Цените на горивата в България намаляват, както заради по-ниската цена на суровината, така и заради протестите и натиска върху производителите и търговците. Така коментира в студиото на "Събуди се" инж. Христо Казанджиев от Българския енергиен и минен форум спадът на цените на дребно от последните дни. На места в страната това намаление достигна до 15 стотинки на литър.

"Първо, цената на петрола падна значително през последните седмици и дни - до минус 10 процента. В съчетание с общественото недоволство и напрежението, което се създаде, повлия върху взимането на бързи решения, което, разбира се, не устройва производителите и търговците на горива, но устройва политиците. Така че очевидно е имало някакво въздействие върху доставчиците на пазара, за да реагират толкова бързо", каза Христо Казанджиев.

Той обясни, че покачването на цените, което предизвика общественото недоволство, не е изненада за експертите, защото дълго време растеше цената на суровия петрол.

"В сравнение с другите държави в Европейския съюз българинът купува от бензиностанциите дизела на най-високата цена. Може би единствената по-висока цена на това гориво е в Малта. Същевременно акцизът върху горивата у нас е най-нисък, което поддържа цената на бензина и дизела на сравнително приемливо ниво в рамките на ЕС. Но дефакто тази аномалия води до генериране на по-високи приходи в производителите, търговците, на всички онези участници по веригата до крайния потребител. Така че хората имаха основание да реагират и да поискат една по-справедлива цена на горивата", коментира енергийният експерт.

Той каза, че в полза на потребителите биха проработили всички мерки, които водят до оптимизиране на разходите, включително и дейността на държавата по отношение на данъчните складове и контрола от страна комисията за защита на конкуренцията.

Проверките на горивата станаха регулярни, но не се излезе със становище дали има злоупотреба с господстващо положение. Потулиха се резултатите. Системният проблем с горивата е в КЗК, тъй като тя не реагира навреме. Комисията трябва да има готовност във всеки един момент да излезе и да каже дали има проблеми. Данъчните складове са под контрола на фирми, които ги управляват. А това не трябва да е така, каза още експертът.