БГНЕС
Фирма за паста - най-уважавана в света
Италианският производител на паста Барила холдинг (Barilla Holding) е най-уважаваната компания в света. Това сочат публикуваните снощи резултати от изследване на нюйоркската конултантска компания Репютейшън инститют (Reputation Institute), цитирани от сп. “Форбс“.
Годишният оборот на компанията е над 5 млрд. долара, а репутацията й, според изследването на Репютейшън инститют, е 87,79 от 100 точки. Барила не е единствената италианска компания сред първите десет имена в класацията. Сред тях е и Фереро
(Ferrero), която с шоколадовите си изделия като течния шоколад Нутела (Nutella) и шоколадовите яйца Киндер (Kinder) се нарежда на осмо място. Резултатите от допитването показват едно нещо
със сигурност - хората обичат храната. Единствената американска фирма, попаднала в първата десятка на най-уважаваните световни компании, е Крафт фудс (Kraft Foods) с резултат от 81,82 точки. Фирмите за потребителски стоки също се представят добре. Датската Лего (Lego) и шведската Икеа (Ikea) са в първата десятка наред с
южнокорейската Самсунг (Samsung). Добре в класацията са се представили и компаниите, които отделят средства за благотворителност. Фамилията, основала Лего, се грижи за малък
град в Дания. Най-уважаваният индийски конгломерат Тата груп (Tata Group) също е доста щедър. Номер едно от британските фирми е веригата от супермаркети Теско (Tesco). В класацията има и няколко изненади. Американската пощенска компания Ю Ес Поустъл сървис (U.S. Postal Service)
например е сред 30-те фирми с най-висока репутация в САЩ. Със съвсем малка преднина пред нея са Катърпилар (Caterpillar), Марс (Mars) и Прайсуотърхаус Купърс (PricewaterhouseCoopers). Въпреки известността на марката си Ей Ти енд Ти (AT&T) е сред десетте най-слабо представили се фирми в САЩ. На дъното на класацията има и някои фирми, чиито имена станаха синоним на лошо поведение. Репутацията
на Тайко (Tyco) още не се е възстановила от корпоративните скандали, които я заляха. Ексън Мобил (Exxon Mobil) може и да е популярна сред инвеститорите, но потребителите се интересуват повече от цените на бензина, отколкото от
котировките на акциите и я нареждат на третото място отзад напред в САЩ. Производителят на цигари Алтриа (Altria) също се представя зле. Фирмата с най-лоша репутация в целия свят е Халибъртън
(Halliburton) с резултат от 21,96 точки. Тази компания е една от трите фирми наред с шведската Скандия (Skandia) и японската
Мицубиши мотърс (Mitsubishi Motors) с резултат под 30 точки. Репютейшън инститют започна да изготвя класацията за корпоративна репутация в сътрудничество с Харис интерактив (Harris Interactive) през 1999 година. По-рано обаче в нея
участваха само американски компании и
тя включваше само 60-те най-често споменавани от анкетираните имена. В допитването Репютейшън инститют за тази година са анкетирани 30 000 души от цял свят, а отговорите им са класирали 600 от най-големите фирми в глобален мащаб. Компаниите са оценявани на местна почва - американците например са давали мнение само за американските фирми, а индийците - само за фирми с централи в Индия. Ето и първите десет най-уважавани фирми в класацията на Репютейшън инститют за тази година: 1. Барила (Barilla) - Италия (производител на паста); 2. Лего (Lego) - Дания (производител на потребителски стоки);
3. Дойче Луфтханза (Deutsche Lufthansa) - Германия (авиопревозвач); 4. Икеа (Ikea) - Швеция (верига от магазини за мебели и търговия на дребно); 5. Мишлен (Michelin) - Франция (производител на автомобилни
гуми); 6. Тойота мотър (Toyota Motor) - Япония (производител на автомобили); 7. А Пе Мьолер Маерск (AP Moller Maersk) - Дания (транспорт и логистика); 8. Фереро (Ferrrero) -Италия (хранително-вкусова промишленост);
9. Самсунг електроникс (Samsung Electronics) -Южна Корея (производител на електроника и електрически уреди); 10. Крафт фудс (Kraft Foods) - САЩ (хранително-вкусова
промишленост).