От понеделник ще има реални плащания към търговците и оттам би трябвало да има приспадания към крайните клиенти, за да могат те да се възползват от помощта. Това каза служебният министър на енергетиката Андрей Живков на брифинг във ведомството по повод напредъка при изпълнението на програмата за компенсиране на небитовите крайни потребители на електрическа енергия и следващи стъпки за нейната реализация, предаде БТА. Парите са осигурени на 100 процента, отбеляза министърът.

Европейската комисия информира вчера, че плащанията към бизнеса в размер на 110 лева за мегаватчас използвана електроенергия няма да се считат за държавна помощ и България може да приложи мярката за защита на небитовите потребители от високите цени на електроенергията.

На 9 ноември служебният министър на енергетиката Андрей Живков започна подписването на типови договори във връзка с изпълнението на програмата за компенсиране на бизнеса заради растящите цени на електроенергията.

Сключването на договорите е необходим етап от реализацията на програмата за компенсиране на бизнеса, която предвижда всички небитови крайни клиенти да бъдат подпомогнати с по 110 лв. за всеки мегаватчас използвана електроенергия. Програмата действа в период от два месеца - октомври и ноември, като плащанията по договорите ще се извършват след получаване на положително становище.

Към момента са подписани договори с около 23 фирми доставчици, които обаче обхващат повече от 70 процента от клиентите на българския пазар, отговарящи на условията за получаване на тази помощ. От енергийното министерство считат, че днес и в понеделник ще приключат подписването на договорите с всички доставчици. Изчаквайки становището на ЕК, една част от клиентите вече са получили своите фактури, където не е отразена тази компенсация, но министър Живков увери, че тя остава дължима и те ще я получат с плащанията на сметките за месец ноември - това е в началото на декември.

Във връзка с прилагането на помощта от 110 лева на мегаватчас на сайта на Министерството на енергетиката ще бъде открита телефонна линия за клиенти, които имат въпроси или някакви неясноти. Телефонът, на който ще отговарят по тези въпроси от ведомството, е 029263256. Освен това всеки ден се актуализира информацията на сайта с кои фирми министерството е подписало договори, така че клиентите могат да следят дали техният търговец вече е подписал договор, за да могат да си изискват и помощта.

"Искам да кажа на клиентите да бъдат спокойни. Тези, които са получи фактурите си, ще получат компенсациите си накуп - заедно с ноемврийските сметки в началото на декември", допълни Живков.