На 10 октомври 2023 г. в голямата конферентна зала на Гранд хотел Милениум София за четвърта поредна година очаквайте знаменателното бизнес събитие  TEDxVitosha COUNTDOWN. Форумът дава сцена за споделяне на идеи, иновационни решения и предложения за по-бързо преодоляване на климатичната криза. Над 240 делегати от бизнес и дипломатическите среди у нас се очакват да присъстват и обсъждат темата. Заслужава да отбележим и друга изява в рамките на събитието - COUNT ME IN EXPO, която предоставя безплатно изложбена площ на 13 от най-изявените български "зелени" старт-ъпи.

Снимка: TEDxVitosha

Ето кои са те - разработчици на иновативни продукти и услуги, целящи да допринесат за по-устойчив начин на живот, с уважение към природата и ресурсите на планетата:

EcoHunt - мобилно приложение, което представлява "игра за почистване на околната среда". Целта на EcoHunt е чрез ежедневни мисии да създаде навик у потребителите за поддържане на чистота в обикалящата ни среда. Знаейки колко боклуци замърсяват природата и моретата по света, този проблем е от голямо значение. И понеже почистването обикновено не е забавно, EcoHunt се стреми да промени този стереотип, предлагайки забавна игра, която награждава сътрудничеството в поддържането на чиста околна среда.

Снимка: TEDxVitosha

Сенсато Нетуърк - мисия, която насърчава грижата и вниманието към природата. Те са съсредоточени върху пчеларството, защото вярват, че повече пчелари означава повече природа. Създаденият от тях продукт Hive Reader представлява хардуерно и софтуерно решение, с който пчеларите имат в реално време мониторинг на кошерите с актуални данни за температурата, времето и околната среда, а това им помага в предотвратяването на болести и вредители в пчелното семейство и защитата им от неблагоприятни явления.

Coliving Semkovo изгражда "Номадска утопия", като превръща стар, неизползван хотел в бизнес парк за компании и хора отвъд офисните площи. Специално проектирано за бъдещето на дистанционната работа и дигиталните номади, където природата се среща с бизнеса и креативността не спира да се развива.

MobiWash е иновативна мобилна автомивка, която се отличава с екологичност и удобство за клиентите. Те предлагат услугата си чрез мобилно приложение със само три стъпки. Една от ключовите характеристики на тази система за измиване е, че успява да спести над 100 литра вода при всяко измиване, като по този начин компанията се гордее, че е ненадмината в този сектор. Решението се грижи да не оставя следи от химикали, пяна и други вещества; предоставя услугите си в различни места като подземни гаражи, паркинги, изложения и автомагазини.

Mellifera създават продукти на основата на суров мед, защото вярват в неговите уникални свойства. В сравнение с други източници на захар като захарна тръстика или царевица, които изискват земя и често водят до обезлесяване и загуба на биоразнообразие, медът има много ниски емисии на парникови газове и не се нуждае от големи машини, торове, хербициди и пестициди. Така със своя продукт Mellifera подкрепят биоземеделието и предоставят здравословна алтернатива за потребителите и за Земята. 

Рематрак е иновативен проект на Биоком, насочен към подготовка за повторна употреба и рециклиране на матраци, както и към генериране на вторичен продукт от рециклиран полиуретан, наречен "репрен". Този вторичен продукт след това се използва като суровина за нови продукти в различни области на индустрията, включително строителството и мебелното производство. В близко бъдеще проектът планира също така да разработи идеята за производство на матраци, изцяло изградени от рециклирани материали.

VODORASLO е компания, която иновира в областта на почистването на въздуха и разработва първия в България биологичен пречиствател на въздуха. Като ключов ресурс технологията използва специфичен щам водорасли и нанофилтриращ филтър за многократна употреба. Продуктът има способността да почиства газове като CO2, NOX, SO2 и прахови частици като PM2.5 и PM10, а също - алергени и полени. Една от уникалните характеристики на продукта е, че водораслите използват газовото замърсяване като хранителен стимулатор и произвеждат кислород и биомаса, които могат впоследствие да се използват като естествен тор за растенията.

Foodobox е онлайн платформа, чиято цел е да намали разхищението на храната, защото според официалната статистика 1/3 от нея в световен мащаб се изхвърля без да достигне до хората, които се нуждаят от нея. Платформата предоставя възможност на ресторанти, пекарни и супермаркети да предлагат на своите клиенти продукти с изтичащ срок на годност на специални цени, като с това намаляват бракуваните храни.

Снимка: TEDxVitosha

Saint Martén се специализира в проектирането и производството на устойчиви ленени дрехи за възрастни и деца, аксесоари и продукти за дома. Те подкрепят устойчивия начин на живот и намаляват потреблението чрез използване на естествени и биоразградими материали. С цел намаляване на отпадъците и удължаване на живота на дрехите компанията има инициатива за обратен прием на употребявани дрехи, закупени от нея, които след това продават в секцията си за дрехи втора употреба.

Svetna Foundation се фокусира върху работа с безработни младежи и възрастни без трудови умения, които са в опасност от социална изолация. Тази цел се постига чрез предоставяне на групова и индивидуална подкрепа, наставничество и обучение в занаяти и временна заетост. Първите продукти на социалното предприятие са уникални осветителни тела, които се изработват от рециклирани материали. Светна изпълнява своята мисия чрез икономическа дейност, като произвежда фирмени и индивидуални подаръци с висока добавена стойност.

Entree Food предлага гурме бисквити на базата на иновативна технология за печене, която намалява калориите и позволява да се ограничи използването на захар и брашно в рецептите им. Стремят се към модела "от фермата до масата" и използват само органични и местни съставки, които могат да бъдат проследени на 100%. Този септември представят на пазара устойчива опаковка, която съдържа по-малко от 5% пластмаса и е изработена от натурална рециклирана лека хартия, с мастила на водна/соева основа. Следващата им стъпка в устойчивостта е въвеждането на опаковки на растителна основа, които в рамките на 10 дни се разтварят във вода.

Green Human Being предлагат биоразградими бамбукови пелени за бебета, като иновативно решение срещу замърсяването на околната среда. Те са екстра абсорбиращи и без изкуствени оцветители, а обикновените еднократни пелени се разграждат за около 500 години, докато тези изработени от бамбук - за около 3-4 месеца. Процесът на отглеждане на бамбук сам по себе си е екологичен. Бамбукът произвежда над 30% повече кислород в атмосферата в сравнение с други растения и не изисква използване на химикали, пестициди или тор.

Rosey's Mark е бранд, който се фокусира върху българската маслодайна роза, разкривайки нейните тайни като ядливо цвете. Те са първата и единствена марка, изцяло посветена на ролята на розата в храната, като въвеждат концепцията за "флорална гастрономия от България". Розата дамасцена се използва като активна хранителна съставка с различни функционални ползи, свързани със  съвременните предизвикателства като стрес, храносмилане, имунна система, красота и стареене. Тези ползи се предлагат по устойчив и неинвазивен начин чрез интегрирането на розата в ежедневните ни хранителни навици.

За повече информация ТУК >>