Автопроизводителите от ЕС може да бъдат принудени да платят стотици милиони на китайските си конкуренти
Компаниите, които не постигат целите за климата, са изправени пред избор между плащане на глоби, намаление на електромобилите или закупуване на въглеродни кредити
Европейските автомобилопроизводители може да бъдат принудени да платят стотици милиони евро на своите китайски конкуренти в производството на електрически превозни средства, за да купят кредити за въглеродни емисии, съобщава "Файненшъл таймс". Според изданието причина за това са опитите на автомобилния сектор да избегне потенциални глоби за надвишаване на квотите за замърсяване, определени от Брюксел за 2025 г. Като пример за компания със сериозен проблем е посочена Volkswagen.
Съгласно правилата на ЕС производителите, изоставащи в зеления преход, са изправени пред избора да платят милиарди евро глоби, да увеличат продажбите на електромобили чрез намаляване на цените или да купят въглеродни кредити от по-малко замърсяващи конкуренти.
Европа е най-бързо затоплящият се континент на Земята, като повишаването на температурите се оценява на два пъти над средното за света от 80-те години насам, до голяма степен поради близостта си до топящата се Арктика.
Европейската комисия планира да глобява производителите с 95 евро на автомобил за всеки грам CO₂ над лимита от 93,6 грама, въз основа на средните емисии от продажбите на превозни средства на компанията през 2025 г.
Много автомобилопроизводители в ЕС обмислят да използват опцията за "обединяване", при която производителите осредняват емисиите на парникови газове на своите автопаркове с други компании, които продават в рамките на блока.
Анализатори оценяват, че някои европейски автомобилни групи може да бъдат принудени да купят кредити за въглеродни емисии на стойност стотици милиони евро от китайски конкуренти като BYD, който разполага с един от най-големите пулове от кредити за продажба благодарение на високите продажби на електромобили в ЕС.
Според "Файненшъл Таймс", Tesla очаква да обедини въглеродни кредити с компании, включително Stellantis, Ford и Toyota. Американският производител на електромобили вече е спечелил над 2 милиарда долара през първите девет месеца на миналата година от продажбата на кредити в глобални системи за обединяване на емисии. В друг пул Mercedes-Benz се е обединил с Polestar и Volvo — и двете собственост на китайската Geely.
Основателят на Geely - Ли Шуфу, притежава около 10% от Mercedes, докато пекинската BAIC държи още 10%.
Mercedes заяви, че продължава да "инвестира милиарди в електрически превозни средства". "Темпът на трансформация на нашата индустрия обаче се определя от пазарните условия и нашите клиенти", добавиха от компанията.
Volkswagen и Renault, за които анализаторите казват, че вероятно ще се затруднят да постигнат целите чрез собствените си продажби, имат малко алтернативи за обединяване, освен китайските производители MG-SAIC и BYD. Renault потенциално би могла да се обедини и със стратегическите партньори Nissan и Mitsubishi.
Обединяването е спорно. Някои ръководители предупреждават, че споразумението ще направи европейската индустрия по-малко конкурентноспособна, като даде предимство на конкурентите в Китай в момент, когато Брюксел е наложил по-високи тарифи за китайските електромобили, за да защити автомобилопроизводителите на континента.
"Файненшъл Таймс" цитира Йенс Гизеке, депутат от център-десния спектър в Европейския парламент, според когото ЕС е допуснал грешка, като е разрешил обединяване с американски и китайски автомобилопроизводители, тъй като това може да е от полза за конкурентите на европейските автомобилопроизводители.
Играчите в индустрията не желаят публично да посочват числа за очакваните плащания, тъй като автомобилопроизводителите търгуват с кредити при закрити врати в групировки, базирани на мрежа от съюзи, свързани с техните дялови участия и връзки между марките.
Германската провинция Долна Саксония притежава 20% дял във Volkswagen, докато Renault е 15% държавна собственост, което прави обединяването на групите с китайски автомобилопроизводители политически чувствителна тема, според анализатора на UBS Патрик Хюмел.
Той добавя, че ако Volkswagen избере да се обедини, вероятно ще трябва да го направи с редица китайски компании, тъй като BYD може да няма достатъчно продажби на електромобили в Европа, за да запълни самостоятелно празнината на германската група.
Германската група ще трябва почти да удвои продажбите си на електромобили само за една година, ако иска сама да постигне целите на ЕС, според UBS. Компанията не планира пускането на нов масов модел електромобил през 2025 г. Renault се надява да увеличи продажбите си на електромобили с пускането на модел за 25 000 евро.
Volkswagen заяви, че ще се стреми да избегне санкциите чрез "собствени усилия", посочвайки серия от изцяло електрически модели, които бяха пуснати на пазара миналата година.
"Само на втори етап биха влезли в действие други мерки като обединяване, като естествено се претеглят разходите и ползите", каза компанията. "Всяко евро, инвестирано в евентуални санкции, би било лошо инвестирано евро."
Renault заяви, че е твърде рано да се взема решение за обединяване, но добави, че споразуменията с китайски производители рискуват допълнително да отслабят европейската автомобилна индустрия.
Брюксел е под натиск от сектора да направи правилата за емисиите по-гъвкави, тъй като продажбите на електрически превозни средства в Германия и Франция спаднаха миналата година, след като правителствата оттеглиха субсидиите за покупка на електромобили.
Комисарят на блока по климата Вопке Хукстра се срещна с представители на автомобилната индустрия в сряда и "стратегически диалог" между служители и сектора трябва да започне този месец.