Представител на авиационния сектор заяви пред БНР, че финансови грантове за част от изгубените приходи сериозно биха подпомогнали авиоиндустрията в България. Авиационният сектор, авиокомпаниите бедстват и имат сериозна нужда от допълнителна подкрепа, изтъкна Светослав Станулов, председател на УС на Асоциацията на българските авиационни компании. Организацията обединява около 80% от българските компании и бази за техническо обслужване.

Приходите на европейските авиопревозвачи спрямо миналата година са намалели с около 73%. Приходите от редовни полети на българските авиокомпании са намалели с около 65 на сто. Чартърните превозвачи обаче са със съкрушително намалени приходи. На годишна база може би с 85-90%, отбеляза Светослав Станулов. "Чартърните превозвачи в България нямат никакви полети в последните 4-5 месеца. Нула."

Това не позволява на компаниите да покриват постоянните си разходи. Използвани са вече всички финансови резерви. Авиокомпаниите имат допълнителни специфични разходи, които няма как да бъдат спестени, подчерта Станулов.

В българските авиокомпании са заети около 4000-4500 души. Малко са съкратените, защото става дума за висококвалифициран персонал, отбеляза той.

Големите разходи са свързани с поддържането на машините в летателна годност. Авиокомпаниите плащат за паркинг, за техническо обслужване, което макар и по-малко, когато самолетите са на земята, е задължително. Освен това плащат 40% от работната заплата по мярката 60/40 плюс разходи за тренировка на персонала, допълни Станулов. Той каза, че пилотите подлежат на задължителна тренировка.

"Много е възможно да започнат масови фалити", предупреди Светослав Станулов. По думите му неслучайно в Европа и САЩ има финансови грантове.

"Като пример - от намалелите приходи 20-30% се субсидират от държавата. На повече не се и надяваме, но без такава помощ е изключително трудно на всички ни в момента", коментира Станулов. Според него подобни финансови грантове сериозно биха подпомогнали авиоиндустрията.