Скокът на цените на газа в последно време е безпрецедентен и е възможно още енергийни доставчици да излязат от пазара, заяви ръководителят на британския държавен регулатор на пазара на газ и електричество Офгем (Ofgem) Джонатан Бриърли, цитиран от Ройтерс и БТА.

Британският министър на бизнеса, енергетиката и индустриалната стратегия Куази Куартенг предупреди днес, че бизнесът трябва да се подготви за продължителен период на по-високи цени на газа. В резултат на поскъпването хранителната промишленост във Великобритания изпадна в огромни затруднения.

На въпрос за евентуална подкрепа за енергийните фирми министърът изтъкна пред депутати, че секторът трябва първо да помисли сам за решения, да разгледа бизнес модела си и управлението си. Според него не е справедливо компании, наскоро появили се на пазара, в особено трудни времена, да искат пари от данъкоплатците.

След като предложи десетки милиони долари държавна помощ на компания за торове, за да предотврати срив на веригата за хранителни доставки, правителството предупреди хранителната промишленост, че цените на въглеродния диоксид ще нарастват бързо.

Цените на газа скочиха тази година след отварянето на икономиките след пандемията, а силното търсене на втечнен природен газ от Азия намали доставките за Европа. Това доведе до недостиг на въглероден диоксид, използван в хранителната промишленост.

Британското правителство се споразумя с американската компания Си Еф индъстриз (CF Industries), която произвежда около 60 процента от въглеродния диоксид, използван от британски фирми в различни браншове, да възобнови производството на СО2.

Хранителната промишленост призова британското правителство да субсидира производството на въглероден диоксид (СО2) заради скока на цените на газа, в резултат на който вече два завода за торове бяха принудени да спрат работа. CO2 е страничен продукт, използван за зашеметяването на животни преди клане и за вакуумиране на храни за удължаване на срока им на годност.

Недостигът на СО2, който се използва също и за газиране на бира, сайдер и безалкохолни напитки, е нов тежък удар за хранителната промишленост, която и без това е изправена пред недостига на шофьори на тежкотоварни камиони заради Брекзит и пандемията от КОВИД-19.