските икономики са готови продукти. Тази изкривена връзка продължава въпреки десетилетията на независимост от европейския колониализъм, отбелязва Кебрет и продължава анализа си. "Дисбалансите надхвърлят икономиката. Едва наскоро Германия, например, се съгласи да плати репарации за геноцида от колониалната епоха в Намибия. Едва този месец (септември) Франция се извини на алжирските войници, избити и изпратени в изгнание след независимостта. Обявяването на инициативата Global Gateway може да се разглежда като стъпка към прекъсване от европейска страна на дългогодишните цикли на зависимост и преминаването към взаимноизгодни отношения и истинско партньорство. И така, коя е правилната интерпретация? Дали Gateway е отговор на Китай или вътрешен проблем, който трябва да бъде отстранен? Вероятно е смесица от двете. За да разберем защо, си струва да се потопим по-дълбоко в това какви са икономическите отношения на ЕС с Африка."

Понастоящем ЕС като регион е водещият търговски партньор на Африка - и при износа и при вноса, продължава анализа си Кебрет. През 2018 г. общият обем на търговията между Африка и 27-те страни членки на ЕС е приблизително 235 милиарда евро, което представлява над 30 процента от търговията на континента. В сравнение със 125 милиарда евро търговия между Китай и Африка, е ясно, че ЕС има силна икономическа опора на континента. Тенденциите в преките чуждестранни инвестиции (ПЧИ) от ЕС към Африка потвърждават това доминиране. През 2018 г. ПЧИ от Европа представляват близо 50% от общите в Африка, спрямо Китай - малко над 10%.

Авторът отбелязва, че и без китайската инициатива, ако ЕС иска да продължи да бъде от значение за останалия свят, той трябва да може да укрепи и координира своите глобални търговски и инвестиционни интереси по много по-решителен, целенасочен начин. Това е достатъчна причина за стартиране на инициатива като Global Gateway. Остава да се реши задачата - да се изпълнят целите.