При либерализация на пазара от 1 януари 2026 г. единствено ще отпадне правомощието на КЕВР да определя цени на крайните снабдители за битови потребители. Регулаторът ще продължи ежемесечно да определя компенсации за бита, в зависимост от постигнатите пазарни цени.

Това каза председателят на КЕВР Иван Иванов в отговор на въпрос на сп. "Енергетика - Електроенергийни ракурси" за ролята на регулатора в процесите на либерализация на пазара на електроенергия и излизането на битовите потребители на свободния пазар от началото на 2026 година. 

Запазват се всички останали правомощия като определяне цени на мрежови услуги, цени на топлинна енергия, премии за производители на електроенергия, цена за задължение към обществото.

Основната роля на КЕВР е да осигури плавен преход от регулиран към либерализиран пазар. Високите борсови цени на електроенергията през последните месеци имат отражение върху крайната цена за домакинствата чрез прогнозната цена на свободния пазар. В условията на либерализиран пазар съществуват механизми, които регулаторът и правителството могат да приложат, за да защитят потребителите от неблагоприятната динамика на цените.

- Необходимите промени в нормативната база за регламентиране на всички компоненти от този процес движат ли се с необходимите темпове, предвид краткия живот на съставите на Парламента през последните години?

- Кои аспекти от реформата все още чакат законодателното си решение? С решение на Народното събрание новият етап на либерализацията беше отложен за 1.07.2025 г. Все пак мога да кажа, че голяма част от необходимите промени в законодателството и в подзаконовите нормативни актове, свързани с либерализацията на битовия пазар, бяха приети от КЕВР още преди 1.07.2024 г.

- Как бихте опровергали тревожните настроения в обществото, които системно се подклаждат "на висок глас" от някои среди, за чувствителен ръст на цените на електроенергията след пълната либерализация на пазара?

- Трябва да е ясно, че не е възможно да се направи прогноза какви ще бъдат пазарните цени след една, две или три години. Освен от търсенето и предлагането пазарите се влияят от геополитически събития, климатични условия, политическа среда и други фактори, които не могат да бъдат предвидени и върху които не може да се упражни контрол. Регулаторът и правителството могат да предприемат адекватни мерки за смекчаване на евентуални негативни последици, но това зависи от наличните финанси във Фонд "Сигурност на електроенергийната система" и в държавния бюджет. Тези мерки подлежат на контрол от европейските органи за защита на конкуренцията и изискват нотификация от ЕК.

- Предвиденият механизъм за формиране на цената за битовите потребители и тяхната защита ще съумее ли да осигури плавен преход и адаптация към условията за снабдяване от свободния пазар?

- В случай, че цените на свободния пазар са по-високи от регулираните към съответния момент, съществува механизъм, чрез който Комисията посредством компенсации да осигури плавен преход на битовите потребители към снабдяване от свободния пазар. С отлагането на либерализацията с една година предвиденият преходен период от 6 месеца може да се окаже недостатъчен. Скъсените срокове изискват целенасочени усилия за подготовка и информиране на потребителите, ако не се наложи удължаване на предвидения преходен период.

- Мисли ли се за регламентиране на начини за управление на потреблението на битовите абонати, за да могат да се възползват от евтината електроенергия, когато има свръхпроизводство и така да станат активни потребители, които участват в балансирането на системата?

- Този въпрос е приоритетен. Необходима е дигитализация на разпределителните мрежи, създаване на единен хъб за обмен на данни между операторите на преносната и разпределителните мрежи и внедряване на интелигентни средства за измерване за всяко домакинство. Това изисква огромни инвестиции, които ако се платят само от потребителите, би довело до рязко повишаване на цените на електроенергията чрез мрежовите тарифи. В тази връзка се търсят начини за финансиране по различни европейски програми - Модернизационния фонд, ПВУ, Re PowerEU и др.

Нормативната регламентация обаче трябва да е съобразена с наличните финансови възможности. За да стане ясно какво е дигитализация на мрежите и активен потребител ще дам пример-активният потребител трябва да има смарт управление на уредите в дома си, да може да управлява потреблението чрез софтуер на телефона си, за да си осигури най-ниски сметки за електроенергия.

Активният потребител трябва да разполага със Smart Home и смарт управление и дори батерията на електромобила да се използва като батерия за съхранение на енергия, от която домашната мрежа да може да черпи електроенергия при пикове на борсовите цени и обратно - батерията да се зарежда при ниски цени. Тези процеси не са завършени и не са намерили своето решение дори в развитите държави, където все още няма готовност да бъдат изцяло внедрени.

3eNews