Търговците ще са задължени да поддържат наличност на продукти в магазините с надценка до 10%. Ако не го правят, са предвидени глоби. Това заяви служебният министър на икономиката и индустрията Никола Стоянов по Нова във връзка проекта на Закон за надценките на хранителните продукти, лансиран от министерството на 7 април за предварително обществено обсъждане (от думите на министъра се разбра, че по проекта работи и междуведомствена комисия).

Предложението включва 17 групи хранителни продукти, като поне по един артикул от всяка група ще трябва да се излага по щандовете с до 10% търговска надценка. Законовият акт, ако разбира се изобщо бъде приет, ще се прилага за срок от 6 месеца и само за търговци, с годишен оборот за предходната календарна година от повече от 30 млн. лева.

Търговците ще са задължени да поддържат наличности, но ако конкретният продукт свърши, например "яйца М", те ще могат да прехвърлят тази надценка върху следващия най-евтин продукт в категорията (някой от списъка със 17 вида храни; "яйца М" е стокова група под номер 12 в списъка - б.р.), поясни министърът.

Ако има само един продукт от група, той трябва да бъде с надценка до 10% - в случая това са яйцата в посочения размер.

Стоянов призна, че таван на надценката е антипазарна мярка, но увери, че с нея държавната намеса на пазара ще е минимална. 

"Първоначалният анализ показва, че няма да се засегне пазарът сериозно. Именно заради това са 17 продуктови групи и по един артикул от тях. Имайте предвид, че от групите като кашкавал, мляко, кисело мляко, сирене, в големите магазини има над 20 артикула. Това, че един от тях ще е с трайно ниска надценка и добра цена, няма да засегне бизнеса на търговците в сериозна степен. Ние искаме да гарантираме на хората, че ще има по един артикул от продуктова група, който те ще могат да си позволят", коментира Никола Стоянов. По мнението му надценките по магазините в момента са 70-80%.

Министърът наблегна на това, че мярката ще засегне само големите търговци (онези с над 30 млн. лева годишен оборот). Те ще са задължени да подават информация до държавата цената на кой продукт са избрали да намалят. Тези продукти ще имат еднакъв етикет, така че хората да могат да ги разпознават.

Въпреки че надценката е една и съща, има вероятност крайните цени на щанда да са различни.

Цената не е задължително да е една и съща. Просто надценката трябва да е в рамките на до 10%. Може в един магазин да преценят, че могат да продават и на по-ниска надценка, в друг да е на тавана от 10%. Това е свързано с логистиката, отбеляза министърът.