Проф. Атанас Тасев е един от най-уважаваните енергийни експерти в България. Неговото мнение се чува не само по форуми на бранша у нас, но и в Европейския съюз. Успяхме да се свържем с него ден преди да участва в традиционния форум на "Булатом" и след това да отпътува за Брюксел, където ще се обсъждат важни и за страната ни енергийни въпроси.

- Проф. Тасев, напоследък станахме свидетели на доста шум около приетите от парламента промени в Закона за енергетиката, свързани очевидно със сделката за продажба на активите на ЧЕЗ в България. Какво точно се цели с тях?

-В пазарната икономика има ясен принцип при сделки, който бе приложен напълно и в сделката за продажба на активите на "ЧЕЗ" в България. И той е много ясен - който даде повече пари и тези пари да са чисти, той ще спечели. Аз бих определил като нонсенс приетите промени в Закона за енергетиката, с които се дава право на КЕВР да дава мнение за частно-правна сделка при промяна в собствеността на над 20% от енергийните дружества със стратегическо значение за страната.

 Смяната в собствеността на едно ЕРП не променя нищо. След като това се случи, тогава регулаторът да си влезе във функциите и да контролира. Това е проблем на държавата, всякакви предварителни процедури и условия са необосновани както в българското, така и в европейското законодателство.

 - Да, но промените са факт. Кое наложи приемането им, каква е логиката на новите правомощия на КЕВР, създадени за една специална сделка?

- Според мен има една триада от причини, налагащи приемането на закони в икономиката. Тук искам да отворя скоба и да припомня, че закон е начин за трайно решаване на проблеми в обществото. Именно трайно и ако нещо в обществото се промени, трябва да се променят и законите. В този случай нямаме подобен казус.

Триадата, за която споменах е изградена от три вида причини-икономически, политически и геополитически. Когато чуя икономическите причини, аз мълча. Когато чуя, че причините са политически, това за мен е сигурно доказателство, че няма икономически причини за подобно решение. Каже ли се пък геополитически, става ясно, че други взимат решенията, ние само ги привеждаме в действие. В случая с ЧЕЗ очевидно става дума за политически причини.

-Бихте ли пояснили?

- Според мен, става дума за проблеми между партньорите в управляващата коалиция и проблеми управляващи-опозиция. Бойко Борисов изигра чудесно ситуацията около сделката с активите на ЧЕЗ, аз го оценявам с 6+. За какво става дума? Премиерът просто успя да намали до минимум ефекта от две вълни и е на път да преодолее и проблемите около трета вълна. Първата вълна беше свързана с познанството между Теменужка Петкова и Гинка Върбакова. Друг политик щеше да защитава министъра си, но Борисов поиска и получи оставката на Петкова. Направи впечатление, че около подаването на оставката не се чуха лоши думи за министъра, което е изключение в родната политическа действителност. С оставката вълната отмина. Последва втора вълна - държавата да влезе в ЕРП-то. Това е пълен нонсенс, който не обещава нищо добро за бранша и за държавата. Но Борисов започна да проучва въпроса и се оказа, че е наивно дори да го обсъждаме и всички разбраха това. Така отмина и втората вълна. Сега е времето на третата вълна - даваме пълномощия на КЕВР да се намеси в една определена сделка - също нонсенс, както казах преди малко. И тази вълна ще отмине, без Борисов да регистрира някакви сериозни удари и загуба на политически престиж, защото тези спорни промени ще бъдат отменени.

-Какво имате предвид?

-Разговарях с депутати от Народното събрание и съм наясно, че и там има здравомислещи хора. Не може приетото изменение да остане в закона. Няма как да бъде изпълнено и както се казва "за смях бяхме, за резил може да станем", ако продължим да го държим като текст. Обещаха ми, че това ще падне, вероятно при следващите промени в Закона за енергетиката. Не може експерти, юристи, хора от бранша да казват, че това е неизпълнимо, невъзможно да се случи и ти да държиш неработещ текст в закона. Ако не стане до лятната ваканция на парламента, вероятно ще стане веднага след това. 

На нас са ни необходими устойчиви закони, работещи закони, трябва да видим и данните от статистиката и тогава да решаваме. Защото имаме нови реалности - имаме нов модел на ценообразуване в сектор "Преференциална енергетика", който въвежда рисков елемент, свързан с котировките на енергийната борса.

-Ще приложи ли КЕВР законовите промени, ако до отмяната им се реализира сделката за продажбата на активите на ЧЕЗ в България?

- Не може КЕВР да се намеси в сделката за активите на ЧЕЗ. Регулаторът просто няма критерии за това. Когато се извършваше приватизационната сделка с ЕРП-тата, тогава имаше критерии, но при вторична сделка между частно-правни субекти такива са невъзможни. В тези нови правомощия няма икономическа логика и те не могат да бъдат приложени. Нека си припомним, че това не е първият случай на смяна на собствеността на ЕРП в България. Та нали "Енерго-Про" стана собственик на активите на Е.Он и то без никакъв шум, какво се промени след това?

Проф. Тасев, благодаря Ви за това интервю