Продажбите на нови автомобили в Европейския съюз паднаха през ноември 2020 г. с 12,0% на годишна основа до 897 692 броя, след като няколко европейски правителства въведоха нови мерки за ограничаване на втората вълна от пандемията COVID-19, се казва в съобщение на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ЕАПА - ACEA).

В резултат на мерките четирите ключови пазара на леки автомобили в ЕС отбелязаха спад през миналия месец. Франция и Испания претърпяха двуцифрен спад (съответно с 27,0% и 18,7%), следвани от Италия с по-умерен спад (-8,3%) и Германия - 3,0%.

Но България отчита най-големия в ЕС годишен спад (срив) в продажбите на нови коли - с над 45% (ноември 2020 към ноември 2019), показва статистиката на ACEA. До размера на нашия спад най-близко са Словения - 33% и споменатата Франция. 

Продажби на нови автомобили в ЕС - процентно изражение на промените

Графика: ACEA

При Ирландия обаче се наблюдава бум - 20% повече продадени нови коли за 11-те месеца на тази година спрямо същия период на миналата.

От януари до ноември пазарът на леки автомобили в ЕС се сви с 25,5% до приблизително 9 милиона броя. Това е спад с повече от 3 милиона единици в сравнение със същия период преди година.

През 11-те месеца на 2020 година въздействието на COVID-19 продължава да тежи силно върху кумулативните резултати на всички пазари в ЕС, включително четирите основни, отбелязва ACEA. Испания отбеляза най-големия спад (-35,3%) досега през 2020 г., следвана от Италия (-29,0%), Франция (-26,9%) и Германия (-21,6%).

Какво показват показателите за България

У нас през ноември тази година са продадени 1544 нови коли, което оформя спад от 45,2 на сто спрямо същия месец на миналата. Тогава са продадени 2819 нови автомобила.

За 11-те месеца на 2020 г. у нас са продадени 20 661 нови коли при 32 511 за същия период на 2019 г., което е понижение с 36,4 на сто, показват данните на ACEA.

Това е вторият по големина срив за периода в ЕС - "първенство" държи Хърватия с -42,4%. На едно ниво сме с Португалия (-36.4%) и приблизително с един от главните пазари - Испания (-35.3%).  

Продажби на нови автомобили по държави в ЕС

Таблица: ЕААП - ACEA

Какво е положението при марките

Германският концерн Volkswagen продължава да държи лидерска позиция на пазара в ЕС с дял от 25,6 процента през първите 11 месеца на годината, но с 13% годишно намаление на продажбите.

Френската трупа PSA Group е втора с пазарен дял от 15,4 на сто, но с 11.1% свиване на продажбите.

Следва Renault с дял 11,5 на сто, но спад от 13%.

При Hyundai делът е 7,1 на сто, спадът - 16.5%.

Групата Fiat Chrysler е с 6,6 на сто и спад за периода от 2.6%.

BMW Group има дял от 6.5% и спад от 6.4%.

При DAIMLER делът се запазва на малко над 6%, а спадът е най-сериозен (сравним с този при Hyundai) - 15%.