Америка полудя по изварата, производителите не смогват да наваксат търсенето
TikTok превърна доскоро пренебрегваната храна в горещ хит
Когато клиенти питали Джон Крофорд дали вярва, че изварата може да се завърне на мода, отговорът му бил категорично: "Не."
"Част от причината беше текстурата, част - че се възприемаше като диетична храна, ястие на баба и дядо," казва Крофорд, старши вицепрезидент за клиентски анализи в сектора на млечните продукти към пазарно-изследователската компания Circana. "Но TikTok промени всичко това."
С години изварата беше пренебрегвана - останала в списъците на ретро диетични менюта и здравословни рецепти от 50-те. Днес обаче младите потребители, жадни за протеин, измислят нови рецепти и ги споделят онлайн, превръщайки на пръв поглед скучната храна в интернет сензация. Сега популярни марки и производители се борят да отговорят на стремглаво растящото търсене, пише CNN.
Продажбите на извара в САЩ са се увеличили с 20% за 52-те седмици до 15 юни спрямо същия период миналата година, сочат данни на Circana. Това следва приблизително 17% ръст през 2024 и 2023 г., както и 11% през 2022 г. Ръстът бележи рязък обрат след 2021 г., когато продажбите спаднаха.
Популярността е толкова голяма, че дори изпълнителният директор на веригата Albertsons, Сюзън Морис, не повярвала на числата. "Наложи се да проверя повторно, но изварата се оказва категория със сериозен ръст", каза тя по време на анализаторски разговор през юли.
Някои марки отбелязват още по-силен ръст. Продажбите на Organic Valley са скочили с над 30% през първата половина на 2025 г. "Изварата ни се продава по-бързо, отколкото можем да я произведем", казва маркетинг мениджърът Андрю Уестрих.
Марка като Good Culture, която присъства в много TikTok видеа, буквално не може да запази продукта си по рафтовете. На 2 юли компанията публикува в Instagram: "Знаем, че е трудно да ни откриете напоследък... Търсенето е ЛУДО и работим денонощно да наваксаме."
Основателят Джеси Мерил разпознал потенциала още през 2014 г. - но му отнело почти десетилетие, докато здравословните инфлуенсъри го догонят.
Как изварата стана отново "яка"
Преди десетилетия изварата бе символ на средновековна диета. Когато Good Culture стартира през 2015 г., този продукт вече беше забравен. Но американците започнаха да търсят храни с високо съдържание на протеин, ниско съдържание на захар и съвместими с GLP-1 диети. А млечните продукти отново станаха популярни.
Изварата пасва идеално на всички тези изисквания - а домашни готвачи намериха начини да прикрият особената ѝ текстура.
През пролетта на 2023 г. рецепти за сладолед с извара станаха вирусни в TikTok - десетки видеа показваха версии с вкус на ягодов чийзкейк, бананов пай, горски плодове и други. Освен сладолед, се появиха рецепти за дипове, бейгъли, бисквити и дори пица-тост. Един акаунт, наричащ се "здравен треньор", има серия видеа със заглавие "Как да направиш изварата вкусна".
Тази вълна е довела до цялостен ръст на категорията. Cabot Creamery дори публикува на сайта си рецепти за чийзкейк дип, пица тост и "кесо" (мексикански сирен дип). Good Culture също се включи с рекламна кампания, която прегръща различните начини на приготвяне на продукта.
"Това не е временна мода, когато виждаш двуцифрен растеж както в оборота, така и в обема - тримесечие след тримесечие, вече две години", казва Крофорд. Сега производителите просто трябва да настигнат търсенето.
Производство на ръба
За да увеличи доставките, Good Culture работи с повече производствени партньори - но възможностите са ограничени. "Повечето съществуващи мощности работят на максимум", казва Мерил. Компанията планира "значително увеличение на капацитета" в началото на следващата година.
Organic Valley също разчита на външни производители, някои от които вече разширяват капацитета или добавят нови смени.
Процесът по изграждане на нови мощности обаче отнема време. Daisy Brand, голям производител на извара и заквасена сметана, наскоро започна строеж на нов завод в Айова. Westby Cooperative Creamery - фермерски кооператив, също инвестира в нови вани за производство.
В момента Westby произвежда около 6.6 милиона килограма извара годишно, но търсенето надвишава това с поне 30%. Новите вани ще бъдат готови през есента на следващата година. "Думата се разнася... и много от сегашните ни клиенти вече са резервирали допълнителни количества", казва Емили Бялковски от екипа по продажби.
Дотогава - феновете на изварата ще трябва да проявят търпение. Или да чакат TikTok да открие следващия хит.