На какво се дължи този растеж? Отговорът на този въпрос е лесен - на увеличеното търсене на "умни складове". Тези складове използване системата IoT (взаимносвързани устройства, които прехвърлят данни самостоятелно), за да следят наличността в склада и да повишат ефективността и бързината на доставките. За локализиране на продуктите в склада се използват различни устройства, като преносими сензори и радиочестотни идентификатори. В този вид "умни складове", времето за доставка е минимално, а точността максимална. Това само по себе си води до увеличаване на продажбите на компаниите, както и до увеличаване на самия пазар за складови помещения.

Според специалистите от BGsklad.bg най-голямата електронна платформа за продажба и отдаване под наем на индустриални имоти складовият пазар нараства, и заради развиването на още един вид бизнес, а именно хладилното складиране. Целогодишно търсенето на плодове, зеленчуци, храни, готови за ядене (MRE), както и на сладолед не намалява, което е предпоставка за търсене на хладилни складове и камери. Това е тенденция, която ще се запази и в следващите години. Прогнозите са даже да се увеличи потреблението на тези стоки, което означава, че ще се увеличи и търсенето на този вид складове. Тази тема ще бъде обсъдена в детайли и на Втората международна конференция за индустриални имоти, която ще се състои в София в Интер Експо Център на 19 октовмри 2019 г.

Какви складови помещения се търсят?

Освен основните неща, като добро разположение, инфраструктура за лесен достъп и качествено построено помещение, напоследък има и други тенденции, които формират предпочитанията на компаниите, които са решили да инвестират в складово помещения. Например, много от клиентите, търсят складове, които имат възможност за по-силно персонализиране, по-добър контрол в реално време, както и възможност за лесно управление на застоялите стоки. Тези изисквания се налагат, заради нуждата от бързина и точност на изпълнение, особено при хранително-вкусовата промишленост, където продуктите са нетрайни. Това означава, по-големи помещения, по-малко труднодостъпни ъгли, за да може да преминава техниката, високи тавани, за да се използва максимално на височина помещението и др.

Статистика за пазара на складове

Растежът през 2018 г. на световния пазар на складове и складови помещения беше 5,25%. Над 40% дойде от растежа в Азиатско-Тихоокеанския регион. Най-голям процент построени и използвани видове складове имат традиционните помещения, чиито пазарен дял е 70%. Прогнозите са, те да продължат да доминират, макар и новите технологии да навлизат усилено. Също се очаква и увеличаване на хладилните складове, както вече споменахме. Забързаният начин на живот, консумирането на готова, замразена храна, неминуемо се отразява на количеството на складове, които да доставят продуктите в добро състояние до магазините на дребно.

 

Глобалната складова индустрия е свидетел на нарастващото търсене на автоматизация на складове. Производителността и ефективността на разходите са две от основните проблеми за търговците на едро и дребно във веригата на доставките. Автоматизацията при складовете помага за безопасна работа с различни разфасовки, както и за намаляване на загубите при инциденти.

Пазарен дял и сегментиране на складовите помещения

Какви са различните видове складови помещения и за какво служат? Складовите помещения могат да служат за много неща, освен за складиране на хранителни продукти. Примерно специална група са складовете за селскостопански продукти, както и публичните складове. Отделно внимание трябва да се отдаде и на автоматизираните складове, които тепърва ще заемат голяма част от пазара. Това са складове, където не е нужна човешка намеса, а всичко се съхранява, подрежда, доставя до доковете за товарене, благодарение на технологии и автоматично управлявани кари, дронове и тн. Все още, това е доста скъпа алтернатива, заради това много компании са внедрили само частична автоматизация и все още използват човешката сила за по-голямата част от операциите.

Складовете са различни и по функционалност:

  • Складови помещения за транспорт и логистика;
  • За фармацевтичната промишленост;
  • Складове, които се използват за търговия на дребно;
  • Складове за хранително-вкусовата промишленост, изискващи високо ниво на хигиена;
  • Складови помещения за автомобилната промишленост;
  • Складове за химическата и петролната промишленост;
  • Складове, използвани от електронните магазини за съхранение на стока.

В България, голяма част от складовете са заети от автомобилната промишленост. Това налага използването на стандартни помещения, които имат иновации в сферата на автоматизацията и управлението. Страната ни е примамлива дестинация за складови помещения, купувани и наемани и от страните съседки. Причината е, че България е част от пазара на стоки на ЕС и има големи възможности за търговия.