Европейският парламент гласува "за" ревизираната директива за командироването на работници с компромисния текст, договорен под българското председателство.

Последната стъпка, преди окончателното приемане на акта, е подписването му от българското председателство и председателя на Европейския парламент.

Българската позиция е "за" директивата, но от нея да бъдат изключени транспортните работници.

Последно на 19 март бе потвърдено запазването на продължителността на дългосрочното командироване - 12 месеца, с възможност за удължаване с още 6 месеца - тоест общо 18 месеца с мотивирано уведомление на доставчика на услугата. Друга договореност е оставането на транспорта извън обхвата на тази директива до приемането на специално секторно законодателство, което да уреди начина на прилагането ѝ за този бранш.

Евродепутатите се разделиха днес в оценките си за предложените промени в правилата за командироването на работници в ЕС.

Еврокомисарят по заетостта Мариане Тайсен заяви, че промените са в сърцевината на вътрешния пазар на ЕС. За да успее европейският проект, вътрешният пазар трябва да бъде справедлив. Промените не са протекционистични, а целят да се опази доверието на гражданите в единния пазар. Голямо мнозинство в Съвета подкрепя предложенията, добави тя.

Докладчиците по преговорите от името на ЕП отбелязаха, че преговорите са отнели 27 месеца. Мечтах за това постижение, заяви Елизабет Морен-Шартие (ЕНП, Франция). По нейните думи полагането на законен труд срещу законно и равно заплащане на едно и също място осигурява справедливост и равенство. Тя допълни, че в случая се наблюдава невиждано сътрудничество в утвърждаването на промените между Европейската комисия, Съвета на ЕС и Европейския парламент.

Имаше разделение Изток-Запад, 11 държави от ЕС отказваха да подкрепят промяната в правилата. Дадохме нова възможност за свободното движение на услуги. Целта е социална Европа, силна икономически, с основни ценности - това постигнахме, обобщи евродепутатът.

Анхес Йонхериус (социалисти и демократи, Холандия) посочи, че промените ще доведат до премахването на различното заплащане за един и същи труд, особено в областта на строителството и земеделието. Ще премахнем ниските заплати и нечестното съревнование между дружествата, които спазват правилата и другите, които ги нарушават в своя изгода. Полза ще имат всички честни дружества и европейският проект. От нас зависи днес да прекратим експлоатацията на командированите работници, добави тя.

В последвалите становища на парламентарните групи Европейската народна партия посочи, че днешният ден е бил чакан дълго. Според ЕНП промените ще облекчат пазара и работниците.

Социалистите и демократите определиха днешния ден като един от най-важните в този мандат на ЕП. Прекрасно решение ще вземем и то показва способността ни да действаме в съгласие. Това е решителна крачка в борбата със социалния дъмпинг, решаваща за бъдещето на ЕС, по думите на социалистите.

Европейските консерватори и реформатори (ЕКР) призоваха да се избегне разделението между Изток и Запад и създаването на правна несигурност. Може да застрашим мястото на малките дружества. Затрудняваме командироването и това може да доведе до увеличение в броя на работещите незаконно, посочи групата на ЕКР.

Групата на АЛДЕ определи въпроса като чувствителен. Според либералите не става дума за заплащане, а за бъдещето на Европа. Те попитаха дали ЕП иска да запази свободното движение на услуги - една от основните свободи в ЕС. Няма равновесие, не можем да подкрепим промените, защото би било глас срещу една от основните свободи, посочиха либералите.

Групата "Зелени" заяви, че правата на работниците са били пренебрегвани в последните години, а това е довело до омраза и загуба на доверие.

Северната европейска левица посочи, че промените не решават въпроса със социалния дъмпинг.

Групата "Европа на свободата и пряката демокрация" отбеляза, че досега е имало твърде много измамници и на това трябва да се сложи край. Тя подкрепи предложението за еднакво заплащане срещу еднакъв труд на едно и също място, но настоя да се предвидят наказания за дружествата нарушители, както и новите правила да влизат в сила от първия ден на дейността зад граница.

Предложените нови правила предвиждат да се съкрати наполовина срокът, в който командированите работници могат да продължат да плащат осигуровките и данъците си в държавата, откъдето идват. След този срок те ще бъдат задължени да плащат данъци и осигуровки в приемащата държава, като същевременно добиват правото да получават същото заплащане, както местните им колеги.

Мненията в страните от източната и западната част на ЕС са разнопосочни в оценките на предложените промени заради значителните разлики в данъчните и осигурителните ставки.

Българските евродепутати ще подкрепят промените, но изклят изключване от тях за транспортните работници.

Като пакет на трите "НЕ" евродепутатът от ЕНП/ГЕРБ Андрей Новаков определи предложенията, насочени към международните шофьори. Става дума за нови изисквания за часовете на труд и заплащането на превозвачите, като браншът в източноевропейските страни заподозря опит на конкурентите им от богатите страни да ги изхвърлят от пазара.