Около 4% от търговията в България се извършва онлайн, в световен мащаб този процент е близо 13. Това коментира днес проф. Данчо Данчев от Икономическия университет във Варна при откриването на международна научна конференция, посветена на 70-годишнина от разкриването на специалност "Икономика и търговия" във висшето учебно заведение, предаде БТА.

Акцент на форума бяха новите модели при продажбите на стоки и услуги.

Ако традиционната търговия нараства всяка година с около 3-4 процента в глобален мащаб, то ръстът при онлайн сделките е с между 20-30 на сто, допълни Данчев. По думите му ежегодно увеличението при т.нар. мобилна търговия - чрез телефони и таблети, пък е с 10-12 пъти.

Традиционните магазини няма да изчезнат, но постепенно ще навлязат и в онлайн търговията, допълни Данчев. По думите му основната причина е, че потребителите винаги ще имат нужда да усетят някои стоки със сетивата си. На пазара вече се получава миксиране на търговията, като стремежът е към омниканалност използване на всички възможни пътища за задоволяване на пазара, но с управление по интегриран начин, допълни Данчев. Мнението на експерта беше, че с времето измамите с некачествени стоки при онлайн търговията все повече ще намаляват, тъй като "хитрите" търговци рискуват за тях в мрежата да има само негативна информация.

В България голяма част от новите технологии в сферата на търговията все още не се прилагат, каза още Данчев. Като пример той посочи технологията за ранночестотно идентифициране, която заменя баркодовете и дава много повече информация за стоките. По думите на Данчев предстои у нас да навлязат още търговските практики с допълнена и чисто виртуална реалност, както и използването на роботи във физическите магазини - като касиери и за подреждане на рафтове.