Противоречивите сигнали, които ежедневно идват от ЕС по отношение на вноса на руски газ и нефт, водят до нестабилността на пазара. От друга страна конкретно за българките потребители е сериозен проблем липсата на яснота по какви цени ще купуват синьото гориво през този месец, тъй като КЕВР ще реши това чак на 10 май. Това обясни в ефира на БНР председателят на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) Живодар Терзиев.

"Сигналите от ЕС са противоречиви - един ден се говори за пълно ембарго, друг - за спиране на доставките, трети - че ще се плаща в рубли, четвърти - че няма да се плаща в рубли. Всичко това създава доста високо напрежение на пазара. Това важи особено за индустриалните потребители на газ, при които той влиза в стойността на крайните продукти", обясни Терзиев.

Той отбеляза и другия парадокс - първите 10 дни от май, което е една трета от месеца, предприятията ще работят без да знаят каква ще е цената на синьото гориво. И даде пример с метанстанциите, които ще работят 10 дни без да знаят на каква цена ще купуват стоката, която продават. "Ситуацията не е толкова динамична, колкото неясна", отбеляза Терзиев.

Председателят на БПГА увери, че българският пазар на газ не е ограничен и количества има, но проблем остава липсата на яснота за стойността му. Общо 7 оферти от трима доставчици на природен газ е получил "Булгаргаз". Дружеството ще изчисли цената, която да поиска от КЕВР за газа през май. От своя страна регулаторът трябва да вземе решение на 10 май. Според Живодар Терзиев българската страна е трябвало да гарантира резервни доставки в случай на спиране на руския газ. "От друга страна обаче, ако руснаците не бяха спрели газа, България нямаше да може да получи и плати и двете количества", обясни Терзиев.

Стресът през дните от спирането на доставките на руски газ за България е бил на приливи и отливи, отбеляза Терзиев. Но това също постоянно покачва напрежението на пазара. Заради различните новини дори в рамките на деня се наблюдават ръстове и спадове на напрежението. Това особено важи за моменти след получаването на противоречиви европейски сигнали, което прави индустрията още по-нервна, коментира експертът.

Хаосът при автогоривата е подобен на този, който се наблюдава при природния газ. Макар нещата да не стоят точно така по отношение на количествата, които все пак ги има. Но проблемът и неяснотата е по отношение на цената, обясни още Терзиев. Той допълни, че ситуацията се е усложнила особено след Великден, когато при цените по света е започнал да се наблюдава ежедневен ръст, особено при дизеловото гориво. Което, според думите му, се дължи на две неща.

Първото е, че никой не търси нефт за закупуване след два месеца, тъй като е много голяма неяснотата за цената при такава сделка. Второто е, че автомобилният бензин не е особено интересен, тъй като не се използва нито от селскостопанска техника, нито от превозвачите на стоки, а само от леките автомобили. "А дизеловото гориво е безалтернативно. И при военни действия близо до нас, от една страна и опасност от ембарго върху руския петрол, от друга, всеки търговец, индустриален потребител, превозвач, желае да закупи дизелово гориво днес дори в малко по-големи обеми от това, което ще му е нужно в следващите дни. Така той си гарантира бизнеса", обясни председателят на БПГА. Според него към това трябва да се добави и търсенето на алтернатива на природния газ, там, където е възможно. Всичко това се натрупва и води пазарите към повишение на цените. Което е много неприятно, защото цените вече са високи от гледна точка на възможностите на потребителите в България - и обикновени, и индустриални.

Терзиев прогнозира, че още поне 10-15 дни ситуацията ще се задържи такава. Но е възможно да не приключи в рамките на този период и да продължи по-дълго. "Виждайки пазарите днес, аз не съм оптимист по отношение на следващите дни", каза той. Допълвайки, че в петък и вчера дизеловото гориво по световните пазари е отбелязало поскъпване с по 20-30 долара на тон. "Парадоксът в момента, виден и за индустриалните потребители, е че те ще получат цена на доставка на дизеловото гориво, което е много близка до тази, която е за крайния потребител на колонките на бензиностанциите. Това е така, защото повечето търговци осъзнават, че сегашните цени са нетърпими за потребителите и използват всякакви възможни резерви, за да тушират поскъпването, доколкото е възможно и да дадат на пазара на дребно най-добрата цена", каза председателят на БПГА.

Терзиев обясни огромните разлики, които шофьорите виждат на различните бензиностанции с факта, че някои от тях са закупили горивата в последните дни, когато цената е била висока, а други имат запаси, закупени по-рано на по-ниски цени. В тази връзка той отрече тези търговци, които държат по-висока цена, да спекулират, а тези, при които тя е ниска - да дъмпингират пазара.

"Моята прогноза е, че през следващите дни ще видим ново увеличение на цените на автогоривата на дребно, макар и малко. Особено при дизеловото гориво", каза Терзиев. Но отказа да прогнозира точно с колко ще бъде това поскъпване. В същото време изрази надежда, че скоро цените ще се успокоят и ще се върнат към нормалните си нива. Но подчерта, че нещата се променят всеки ден и няма как да се прогнозира как ще се развие ситуацията дори днес и утре.

Председателят на БПГА отрече категорично да има потребители в България, които са готови да плащат по-високи цени, но да не купуват горива, произведени от руски петрол. "Пазарът у нас се движи най-вече от цените, тъй като всички останали показатели са приблизително еднакви за всички", отбеляза той.