Българите харчат по 750 млн. лв. годишно за вино
Водеща европейска винарна атакува българския пазар с мажоритарен дал в Angel’s Estate
Българският винен пазар се развива през последните години въпреки пандемията и увеличаването на производствените разходи. Това твърди пред в. "Капитал" Ангел Ангелов, изпълнителен директор на българската винарна Angel's Estate, мажоритарен дял в която преди дни купи винената група Purcari - един от лидерите в сектора в Централна и Източна Европа.
Румънско-молдовската група придоби 76% от българската компания, като цената на сделката не е обявена, но се изчислява на няколко милиона евро. Със сделката Purcari иска да подсили лидерските си позициите в региона и да обогати още експортното си портфолио. За Angel's Estate пък, която е в топ 15 на българските изби по приходи, това е шанс за допълнително разрастване на вътрешния пазар, но влизането в групата ще й отвори достъп и до големи чужди пазари.
Макар и растящ, българският винен пазар все още е малък. Потреблението на вино в България все още отстъпва на това на бира, а и на концентрати, а виненият пазар е доста наситен и с местно производство, и с разнообразен внос. Последният анализ на Nielsen показва, че общата консумация на вино в България за година е 150 млн. литра. Най-груба сметка при средна цена от около 5 лв. за литър означава, че българите годишно харчат 750 млн. лв.
Трудности на пазара създаде и covid кризата, която затвори заведенията и измести потреблението към домовете и по-ниския сегмент. Ангелов пресмята, че производствената цена за бутилка вино по думите му през 2022 г е с 50% по-висока спрямо предходната година.