Съюзът на пивоварите в България съобщава за притесненията на бранша в резултат от настъпилата криза с COVID-19, съобщава на интернет страницата си БСК. Анализаторите прогнозират икономически и социални предизвикателства за бирената индустрия, но въпреки това, работодателите са категорични, че най-важният приоритет е запазването на трудовата заетост в сектора.

Браншът вече отчита неблагоприятното въздействие на директно загубените 20% от бирения пазар в страната, поради затворените заведения за обществено хранене. Към това трябва да се прибави и намаляването на продажбите през магазинната мрежа.

"В настоящата ситуация ефектът от кризата с корона вируса влияе върху режима на работа и работната заетост в нашите предприятия. Между 35 и 40% от заетите в бранша служители работят директно и индиректно за ХоРеКа (хотели, ресторанти, кафенета) бизнеса, който не функционира поради наложените извънредни мерки в страната. Ето защо за стотици работещи в бирените компании се изискват навременни и гъвкави мерки, които да запазят човешките ресурси. Както и по време на кризисната за сектора 2014 г., основната грижа на всеки работодател в пивоварния бранш е да запази работниците и служителите, които са най-важният и емблематичен актив на нашата индустрия." Това коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България (СПБ), цитирана в съобщението.

В България по данни на НОИ през миналата година в производството на пиво и малц са заети 2150 човека, а в свързаните сектори на доставчиците - над 9000 души. Заедно със заетите лица в ХоРеКА сектора и магазинната мрежа, работните места, генерирани от производството и продажбите на бира в страната общо са около 34 700. Всяка година в обучението и квалификацията на човешките ресурси членовете на СПБ инвестират близо 8 млн. лева.

Статистиката на НОИ за последните 15 години показва, че пивоварната промишленост осигурява най-високи доходи на служителите си спрямо други сектори на хранително-вкусовата индустрия и ежегодно е сред първите 10 икономически дейности с най-високи средни осигурителни доходи в страната.

Според най-новото изследване на Europe Economics, добавената стойност на пивоварната индустрия в България се изчислява на 225 млн. евро, а общо приходите към бюджета от производството и продажбите на бира са 168 млн. евро. Анализът на данните от изследването показват, че ако индустрията се върне на нивата от 2014-2015 г., които са едни от най-ниските за последните 20 години, то спадът в добавената стойност на сектора се изчислява на около 26%. В приходите за бюджета намалението ще бъде поне с 10-15 %, а работните места в секторите на доставчиците и клиентите ще са минимум с 25% по-малко.

Наблюдаваните в бранша тенденции, породени през последния месец от кризисната ситуация с COVID-19, характеризират не само състоянието на българската пивоварна промишленост, но и на целия общоевропейски бирен бранш, се казва в съобщението.