Пилоти, изгубили тренинг, недисциплинирани пътници или нашествия от насекоми в уредите на самолетите - това са само част от предизвикателствата, съпътстващи възобновяването на въздушния трафик след принудителното му спиране заради ковид пандемията. За това предупреждава най-големият европейския застраховател, Алианц (Allianz), цитиран от Франс прес и БТА.

След избухването на пандемията през март 2020 година голяма част от световния самолетен парк остана по пистите, а пилотите са изгубили рутината си, сочи проучване на подразделението за корпоративно застраховане Ей Джи Си Ес (AGCS).

Несъмнено ще възникнат предизвикателства, когато секторът възобнови дейността си, посочва Аксел фон Фровайн, който отговаря за авиацията в Централна и Източна Европа в застрахователната компания.

В началото на годината някои пилоти съобщиха на властите за десетки инциденти при маневри за приближаване на писта, посочвайки като причина липса на полетна практика.

Авиокомпаниите осъзнават, че пилотите им са изгубили тренинг заради времето, прекарано на земята, така че взимат мерки да намалят потенциалните рискове, включително чрез специални тренировъчни програми, се казва в проучването.

Други сигнали са постъпили за проблеми със сигурността на измерването на скоростта и височината при първите полети след дълъг престой на машините в хангара.

Причина за това е задръстването на тръбите на Пито* с насекоми (видео по-долу показва функцията на тези тръби). Тези устройства отчитат скоростта при полет.

Опасността от проникване на насекоми е още по-голяма, ако не са били спазени директивите за периода без полети, предупреждава застрахователят.

Друго възможно предизвикателство са възможни гневни избухвания на пътниците, по-специално в САЩ.

До юни на федералните власти е съобщено за най-малко 3000 инциденти с пътници, което е много повече от обичайното и то главно заради отказ на пасажерите да си сложат предпазна маска.

Тези пътници могат после да се оплачат, че са били дискриминирани от авиокомпанията, дори и да не са прави, а тази тенденция трябва да се следи внимателно от застрахователите.

Впрочем, в проучването е посочено, че миналата година в авиацията е имало относително малко искове за обезщетения, пряко свързани с пандемията. В малък брой случаи пътниците са подали жалби за отмяна или прекъсване на полети.

*Тръбите на Пито се използват за измерване на скоростта на въздуха в аеродинамичните тунели и на борда на самолета в полет; те също се използват за измерване на потока на течности. Изобретение на френския учен Анри Пито (1695-1771).