При въвеждане на еврото по съкратената процедура, тези държави ще станат „неофициални” членове на еврозоната без право на глас в управлението и контрола върху паричната политика на Европейската централна банка /ЕЦБ/. Аргументите на МВФ са, че с въвеждането на еврото ще се повиши доверието към ИЕ и страните от този регион ще могат по-лесно да погасяват дълговете си в чуждестранна валута заради обезценяване на националните парични единици. „Основната полза от въвеждане на еврото е, че в България ще бъде въведена една от двете големи световни валути – коментира пред БНР, Георги Ангелов, старши икономист в Института „Отворено общество”. – Това означава повече стабилност, съответно по-лесен достъп до чуждо финансиране и по-ниски лихвени проценти, т. е. това е основното, което наблюдаваме в страните, които се присъединиха към еврозоната през последните няколко години. Държавите извън зоната страдат повече от настоящата криза.” Основното нещо, което би могло да излезе от доклада на МВФ, е един допълнителен натиск върху европейските институции за по-бързо разширяване на еврозоната към новите страни - членки – смята Георги Ангелов. – Проблемът е, че България и повечето източноевропейски страни не са допуснати дори до „чакалнята” на еврозоната – така наречения механизъм ERM 2. Най-малкото нещо, което могат да направят ЕЦБ и европейските институции, е поне да допуснат тези страни в „чакалнята”, където да мине съответният период от време, в който те да изпълнят критериите. Това би било добра стъпка в посока на разширяване на еврозоната, което не означава по-лесно влизане или разхлабване на критериите. Това е политическа стъпка към страните, които са готови да изпълнят условията, да могат да го направят.” На практика през 2007 и 2008 нито една страна не е допусната до валутния механизъм ERM 2, което е „чакалнята” за еврозоната. Там всяка страна трябва да стои поне две години и да изпълни необходимите критерии. „Вероятно опасения, свързани с финансовата криза, са частично обяснение, защото Западна Европа сега се занимава със собственото си спасяване от тежката криза – коментира Георги Ангелов. – Така или иначе, източноевропейските страни имат право и задължение да влязат в еврозоната и не би трябвало да се спират още преди „чакалнята”. Нека да са вътре, нека да се следи изпълнението на критериите, но държането им навън не може да се обясни рационално дори с кризата.” Информацията е на БНР.